logo F1online.skF1online.sk

Aké zmeny so sebou prinesie rok 2026? Leclerc chce ľahšie autá s rovnakou úrovňou prítlaku

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 8. 2023

Monoposty F1 sú z roka na rok ťažšie, horšie sa ovládajú a jazdci majú pri strete so zvodidlami pocit, akoby nabúrali s autobusom. Zníženie hmotnosti áut je preto na programe dňa a mohlo by k nemu dôjsť už v roku 2026. Tento scenár by všetkými desiatimi uvítal aj Charles Leclerc, ktorý však lobuje za akúsi zlatú strednú cestu a to, aby sa s poklesom „váhy“ áut neskresala aj úroveň ich prítlaku.

Pred pätnástimi rokmi boli autá približne o štvrtinu ľahšie ako dnes. S čiastočnou elektrifikáciou, zavedením turba a ďalšími premennými však monoposty pribrali a v súčasnosti je ich minimálna hmotnosť stanovená na 798 kilogramov a neustále sa posúva smerom nahor.

Po roku 2026 by mohlo dôjsť k obratu v nastolenom trende, autá by mohli o čosi zhodiť a stať sa celkovo útlejšími. Leclercovi sa táto myšlienka pozdáva, ale má podmienku: úroveň prítlaku musí zostať zachovaná.

„Už pri mojom vstupe do športu v roku 2018 boli autá pomerne ťažké,“ posťažoval sa Leclerc pre Motorsport.com. „V Abú Zabí som jazdil na aute z roku 2003 s 50-timi kilogramami paliva a môžem povedať, že dnešné monoposty sú diametrálne odlišné.“

„Nemám rád ťažké autá, vplýva to na ich agilitu a obzvlášť citeľná je ich hmotnosť v pomalých zákrutách. Musím však priznať, že v stredne a vysoko rýchlych zákrutách sme pre dostatok prítlaku, ktorý dnes máme, v porovnaní spred dvanástimi či trinástimi rokmi oveľa rýchlejší, čo je pôsobivé.“

Hoci je Leclerc proti zvyšovaniu hmotnosti monopostov, prízvukuje, že aj k jej znižovaniu treba pristupovať citlivo. Ak sa totiž monoposty zľahčia až priveľmi, prídu o fantastický prítlak, ktorý si tak Monačan pochvaľuje.

„Musíme dospieť k rovnováhe,“ uviedol. „Nechcel by som, aby hmotnosť áut oproti súčasnosti narástla, to je jasné. Avšak aj prechod na veľmi ľahké monoposty so sebou prináša riziká – konkrétne aerodynamické. Tým, že je auto obrovské, disponuje aj oveľa vyšším prítlakom, než tomu bolo napríklad pred dvanástimi rokmi.“

„V porovnaní s minulou érou sa dnešné monoposty riadia úplne iným spôsobom,“ poznamenal vlaňajší vicemajster. „Posledných desať až pätnásť rokov sa autá obsluhovali viac-menej rovnako. Terajšia filozofia je však úplne iná.“

„Všetky z tímov si na nové pravidlá stále zvykajú, keďže sú zavedené ešte len rok a pol. Súčasné autá sú oveľa citlivejšie na zmeny. Veľmi ľahko tak môžete prejsť z veľmi dobrej pozície do zlej. Vďaka novým pravidlám sú veci trochu nepredvídateľnejšie,“ dodal Leclerc.

Súvisiace články

Diskusia