logo F1online.sk

Funguje Alpine ako kedysi Jaguar? Ľudia sa tam nezodpovedali mne, hovorí Szafnauer

Alpine, ilustračné
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 8. 2023

Bude tím Alpine niekedy vyhrávať? Koľko zmien si vyžaduje pretvorenie tejto organizácie na fungujúci stroj? Je zrejmé, že vo francúzskej stajni toho veľa nefunguje a jej bývalý šéf Otmar Szafnauer dnes už môže slobodne odhaliť, aké pomery vládnu v Enstone.

Renault je pýchou Francúzska a v podstate tu hovoríme o štátom vlastnenej spoločnosti. Tento tím je vlastne národnou reprezentáciou, podobne ako Ferrari, v ktorom však štát nevlastní podiel. Problémom obrovských spoločností je však ich zložité riadenie, ktoré sa presadzovaním korporačných princípov prenáša do všetkých oblastí jej fungovania.

História nás učí, že vo Formule 1 tento spôsob nefunguje. Tímy potrebujú fungovať pružne a odbremeniť sa od tlaku pánov v kravatách a veľkých kanceláriách. Toto sa však podľa bývalého šéfa Alpinu Otmara Szafnauera nestalo.

„Materská spoločnosť požadovala veľa kontroly nad množstvom oblastí,“ prehlásil rumunský rodák pre SiriusXM.

„Žiadali toho určite viac než ostatné tímy, v ktorých som pôsobil. Obchodné oddelenie, marketing, ľudské zdroje, financie, komunikácia, všetky tieto činnosti nepodliehali mne, ale ľuďom okolo mňa vo väčšej organizácii. Správali sa ako vedenie námorníctva, ale my musíme byť piráti, aby sme uspeli,“ povedal Szafnauer.

Tento príbeh, ak je pravdivý, pripomína počínanie Jaguaru v rokoch 2000 až 2004, keď zamestnanci tímu trávili väčšinu času písaním správ vedeniu automobilky v Detroite. Podobne tak Otmar naznačuje, že mnohé oddelenia a ich činnosť nepodliehali jeho kontrole ako šéfovi tímu, ale vyššiemu manažmentu Renaultu. Presne takto sa to však nerobí.

„Ak si predstavíte, že všetci sú si rovní – autá, piloti, jazdci, motory, znalosti pneumatík –, ale v Red Bulle sa ľudské zdroje a financie – zvlášť v podmienkach rozpočtového stropu –, spolu s obchodom a komunikáciou podriaďujú priamo Christianovi Hornerovi, tak hádajte, kto v takom súboji nakoniec vyhrá? Samozrejme, že to bude Red Bull,“ hovorí Szafnauer.

„Je ľahké to pochopiť, ale keď sa na to pozeráte inak, tak vám príde normálne, že ľudské zdroje nie sú podriadené šéfovi tímu. Vo Formule 1 to však nie je v poriadku. Ak chcete získať nového zamestnanca, niekedy musíte uzavrieť zmluvu do jedného dňa. Nemôže vám to trvať dva týždne, pretože tento cenný človek môže nakoniec zamieriť inde. Vo Formule 1 sa musíte správať ako piráti,“ pripomína Szafnauer.

Rumunský rodák pritom zopakoval, že Renault chcel uspieť hneď a zaraz, čo vo Formule 1 skrátka nejde. Aj keď mu určite nepomohlo, že Alpine sa v tejto sezóne výkonnostne prepadol (v súčasnosti disponuje až šiestym najrýchlejším monopostom), vedenie si nemôže myslieť, že čistkami v manažmente sa dá urýchliť progres.

„Myslím si, že vyšší manažment Renaultu, a jeho generálny riaditeľ spoločnosti Luca de Meo, chcú ako všetci vo Formule 1 rýchlo uspieť. Bohužiaľ, takto to nefunguje,“ hovorí Szafnauer.

„Povedal som mu, že to chce proces a určitý čas. Pôsobím v motoristickom športe 34 rokov, z toho 26 rokov vo Formule 1, takže si myslím, že za mňa hovoria určité skúsenosti, keď poviem, čo potrebujeme na zlepšenie situácie. Oni to však chceli rýchlejšie, ako je možné.“

„Nemohol som súhlasiť s nerealistickým časovým plánom, takže som stanovil veľmi realistický a realizovateľný, ale oni ho chceli skrátiť s niekým novým vo vedení,“ dodal Szafnauer.