logo F1online.skF1online.sk

Mali by sme sa pripraviť, že v Spa zastavia jazdy pre počasie, upozorňujú jazdci

Lance Stroll, Aston Martin zozadu, svetlá do dažďa
© Pirelli Motorsport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 7. 2023

Nech sa stane čokoľvek, pamätajme, že bezpečnosť jazdcov je na prvom mieste. Všetci si pamätáme na rok 2021 a „preteky“ v Belgicku. Toto fiasko však po smrti Dilana van ‘t Hoffa nabralo trochu odlišný kontext. Bohužiaľ, predpoveď počasia pred víkendom v Spa nevyzerá optimisticky.

Zvlášť po tragickej smrti holandského mladíka môžeme očakávať, že FIA bude v prípade zhoršenia podmienok extrémne opatrná. Problémom nie je okruh, ale viditeľnosť. Vo štvrtok v ardenských lesoch silno pršalo, padla hmla a podmienky boli veľmi nepriaznivé. Podobný obraz by mal ponúknuť piatok a sobota. Predpovede na nedeľu však vyzerajú, našťastie, optimistickejšie. V každom prípade sa treba pripraviť na všetky alternatívy.

„Viditeľnosť je slabá, ale to platí už niekoľko rokov,“ povedal pred štartom belgického víkendu miestny rodák Max Verstappen. „Nemyslím si, že v súčasnosti sa s tým dá urobiť veľa.“

„Strávili sme veľa času na rôznych poradách a riaditeľ pretekov už má dosť skúseností. Počúva tiež správy z kokpitu safety caru. Myslím si, že sám bude dobre vedieť, či sú podmienky dostatočne bezpečné. Viditeľnosť však bude v každom prípade slabá,“ dodal Max.

FIA už začala experimentovať s „blatníkmi“, ktoré majú priniesť zlepšenie viditeľnosti v náročných podmienkach. Prvotné výsledky však nie sú podľa medializovaných informácií optimistické. Treba sa preto obrniť trpezlivosťou.

„Veľké pneumatiky situáciu ešte zhoršili, takisto tvar auta sa podieľa na ešte väčšej vodnej triešti za monopostami. Je to horšie než v roku 2016, ale stále platí, že aj v roku 2016 to bolo zlé. Spomínam si na VC Brazílie 2016, keď som si ani nevšimol roztočeného Fernanda Alonsa. Po celej rovinke som svišťal naplno. Ak by nejaké auto stálo uprostred trate, tak by som ho prevalcoval v plnej rýchlosti,“ povedal Verstappen, ktorý súhlasí s názorom, že problém nie je v samotnom okruhu.

„Vždy sa nájdu veci, ktoré sa dajú zlepšiť, ale pretekáme napríklad aj v Monaku, ktoré je podľa mňa nebezpečnejšie než Spa. Jazdíme tam, pretože je to považované za dostatočne bezpečné. Bohužiaľ, nehody sa stávajú a keď sa pozriete na tieto dve tragédie, tak boli naozaj strašne nešťastné.“

„Nemyslím si, že môžete urobiť veľa pre ďalšie zlepšenie bezpečnosti, pretože aj na iných okruhoch sa po náraze do bariéry môžete odraziť späť na trať. Ak sa to stane a vy nič nevidíte, tak sa to môže zopakovať. Podľa mňa je v tom aj trochu smoly, že sa to stalo práve v Spa dvakrát po sebe,“ dodal Max.

Pridal sa k nemu aj Charles Leclerc, ktorý v prvom rade vyzval fanúšikov a tímy na trpezlivosť. Je jednoduché komentovať z gauča, keď nesedíte priamo v kokpite. Piloti si zjavne dali záležať, aby v prípade opakovania podobného scenára ako v roku 2021 dopredu upozornili, čomu vlastne čelia.

„Je naozaj ťažké opísať slovami, čo vidíme, okrem toho, že nič nevidíme. Keď hlásime, že nič nie je vidieť, ani trochu nepreháňame. Pre Formulu 1 a všetky formulové série je to veľký problém,“ povedal pilot Ferrari.

„Máme dosť prítlaku a množstvo vodnej triešte, čo spôsobuje nehody, pretože nič nie je vidieť a my nedokážeme reagovať. Ľahko sa to povie, ale ťažko vyrieši. FIA na tom však pracuje a snaží sa nájsť najlepšie riešenie. Rovnako tak sa zaoberá otázkou, za akých okolností je bezpečné odštartovať preteky aj v daždi, najmä počas takéhoto víkendu, keď má dosť pršať,“ hovorí Leclerc.

„Nemôžeme sa cítiť pod tlakom odštartovať preteky len preto, že sme tento víkend vôbec nejazdili. Bezpečnosť však musí byť na prvom mieste. Ľudia, a predovšetkým my jazdci, by sme sa nemali sťažovať, ak sa neodjazdia žiadne kolá. Neodjazdili sa, pretože to skrátka nebolo bezpečné,“ dodal Leclerc.

Opäť raz bude celá váha zodpovednosti na FIA a riaditeľa pretekov Nielsa Witticha. Túto pozíciu federácii skutočne nikto nezávidí. „V nedeľu by malo vládnuť lepšie počasie, takže preteky sa podľa mňa odjazdia,“ povedal pilot Mercedesu George Russell.

„Vzhľadom na nedávne udalosti však FIA musí byť odvážna pri rozhodovaní v otázkach bezpečnosti a viditeľnosti. Vieme, aká bola situácia pred dvoma rokmi. Nechceme, aby sa to naťahovalo, ale ako som povedal, budeme potrebovať odvážne rozhodnutia zo strany FIA. Všetci chceme pretekať, ale keď idete po rovinke rýchlosťou 320 kilometrov za hodinu a viditeľnosť nie je ani 50 metrov, máte pripravenú pôdu na obrovskú nehodu. FIA bude mať tento víkend na pleciach veľkú zodpovednosť,“ dodal Russell.

Podporu a dôveru federácii vyjadril aj jeho tímový kolega Lewis Hamilton. „Verím FIA. Neboli by sme tu, keby to oni nepovažovali za bezpečné. Veríme im a za posledné dekády odviedli obrovský kus práce. Dôverujem im, že urobia správne rozhodnutia.“

Súvisiace články

Diskusia