logo F1online.sk

Nemám vytvárať tlak na Szafnauera, hovorí jeho nový nadriadený Bruno Famin

Bruno Famin
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 7. 2023

Francúzsky tím Alpine (predtým Renault) bol vždy taký typický „francúzsky“. Neradi by sme spadli do otrepaných stereotypov, ktoré v súčasnom svete už nemajú príliš miesto, ale vyznať sa v širokej škále šéfov a ich kompetencií nebolo v tomto tíme – príhodne rozdelenom na dve polovice, jednu vo francúzskom Viry, druhú v Enstone – nikdy jednoduché. Keď sa vám však plietli mená a kompetencie mužov na generálnom štábe Alpinu, vymenovanie Bruna Famina vám život neuľahčí.

Skúsme si to postupne zosumarizovať. Najvyšším šéfom je Luca de Meo, ktorý je generálnym riaditeľom Renault Group, teda materskej automobilky, pod ktorú spadá Alpine. Šéfom automobilky Alpine je Laurent Rossi. Medzi aktivity tejto spoločnosti patria aj automobilové preteky a vlajkovou loďou je tím Formuly 1, ktorému šéfuje Otmar Szafnauer.

Zdalo sa, že s vymenovaním tejto štruktúry boli kompetencie rozdelené priamo, rozumne a na štýl Ferrari či Mercedesu, ktoré sú takisto automobilkami. Laurent Rossi však bol pri organizovaní svojho tímu veľmi aktívny a často zasahoval ako nadriadený Otmara Szafnauera aj do jeho právomocí – napríklad keď kritizoval svojich ľudí z amaterizmu.

Nedá sa tak povedať, že by Szafnauer velil svojim podriadeným – medzi nimi pretekovému riaditeľovi Davidemu Briviovi, hlavnému technickému riaditeľovi Patovi Fryovi, technickému riaditeľovi Mattovi Harmanovi a šéfovi motorového oddelenia Brunovi Faminovi – úplne sám.

Rossi sa však rozhodol veci ešte viac skomplikovať, keď doterajšieho šéfa motorového oddelenia Bruna Famina povýšil do novovytvorenej funkcie, ktorú pomenovala spoločnosť trochu zvláštne ako „viceprezident, Alpine Motorsports“. V každom prípade sa Famin stane novým nadriadeným Szafnauera a priamym podriadeným Rossiho, takže medzi šéfom tímu a šéfom automobilky tu máme viceprezidenta, ktorý funguje ako medzičlánok medzi oboma mužmi.

Zo svojej funkcie nebude Famin dohliadať len na Formulu 1, ale na všetky aktivity automobilky vo svete motoršportu – vrátane vytrvalostných pretekov a jazdeckej akadémie.

Napohľad to vyzerá, ako priame podkopanie dôležitosti a kompetencie Otmara Szafnauera, ktorého si Rossi v ostatnom období „vzal do úst“ nejedenkrát, čo však nový viceprezident odmieta. Jeho úlohou vraj len bude znížiť pracovné zaťaženie ľudí v manažmente, aby mohla spoločnosť ľahšie dosiahnuť svoje ciele.

„Pre Otmara sa tým nič nemení. On je šéfom tímu a zmení sa len jeho nadriadený, kým jeho funkcia zostáva nezmenená. Moje vymenovanie nemá s výkonmi tímu nič spoločné. S Laurentom Rossim sme o tom diskutovali už nejaký čas a nie je to reakcia na nič, je to skrátka normálny vývoj štruktúry spoločnosti,“ prehlásil Famin v rozhovore pre francúzsky L’Equipe.

Pre Szafnauera to môže byť vlastne dobrá správa. Bruno má vo Formule 1 rozhodne väčšie skúsenosti než často neopatrný Rossi, ktorý sa už vyhráža „stínaním hláv“. Pred príchodom do tímu pôsobil v štruktúrach FIA a predtým bol najprv technickým riaditeľom a potom samotným šéfom Peugeot Sport.

„Aj keď pod hlavičkou Alpinu funguje viacero projektov, Formula 1 zostáva našou najvyššou prioritou, pretože jej dosah je oveľa väčší než v ostatných disciplínach,“ povedal Famin.

„Máme pred sebou veľa práce, ktorá mi zaberie množstvo času. Laurent Rossi jednoducho delegoval dohľad nad aktivitami vo svete automobilových pretekov na mňa. Čaká nás veľa povinností a mojou prioritou je zlepšenie vo všetkých oblastiach,“ povedal jednoducho Famin.

Jeho šéf Laurent Rossi v roku 2021, keď nastupoval do funkcie, vyhlásil projekt na nasledujúcich sto veľkých cien, počas ktorých mieni pretvoriť Alpine na víťaznú mocnosť vo Formule 1. Ako sa už Slováci naučili pri sľuboch Roberta Fica o dokončení diaľnic, časové sľuby sú úplne najhoršie, pretože na ich splnenie si stačí skrátka počkať.

Podobne ako Fico a jeho diaľnice, aj Rossiho projekt na sto pretekov sa ukazuje byť postavený na hlinených nohách a najnovšie hovorí o „120 pretekoch“ ako o novom časovo ohraničenom sľube. Fanúšikovia francúzskeho tímu teraz môžu len dúfať, že sa úspechu dočkajú skôr ako Slováci diaľnic.

Jeho nový podriadený zrejme dobre vie, že takáto komunikácia nie je najšťastnejšia a odmietol poskytnúť akékoľvek sľuby. „Na úspech vo Formule 1 neexistuje pevne stanovený vzorec. Keby existoval, aplikoval by ho každý a tým pádom by bolo ešte ťažšie vyhrať. Cieľom je byť konkurencieschopný a vyhrávať preteky, ale to bude chcieť určitý čas. Vieme, ako na tom sme a kam sa chceme dostať, ale neexistuje žiadny konkrétny časový rámec,“ povedal Famin.