logo F1online.sk

Problémom Alpinu nie sú ľudia, ale zdroje, tvrdí Budkowski

Marcin Budkowski
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 8. 2023

Tím Alpine zaplnil pred štartom letnej prestávky titulky novín. Francúzsky celok vstúpil po asi dvoch rokoch do ďalšej obrovskej prestavby. Vinou neuspokojivých výsledkov čakajú stajňu z Enstone pravdepodobne roky ešte horších umiestnení. Problémov má Alpine habadej, ale podľa bývalého šéfa tímu Marcina Budkowského sa najzásadnejší nedostatok nevyriešil.

Párkrát to z úst niektorých predstaviteľov stajne zaznelo, ale nikdy nie príliš nahlas. Alpine skrátka nedosahuje veľkosť Mercedesu, Ferrari či Red Bullu. Aj keď hovoríme o továrenskom tíme, jeho technické oddelenie potrebovalo posilniť, čo si uvedomoval aj Otmar Szafnauer.

Rumunskému rodákovi sa podarilo vyriešiť niektoré slabiny stajne, napríklad podpísal kúpu nového simulátora, ale v Enstone potrebovali investovať milióny do nových testovacích zariadení pre prevodovky, rozšírenia aerodynamického oddelenia a doplnenia asi 80 nových zamestnancov.

Do akej miery by sa Szafnauerovi podarilo aspoň priblížiť Alpine po technickej stránke k Mercedesu či Red Bullu, sa už nikdy nedozvieme, ale faktom zostáva, že stajňa nemá zdroje a Renault ich nemieni doplniť. Šéf tímu má skrátka za úlohu zvíťaziť, aj keď jeho rozpočet a zdroje sú zhruba o tretinu menšie než v prípade Red Bullu.

Po ďalších manažérskych zmenách sa na Renault zosypala vlna kritiky. Najhlasnejšia zaznela z úst legendy tejto značky Alaina Prosta, ktorý tu pôsobil ako jazdec, aj ako manažér. Jeho kolegom bol svojho času aj bývalý technický riaditeľ a neskôr šéf celého tímu Marcin Budkowski.

„Vo všeobecnosti to vnímam veľmi podobne ako Alain,“ povedal poľský inžinier pre Viaplay Sport Polska. „Krátko som s ním hovoril, keď Alpine oznámil tieto zmeny.“

„Ak mám byť úprimný, tak aj ja som smutný, pretože tento tím je blízky môjmu srdcu a strávil som tam mnoho rokov. Poznám tam veľa ľudí a stále som s nimi v kontakte. Zaslúžia si niečo lepšie – nielen lepšie výsledky, ale aj lepšie vedenie,“ povedal Budkowski, ktorý je ako bývalý boss stajne viac ako spôsobilý objasniť, v čom spočívajú skutočné problémy stajne z Enstone.

„Problémom projektu Renaultu vo Formule 1 boli vždy veľmi vysoké ambície, ale zároveň nedostatočné zdroje,“ prehlásil Budkowski. „Ambície sa každý rok zvyšovali, ale nie peniaze. Predstavenstvo Renaultu však o tom nechcelo ani počuť.“

„Otmar strávil vo Formule 1 mnoho rokov v rôznych tímoch – veľmi dobre vie, aké ťažké je zvíťaziť a čo všetko k tomu potrebujete. Rovnako veľmi dobre vie, koľko investujú víťazné tímy a ako dlho trvá, kým sa vám podarí uspieť. Tento prístup pravdepodobne nedokázali v Renaulte oceniť.“

„Príklady Aston Martinu a McLarenu dokazujú, že progres sa dá urýchliť. Na druhej strane však vidíte, že Aston Martin sa trochu prepadol a McLaren trpí výkyvmi formy. Nie je to lineárny proces, ale výsledky týchto dvoch tímov Alpinu určite nepomohli,“ povedal Budkowski.