Stella zdvihol mandle svojim pilotom: Kontakt oboch McLarenov je neakceptovateľný! | Magazín F1 - F1online.sk

Stella zdvihol mandle svojim pilotom: Kontakt oboch McLarenov je neakceptovateľný!

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/McLaren

Keď sa pred štartom sezóny ujímal postu šéfa McLarenu Andrea Stella, nevedeli sme, čo očakávať. V prvom rade je inžinier, nie politik, ale tiež nemá príliš veľké manažérske skúsenosti. Na jeho účinkovanie v čele stajne z Wokingu sa však fanúšikovia zatiaľ nemôžu sťažovať. Okrem toho, Andrea sa pri pohľade na počínanie svojich pilotov v Monze rozhodol, že veľmi jasne stanoví hranice.

Lando Norris a Oscar Piastri sa v Taliansku prvýkrát stretli na trati v poriadne tesnom súboji. Hneď na úvod však treba dodať, že za zvládnutie situácie nedostane McLaren jednotku s hviezdičkou. Už druhýkrát za dva týždne totiž Oscara Piastriho dosť „zarezali“, aby dostali dopredu Landa Norrisa.

Angličan v Holandsku žiadal, aby mu tím vypratal pole, čo aj urobil, keď ho dosť nevychovane povolal do boxov ako prvého, aby v podstate urobil undercut na svojho druhého pilota. Nepísané a dosť opodstatnené pravidlo sveta motoršportu však hovorí, že jazdec vpredu má prednosť pri výbere stratégie.

Nemôžeme sa preto čudovať, že na druhýkrát nenechal Piastri takúto „podpásovku“ len tak a keď sa pri výjazde z boxov stretol s Norrisom, širokými lakťami si chcel vyznačiť svoje teritórium. Ruku na srdce, kto z nás by to neurobil? Od Piastriho to bolo jednoznačné stanovisko a bol preň ochotný riskovať kolíziu s tímovým kolegom, čo je vždy ten najväčší zločin, ktorého sa vnútri tímu môžete dopustiť.

Našťastie, nič vážne sa nestalo a obaja piloti pokračovali v pretekoch, ale Andrea Stella nebol po ich skončení ani trochu nadšený. Podobne ako Piastri sa zrejme rozhodol, že ako správny šéf ukáže obom jazdcom, aké priority má McLaren.

„Ku kontaktu oboch McLarenov by nikdy nemalo dôjsť,“ prehlásil Stella rozhodne. „Medzi nimi však ku kontaktu došlo, čo rozhodne nie je spôsob, akým pretekáme v McLarene.“

„Je dôležité stanoviť si jednoznačné kritériá pre to, čo ešte možno považovať za prijateľné a čo je, naopak, neprijateľné. Nie je v tom nič emocionálne, skrátka je to rovnaké ako všetko ostatné. Rovnako to platí o pretekaní. Pre každého jazdca je absolútne jasné, že je tu niečo väčšie ako pilot – je to tím,“ prehlásil Stella.

To je pomerne jednoznačné stanovisko a Andrea už asi šípi problémy. McLaren má konečne vyrovnanú jazdeckú dvojicu, ale táto skutočnosť má svoju obrátenú stranu. Vidíme to vo Ferrari a zažili si to aj v Mercedese či Red Bulle. Ak máte dvoch vyrovnaných pretekárov, ktorí bojujú o svoje miesto, riziko nehody exponenciálne rastie a presne tomu musí Stella ako šéf tímu zabrániť.

„Musím to preskúmať. Ako všetko ostatné, aj toto urobíme pokojne. Nemusíme to riešiť urgentne. Prijmeme však potrebné zmeny,“ hovorí Stella.

„Na výjazde z boxov je to vždy trochu zložité, zvlášť na tvrdých pneumatikách. Oscar si možno hľadal miesto v snahe udržať si svoju pozíciu, ale na studených gumách to mohlo byť náročnejšie, než sám očakával. Možno dospejeme k záveru, že šlo len o drobnú chybu úsudku.“

„Obaja jazdci si boli vedomí, že medzi dvoma McLarenmi nesmie dôjsť ku kontaktu a problém nastal len v prevedení, čo sa môže stať každému,“ dodal Stella.

Nemohol však niečo urobiť lepšie aj tím? Predsa len snažiť sa druhýkrát takto dosť neokrôchane podpíliť konár pod Piastrim, ktorý sa potom pohodlne dokázal držať Norrisa, je cesta ku katastrofe. Podľa Stellu však pravidlo o neprípustnosti kontaktu medzi kolegami platí univerzálne a bez ohľadu na okolnosti.

„Ak došlo ku kontaktu v dôsledku tlaku spôsobeného undercutom, tak to musíme preskúmať, pretože jazdci v tom prípade povýšili svoje dobro nad dobro tímu, čo je neakceptovateľné,“ povedal Stella, ktorý dodal, že jeho piloti môžu slobodne pretekať.

„Mojou úlohou je stanoviť im jasné princípy a kritériá, ktorými sa majú pri pretekaní riadiť. To chceme vidieť – je to vzrušujúce, ako ukázali piloti Ferrari. My nie sme jazdci a neprináleží nám určiť, ako sa majú držať stanovených mantinelov. Je to na nich a na ich schopnostiach, aby dokázali povedať: ‚Pneumatiky sú trochu studené, takže možno potrebujem väčšiu rezervu.‘ Musia si uvedomiť, že v žiadnom prípade by sa táto hranica nemala prekročiť,“ dodal Stella.