logo F1online.sk

Mokré gumy sú zbytočné, myslí si Russell. Mario Isola súhlasí

George Russell
© Wolfgang Wilhelm/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 8. 2023

Spomínate si na experiment z Veľkej ceny Maďarska, keď sa Formula 1 a Pirelli pokúšali šetriť prírodu a znížiť emisnú stopu redukovaním počtu suchých pneumatík? Veľmi nevydarený pokus priniesol nesmierne nudné piatkové tréningy (ešte nudnejšie než obvykle). Dosť paradoxnú odpoveď na túto otázku priniesla Veľká cena Belgicka.

Na štarte sobotného šprintu nariadilo riaditeľstvo pretekov povinné nasadenie mokrých pneumatík, ktorých súčasná konštrukcia nepotrebuje zahrievacie dečky. Pre veľké množstvo vody však bola viditeľnosť taká slabá, že bolo nemožné odštartovať. Keď sa podmienky zlepšili a zaviali zelené vlajky, tímy hromadne povolali svojich pilotov do boxov, aby im obuli pneumatiky do prechodných podmienok.

V pretekoch sú mokré pneumatiky absolútne zbytočné a nepoužiteľné, znelo poučenie po skončení belgického víkendu. Nielenže čelia kritike pre svoju konštrukciu, ale tiež sú určené pre podmienky, v ktorých sa pre zlú viditeľnosť nedá jazdiť.

Oblúkom sa teda vraciame na začiatok a pýtame sa, koľko prírodných zdrojov, peňazí a gumy by sa ušetrilo, keby sme sa úplne zbavili mokrých pneumatík? Pirelli totiž na každé podujatie (vrátane tých na Blízkom východe, kde takmer neprší) prinesie tri sady „wetiek“ pre každého pilota, teda dokopy 240 pneumatík každý víkend.

„Pneumatiky do extrémnych podmienok sú celkom zbytočné a sú naozaj strašné,“ prehlásil George Russell. „Tieto gumy sú pravdepodobne o šesť alebo sedem sekúnd na kolo pomalšie než intermediálky. Jediný dôvod ich nasadenia je hrozba aquaplaningu na intermediálkach. V tomto smere je teda nevyhnutné podstatné zlepšenie.“

„Aj keď na trati nie je veľa vody, hrozí vám aquaplaning, čo je veľký problém. Pamätám si, ako som pozeral palubné zábery súboja Felipeho Massu a Roberta Kubicu vo Fudži v roku 2007. Trať bola zaliata vodou, ale stále tlačili úplne naplno.“

„Spomínam si, že keď som tu v Spa testoval s Formulou 3 a Formulou Renault na pneumatikách Michelin a Hankook, nebol aquaplaning taký zásadný problém, aj keď na druhú stranu uznávam, že vo Formule 1 jazdíme rýchlosťou okolo 320 kilometrov za hodinu. Nie je to jednoduchá úloha s jednoduchým riešením, ale treba to zlepšiť,“ dodal Russell.

Jeho slová podčiarkol aj pilot Ferrari Charles Leclerc: „Musíme na tom zapracovať, pretože tu máme pneumatiky do prudkého dažďa, ktoré sú veľmi pomalé, ale dokážu eliminovať aquaplaning. Pre nedostatočnú viditeľnosť však v takých podmienkach nikdy nebudeme jazdiť.“

„Keď sa podmienky na trati zlepšia a umožnia nám pretekať, okamžite všetci prezúvame na intermediálky. V súčasnosti je to zložité. Myslím si však, že pneumatiky do prudkého dažďa by sa mali priblížiť intermediálkam,“ mysli si monacký pretekár.

Aj keď je kritika Pirelli v poslednom období dosť výnimočná, v Spa sa predsa len objavila. Ešte neuveriteľnejšie však je, že sa k nej pripojil aj šéf talianskej spoločnosti pre oblasť motoristického športu Mario Isola, ktorý uznal problémy, aj keď s niekoľkými dôležitými poznámkami.

„Podľa mňa musíme v prvom rade oddeliť dva rozdielne problémy, jedným je výkonnosť mokrých pneumatík, druhým je viditeľnosť. Zistili sme, že výkonnosť nových gúm je oveľa lepšia než tých starých, rozdiel je dokonca až päť sekúnd na kolo,“ prehlásil Isola.

„Zahrievanie nie je problém a nemá s týmto nič spoločné. Všetky tímy hlasovali za zavedenie nových mokrých pneumatík, pretože mali dáta z ich testovania. Možno však zlepšenie ich výkonnosti nebolo dostatočné, aby priniesli ten správny prechod medzi týmito dvoma zmesami.“

„Či sú však vhodné iba na jazdu za safety carom? Nuž, veľakrát sme hovorili o viditeľnosti. Je to problém a je jasné, že FIA spolu s tímami pracuje na niektorých projektoch, ktoré majú za úlohu zredukovať vodnú triešť z pneumatík a difúzorov monopostov.“

„Myšlienka je pokračovať v práci a prísť s riešením, ktoré eliminuje vodnú triešť a umožní jazdcom pretekať aj za takýchto podmienok, takže naďalej potrebujeme pneumatiky do prechodných podmienok aj silného dažďa,“ hovorí Isola.

„Ak sú však mokré pneumatiky využiteľné len pri jazde za safety carom, súhlasím s jazdcami, že v súčasnosti sú zbytočné. Musíme sa rozhodnúť, ktorým smerom sa chceme v budúcnosti uberať, aby sme vyvinuli produkt, ktorý je využiteľný vo Formule 1,“ prikývol šéf Pirelli pre oblasť motoršportu.