logo F1online.sk

Ocon sa tešil, že vyviazol bez trestu. Nakoniec prekonal rekord Pastora Maldonada

Esteban Ocon, limity trate
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala3. 7. 2023

Na Veľkú cenu Rakúska 2023 nebudú v dobrom spomínať viacerí vrátane jazdcov Alpinu. Monopostom z Enstone to v pretekoch “neťahalo” a nakoniec im tresty ukrojili aj z tej trošky, ktorú si plánovali odniesť z Red Bull Ringu. Esteban Ocon si však z neho neodnáša nič, iba pomyselné žezlo Pastora Maldonada, ktorým sa vo svojom životopise rozhodne nebude chváliť.

Za dvanástu priečku sa body neudeľujú. Keď sa teda Esteban Ocon ocitol pred mikrofónom, nesršal nadšením. “Tieto preteky boli trochu frustrujúce. V prvom rade nám oproti bežným víkendom chýbalo tempo. V porovnaní s takým Montrealom alebo ďalšími pretekmi, napríklad Barcelonou, sme sa na suchej trati viac trápili s monopostom. Tam sme hravo skončili na bodoch.”

V Rakúsku si však Ocon nedokázal polepšiť ani o jednu priečku. Počas pretekov doplatil na päťsekundový trest za nebezpečné vypustenie z boxov, a prakticky celý deň strávil za zadným krídlom Alexa Albona. Niekedy mu bol bližšie, inokedy zostal.

Už prvá zákruta neveštila nič dobré. “Na začiatku sme mali kontakt s Júkim. Nemyslím, že by sa auto poškodilo, ale budeme to musieť skontrolovať. Dostali sme aj trest za nebezpečné vypustenie z boxov, čo bola jednoznačne naša tímová chyba. Pokazili sme to a dostali sme päť sekúnd. Sťažilo nám to preteky. Teraz máme tri dni na to, aby sme sa dali dokopy, pochopili to a v Silverstone sa vrátili silnejší.”

Oconov inžinier sa po šachovnicovej vlajke pokúsil nájsť nejaké pozitíva. Svojho jazdca pochválil za to, ako príkladne sa držal v medziach trate a na rozdiel od ostatných nedostal trest. “Áno, my sme nedostali ani jeden.”

Toto tvrdenie neobstálo v skúške časom. Nevedno ako, ale Esteban Ocon bol počas pretekov sťaby neviditeľný. Riaditeľstvo si totiž všimlo len tri prekročenia limitov trate v jeho podaní, no nakoniec sa ukázalo, že ich bolo až desať. Z Francúza sa tak stal najväčší skokan VC Rakúska a k svojmu výslednému času si pripísal dodatočných 30 sekúnd.

Zároveň tým prekonal rekord Pastora Maldonada v počte udelených trestov za jedny preteky. Legende F1 sa na VC Maďarska 2015 podarilo “skórovať” trikrát, čo Ocon tento rok v Bahrajne len dorovnal. V Spielbergu však šiel na istotu a aj s pomocou tímu pozbieral celkovo päť trestov (nebezpečné vypustenie z boxov + 4 penalizácie za limity trate).

A možno v tom mala prsty aj karma. Ako už niekoľkokrát za posledné dva roky, aj v Rakúsku sa Esteban Ocon snažil získať pre seba výhodu tým, že vo vysielačke prízvukoval poškodenie súperovho predného krídla. Robil to však zbytočne, keďže podľa nového výkladu pravidiel je zodpovednosťou každého tímu zabezpečiť, že jeho autá sú vo vyhovujúcom stave. Ocon sa vďaka tomuto pravidlu pred dvoma týždňami v Kanade vyhol potenciálnej čierno-oranžovej vlajke, keď mu tancovalo zadné krídlo.

Pierre Gasly na bielej čiare (Twitter/Alpine)

Keď sme spomenuli, že tresty vzali Alpinu aj z tej trošky, ktorú si chceli odniesť domov, tak sme narážali na Pierrea Gaslyho. Víťaz z Monzy 2020 sa po dodatočnej desaťsekundovej penalizácii prepadol za Lancea Strolla.

Okrem toho už počas pretekov dostal päťsekundový trest. “Traťové limity? Naháňal som Fernanda a videl som, že v každom kole mi unikal o dve-tri desatinky. Hovoril som si, že skúsim všetko, aby som sa ho udržal. Žiaľ, bielu čiaru som prekročil o jedenkrát viac, akoby som mal, pravdepodobne o jeden či dva centimetre, o ktorých sa bavíme celý víkend.”

Gasly by najradšej pravidlo o bielych čiarach vyškrtol. “Asi by bolo pre všetkých jednoduchšie, keby sme ho hodili do koša — pre ľudí doma, pre komisárov, pre nás jazdcov. Také sú však pravidlá. Ja milujem futbal a vo futbale sú rovnaké. Tak to bolo aj tento víkend.”

Ak sa lopta neocitne celým objemom za bránkovou čiarou, tak gól neplatí. Pravidlo skrátka musí byť čiernobiele, aby bolo jeho posudzovanie spravodlivé. Druhá vec je, či riaditeľstvo pretekov dokáže efektívne sledovať jeho dodržiavanie.

Pierre Gasly má však pocit, že v Rakúsku to bolo trochu zbytočné a obrubníky jazdca vytrestajú dostatočne. “Ak vyjdete mimo trať o desať centimetrov, beztak si tým poškodíte svoje auto a prídete o výkon. Nemyslím si, že je správne trestať jazdcov pre päť centimetrov. Je to nezmysel. Zmazali 43 kôl. Ak to sledujete v televízii, nemáte ani poňatia, čo sa deje, kto je na trati a kto už mimo.”

“V autách s naším výhľadom je nemožné zbadať jeden či dva centimetre, či ste na čiare… Vždy pôjdeme na limit. Buď tam dajme trávnik a nikto naň nepôjde, alebo to nechajme tak, uľahčime si život a umožnite nám využívať limity trate. Som si istý, že to bude prehodnotené,” avizuje.

Rodák z Normandie počas rozhovoru ešte netušil, že spadne z deviateho miesta na desiate, tak bol pomerne spokojný. Ktovie, či by volil rovnaké slová aj teraz… “Mám pocit, že sme maximalizovali náš bodový zisk. Dokázali sme zdolať jeden Aston a skončili sme hneď za dvoma Mercedesmi. Chceme však viac ako len deviate miesto, chceme bojovať o poriadne bodové balíky. Momentálne nám chýbajú dve-tri desatinky na týchto chlapcov vpredu. Budeme sa ich snažiť dohnať.”