logo F1online.skF1online.sk

Podľa Stellu nehovoria tímy pravdu: Bočnice, že nie sú dôležité? Klamú, až sa práši!

Bočnice Red Bull RB19
© Martin Trenkler
Tomáš Masár
Tomáš Masár19. 7. 2023

V počiatočnej fáze ročníka sme zo všetkých strán neustále počúvali o dôležitostí bočníc. Azda nebolo tímu, ktorý by sa nad svojím konceptom aspoň chvíľu nepozastavil. Akonáhle však jednotlivé celky, špecificky tie z čela, pristúpili ku zmenám, zrazu bolo všetkému inak a nové bočnice nič svetoborné nepriniesli a ani vraj nemali. Tak kde je teda pravda?

Mnoho z tímov sa rozhodlo upraviť dizajn bočníc, väčšina po vzore Red Bullu. Tímom z Milton Keynes sa v istom okamihu ročníka rozhodol inšpirovať aj Mercedes, ktorý tak upustil od bezbočnicového konceptu. Očakávalo sa, že akonáhle vykoná „meďák“ dlhoočakávané zmeny, minimálne o nejakú tu desatinu či dve si polepší.

Nič také sa však (vraj) nestalo, pričom obdobne pochmúrné vyjadrenia neprichádzali len z garáže Mercedesu, ale aj z ostatných táborov. Naopak, jeden z mála tímov, ktorý otvorene priznal, že ho nové bočnice vystrelili dopredu, je McLaren – respektíve jeho šéf Andrea Stella, ktorý označil tvrdenia konkurentov za klamstvo.

„Ak existuje nejaký tím, ktorý hovorí, že karoséria a bočnice nemajú vplyv na súčasné predpisy, tak klame, len sa tak práši,“ vyslovil sa na rovinu Stella. „Každý aerodynamik na základe simulácií, dát z aerodynamického tunelu a nameraných údajov vie, že sa tieto dve veci o rozdiel skutočne starajú.“

„To, aké sú jednotlivé bočnice z hľadiska tvaru a spôsobom, akým interagujú s podlahou, odlišné, robí tento šport ešte viac zaujímavým. Vyzerá to tak, že všetky tímy sa v súčasnosti vydávajú rovnakým smerom, pričom si myslím, že tento trend bude pokračovať aj v budúcnosti a dokonca ešte naberie na obrátkach.“

„Myslím si, že koncept širokých bočníc sa teší najväčšiemu úspechu, zdá sa, že veľmi dobre interaguje s podlahou, pretože bočnice pôsobia tak trochu ako minisukne. Z aerodynamického hľadiska pomáhajú široké bočnice saniu v podlahe. Je to koncept, bez ktorého sa nezaobídete, pokiaľ chcete maximalizovať sanie v podlahe a zaťaženie auta. Je úplne jasné, že každý sa vydáva týmto smerom,“ uzavrel Stella.

Súvisiace články

Diskusia