logo F1online.sk

Stane sa RB17 záhubou rozpočtu Red Bullu? Súperov tento projekt veľmi zaujíma

Adrian Newey a Christian Horner na predstavení Red Bullu RB17
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 7. 2023

Zrejme si budeme musieť zvyknúť, že formulové leto nebude typické len prestupovými špekuláciami, ale tiež rozpočtovými špekuláciami. Momentálne prebieha vyhodnocovanie účtovných uzávierok jednotlivých tímov a formulový padok priam pulzuje špekuláciami.

V ostatnom období sa nezávisle od seba vyrojilo niekoľko správ, vďaka ktorým sa nám opäť o niečo lepšie ozrejmili šedé zóny vo finančných pravidlách. Jachtárske tímy, bicykle, kolobežky či biopalivá sú spôsoby známe už z predchádzajúcich mesiacov.

V tomto roku je témou napríklad plat Helmuta Marka, ktorý aj keď nevynechá žiadnu veľkú cenu, náklady na jeho výplatu sa nemuseli objaviť v účtovníctve Red Bullu. Konkurenčné tímy vraj podľa médií veľmi pozorne skúmajú jeho status. Tento vysokopostavený muž má obrovskú moc. V podstate to bol on, kto šibnutím čarovného prútika vyhodil Nycka de Vriesa a nahradil ho Danielom Ricciardom.

Podľa súčasných pravidiel sú traja najlepšie platení manažéri každého tímu vyňatí z rozpočtového stropu. Helmut Marko medzi nich nepatrí, ale zároveň sa vraj neobjavil v účtovnej uzávierke tímu. Pracuje teda zadarmo? Asi ťažko. Stačí však, že je Marko na výplatnej listine výrobcu energetických nápojov, nie pretekárskeho tímu, a máte to „vybavené“. Rovnaké „finty“ môžete použiť s akýmkoľvek zamestnancom tímu, čo je veľký problém.

„Hovorí sa, že tri stajne prekročili rozpočtový strop,“ povedal pre Motorsport-Total.com poradca Red Bullu Helmut Marko.

Problém menom zdieľanie zamestnancov

Aj keď šéf Red Bullu Christian Horner ubezpečuje, že jeho tímu sa to netýka – vďaka nižšiemu počtu nasadených vylepšení a malým škodám na monopostoch v priebehu sezóny – vtáky na streche cvrlikajú, že práve jeho tím čakajú diskusie s FIA o niektorých položkách v účtovných uzávierkach.

Nie je to len Markov plat, ale aj projekt hyperauta RB17, ktorý má byť najrýchlejším strojom na planéte a Adrian Newey nie je pri jeho návrhu limitovaný žiadnymi technickými pravidlami ani rozpočtovými obmedzeniami. Už si sami viete veľmi ľahko predstaviť, že takýto projekt je zbernou nádobou na know-how. Red Bull sa pri vývoji podobného stroja mnoho naučí, strávi nekonečné hodiny vo veternom tuneli a inžinieri si „v hlavách“ prenesú všetky nadobudnuté poznatky do továrne pretekárskeho tímu a za rovných nula libier prídu s vynikajúcim nápadom, ktorého pôvod však pochádza z rozpočtovo nijak neregulovaného projektu.

Sám Marko pre Motorsport-Total.com priznal, že RB17 je predmetom diskusií s FIA. Rovnako tak sú súčasťou debát jachtárske tímy a technologické spoločnosti, ktoré v posledných rokoch rastú ako huby po daždi.

Sám Red Bull sa pri propagácii chválil, že RB17 bude disponovať technológiami z Formuly 1. Preniesť technológiu z F1 do cestných vozidiel alebo technologických firiem je absolútne legálne, ale keď sa niečo z RB17 využilo pri vývoji RB19, musí sa to objaviť v účtovnej uzávierke. Samozrejme, dokázať niečo také je istotne veľmi náročné a tímy majú v tomto smere pred kontrolórmi FIA výhodu.

„Niektorí ľudia na projekte RB17 čiastočne spolupracovali,“ priznal Marko, čím v podstate potvrdil, že títo inžinieri si mohli „v hlavách“ preniesť všetky poznatky do továrne pretekárskeho tímu a tam ich aplikovať pri vývoji RB19.

„Ako môžete niečo také oddeliť? Pravidlá o rozpočtovom strope sú v súčasnosti skôr o interpretácii než o faktoch. Preto sa o tom diskutuje a preto potrebujeme predpisy sprísniť,“ povedal Marko.

Len pre ilustráciu, jeden kus RB17 stál päť miliónov libier (všetky sú už vypredané) a vyrobiť ich majú iba 50 kusov. Stále je to však 250 miliónov libier a obrovské množstvo znalostí, ktoré pri tom Adrian Newey nadobudol. Skúste potom fanúšika F1 presvedčiť o funkčnosti rozpočtových stropov, keď je niečo také celkom legálne.

Wolff chce všetkých zamestnancov pod jednou strechou

Po zmene pravidiel volá aj šéf Mercedesu Toto Wolff, podľa ktorého sa musí skončiť s nasadzovaním inžinierov súčasne vo viacerých projektoch, „pretože tímy disponujú tisíckami ľudí pracujúcich na rôznych projektoch a je veľmi náročné ich od seba oddeliť“.

„Zarábame si technologickými projektami a podľa mňa by sme nemali dovoliť, aby na nich čo i len minútu pracovali zamestnanci tímov Formuly 1. Pre šport je práve toto správna cesta. Ak niekto pracuje na projekte F1 desať sekúnd, tak je plnohodnotným zamestnancom tímu Formuly 1. Aspoň tak to funguje u nás,“ prehlásil Wolff.

„Ak oddelíte desiatich inžinierov a tí sa budú podieľať na vývoji hyperauta, tak sa pritom niečo naučia, objavia nový softvér alebo iné duševné vlastníctvo, čo sa podľa pravidiel musí zohľadniť v rozpočte,“ povedal Wolff.

FIA túto medzeru nedávno uzavrela vydaním technickej direktívy TD45, čo podľa Motorsport-Total.com vyvolalo horúčkovité kalkulácie na finančných oddeleniach mnohých tímov. Podľa Marka však má Red Bull vytvorenú dostatočnú finančnú rezervu, aby sa do rozpočtu zmestil aj v prípade, že doň FIA započíta položky, ktoré tam podľa účtovníkov tímu nepatria. „Podľa nášho názoru sme plánovali s dostatočnou finančnou rezervou. Podľa nás to bude stačiť,“ povedal poradca Red Bullu aj na margo technickej direktívy TD45.

Pri otázke zdieľania zamestnancov však už s Wolffom nesúhlasí. „Máme ľudí, ktorí nechcú cestovať a nestoja o stres spojený s Formulou 1. Môžete ich predsa umiestniť do podobných projektov a ak budú pár hodín pracovať pre pretekársky tím, tak to započítate,“ povedal Marko jednoducho.

RB17 vyvoláva dôležité otázky

Oblúkom sa vraciame späť k projektu RB17, ktorý podľa Motorsport-Total.com mimoriadne zaujíma všetkých súperov. Je to zložitý a veľmi nákladný projekt a zvlášť podlaha tohto stroja súperov mimoriadne zaujíma. „Podlaha je taká komplexná, že jej vývoj musí zahŕňať znalosti, ktoré sa dajú využiť aj vo Formule 1,“ píše Motorsport-Total.com.

Marko sa však usmieva: „Súperom sme podlahu krásne ukázali v Monte Carle,“ povedal s odkazom na nehodu Sergia Péreza.

Christian Horner odmieta akékoľvek dohady a ako každý správny politik sa vrhol do útoku. Miesto defenzívy ukázal prstom na Ferrari. „V dôsledku technickej direktívy TD45 sme nemuseli nič meniť. Vo Ferrari je jedna firma, ktorá má na starosti športové automobily. Ich účtovné uzávierky vyzerajú, samozrejme, veľmi odlišne od tých pretekárskeho tímu. Pod Red Bull patria Red Bull Racing, Red Bull Powertrains, Red Bull Advanced Technologies a Red Bull Advanced Services. Je to súbor spoločností, ktoré spolu interagujú. V tejto otázke však úzko spolupracujeme s FIA, ktorá to veľmi dôkladne preskúmala,“ uistil verejnosť Horner.

FIA v tomto roku posilnila svoj audítorský tím. Miesto štyroch ľudí dohliada po novom na rozpočty desať. Pre porovnanie, finančné oddelenie Mercedesu sa za dva roky rozšírilo z pätnásť na štyridsaťšesť ľudí. Je teda jasné, že federácia bude vždy ťahať za kratší koniec.