logo F1online.sk

Monzúnky sú nanič. Ocon vopred predpovedal, že obúvať ich je zbytočné

Esteban Ocon
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala28. 8. 2023

Formula 1 sa postupne približuje k americkému šampionátu Nascar, no nehovoríme o jej popularite v USA. Ak to takto bude pokračovať, čoskoro sa v kráľovnej motoršportu bude jazdiť len na suchej trati. Monzúnky sú už teraz úplne zbytočné, čo v nedeľu potvrdil prípad Estebana Ocona.

Po 60. kole pretekov sa to rozbehlo. Vietor od mora privial nad okruh lejak, ktorý bol taký silný, že intermediálky sa s takým množstvom vody nemali šancu vysporiadať. Esteban Ocon bol však z celého štartového poľa jediným jazdcom, ktorý na ne prezul bez medzistintu s intermediálkami. Alpine totiž predvídal, čo príde.

Esteban Ocon však vo vysielačke protestoval. Jeho boxový múrik síce skvele prečítal počasie a jazdca upozorňoval, že prichádzal “masívny” lejak, ale úplne zabudol na fakt, že moderné monzúnky patria na smetisko. Ocon dokonca aj na ceste do boxov zdôrazňoval, aby mechanici vytiahli intermediálky. Po pár zákrutách na gumách do silného dažďa si povzdychol: “Chlapci, ***, toto bolo najhoršie rozhodnutie!”

“Monzúnový lejak potrvá minimálne päť minút,” obhajoval stratégiu inžinier, no Ocona tým nepresvedčil. “Dobre, ale ak sa nebude dať jazdiť, tak vyvesia červenú vlajku…”

A mal pravdu. Spočiatku trať nebola úplne zmáčaná a Ocon na ostatných strácal. Už-už začínal ťažiť zo svojej pneumatikovej výhody, no presne podľa jeho predpovede došlo k prerušeniu pretekov. Keď zastavil v boxoch, začal neveriacky krútiť hlavou.

Po Russellovom defekte vybojoval jeden bod za desiate miesto, ale bol presvedčený, že ich mohol získať aj viac. “Žiaľ, nakoniec sme si tieto body nechali ujsť. S rozhodnutím obuť monzúnky som nebol vôbec spokojný. A zastavili sme neskoro o jedno kolo.”

Alpine uprednostnil Pierrea Gaslyho vpredu a už nemal čas pripraviť pitstop pre oboch. “Nemali pre mňa pripravené pneumatiky v tom kole, keď som sa ozval, že chcem zastaviť. Musel som teda zostať na mokrej trati na slikoch a stratil som päť priečok. Spadol som zo šiesteho miesta na jedenáste.”

Ocon napokon nebol jediný, kto siahol po gumách s modrým označením. Síce neskôr, ale rovnako postupoval aj Red Bull, takže to nemohlo byť až také zlé rozhodnutie… “Nie, tie pneumatiky neboli vhodné v žiadnom momente,” kontroval. “V prvom rade Red Bull má istý náskok, my žiaden náskok nemáme. Po druhé, ak musíte obuť monzúnky, tak príde červená vlajka. Presne to sa stalo.”

“Nikdy nenastane situácia, keď by boli gumy do silného dažďa lepšie, pretože sú pomalšie,” prízvukuje francúzsky pretekár. “Ak sú už podmienky vhodné na monzúnky, tak to zas nie sú podmienky na jazdu v aute F1.”

Dokonca aj po tom, čo lejak ustal a bariéra po Čouovej nehode bola opravená, sme dlho čakali na reštart… Akoby sme vyčkávali, kým trať úplne preschne. Frustrujúce na tom je, že tak skoro sa situácia nezlepší. Reálne riešenie na jazdu vo vode a vodnú triešť momentálne neexistuje. Jazdu na naozaj mokrej trati si už budeme môcť pozrieť len vo formulovom archíve…