logo F1online.sk

K zákazu zahrievacích dečiek zrejme nedôjde: Pirelli je sklamané z jazdcov, tí zas z pneumatík

Zahrievacie dečky pneumatík
© Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 6. 2023

Plánovaný zákaz zahrievacích dečiek pre sezónu 2024 opäť čelí tvrdej kritike a opozícii. Tento návrh – má ušetriť peniaze, energie a tým pádom aj prírodu – čelí od počiatku tvrdému odporu jazdcov. Ten postupne prerastá do otvoreného sporu, ktorý trochu zvláštne prichádza práve v čase, keď sa o slovo hlási japonský Bridgestone.

Koncom júla sa má definitívne odhlasovať, či v roku 2024 zmiznú z Formuly 1 zahrievacie dečky. Koncom minulého roka sa testovalo nahrievanie pneumatík na nižšiu teplotu, ktoré však viedlo k obavám z bezpečnosti a radšej sa pristúpilo ku kompromisnému návrhu, podľa ktorého sa nezmení teplota, ale len dĺžka nahrievania. Zistilo sa totiž, že skrátením nahrievania z troch na dve hodiny sa ušetrí energia a tento čas stačí na nahriatie pneumatík na požadovanú teplotu.

Tento výsledok však len odložil nepríjemnú debatu na neskôr. Po testoch pneumatík Pirelli pre rok 2024 na okruhu Catalunya predniesol predseda Asociácie jazdcov veľkých cien (GPDA) George Russell svoje námietky a hlavne obavy z plánovaného zrušenia dečiek v roku 2024.

Pirelli sa to, samozrejme, nepáči. Spoločnosť vyvinula a v súčasnosti testuje novú generáciu pneumatík, ktoré sú navrhnuté tak, aby nepotrebovali zahrievacie dečky. Russell však tieto pneumatiky testoval a trvá na tom, že tento krok predstavuje bezpečnostné riziko.

„Test pravdepodobne neprebehol na správnom mieste a v správnych podmienkach. Na okruhu ako Barcelona, s dosť agresívnym asfaltom, teplotou trate 40 stupňov a k tomu plne nagumovanou po práve skončenom súťažnom víkende, boli pneumatiky pri výjazde z boxovej uličky veľmi nestabilné, ale v piatej zákrute už bola priľnavosť slušná,“ povedal Russell.

„Keď to však porovnám s testom zo začiatku roka v Jereze pri asi desaťstupňových teplotách, tak bolo extrémne náročné dostať sa z boxov,“ dodal.

Vlani sa preteky jazdili pri vonkajšej teplote od 12 do 37 stupňov a teplote trate od 15 do 57 stupňov. Russell má preto obavy, že by mohlo dochádzať k nehodám, keď sa budú jazdci po prezutí ponáhľať späť na trať.

„Ak mám byť celkom úprimný, nemyslím si, že šport je pripravený na zavedenie týchto pneumatík do súťažného kolotoča. Mal by som veľké obavy o všetkých mechanikov v boxovej uličke počas zastávky v boxoch a mal by som takisto veľké obavy z výjazdu na trať po prezutí,“ prehlásil Russell, ktorý vo svojich obavách zašiel ešte ďalej.

„V chladných podmienkach bude dochádzať k nehodám, o tom nepochybujem. Do týchto pneumatík sa investovalo veľa práce a zdrojov, ktoré podľa mňa mohli byť využité inde,“ dodal.

Táto otázka zostáva visieť vo vzduchu a momentálne patrí k najväčším. Podobný plán mali aj v Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov. FIA a F1 tento návrh pretláčajú v snahe znížiť náklady a spotrebu energie. Objavilo sa však niekoľko odstrašujúcich príkladov. Na 24 hodín Le Mans boli napríklad zahrievacie dečky jednorazovo povolené, pretože na začiatku sezóny došlo v dôsledku ich zákazu k sérii nehôd.

V americkej sérii IndyCar by ste však ťažko hľadali zástancu dečiek. Tento šampionát ich nepoužíva a nevyvoláva tým žiadnu nespokojnosť. Skúsenosť s týmto šampionátom má napríklad Fernando Alonso.

„Záleží od energie na konkrétnom okruhu. Taká Barcelona svojím charakterom pneumatikám pomôže, ale na niektorých ďalších tratiach to bude veľmi náročné. Myslím, že v IndyCar dokážete okamžite vložiť do pneumatík množstvo energie a všetko je v poriadku, ale na okruhoch ako Monako alebo niektorých ďalších príliš nesúhlasím so zákazom dečiek a ani nevidím dôvod, prečo by sme to mali urobiť,“ povedal Alonso.

Reakcia Pirelli je očakávaná a veľmi kritická. Výrobca pneumatík sa bráni, pretože si pravdepodobne dobre uvedomuje, že tímy zablokujú nasadenie týchto pneumatík. Spoločnosť pritom do ich vývoja vložila množstvo času a energie. Modro označené „full wets“, ktoré sú navrhnuté tak, aby zahrievacie dečky nepotrebovali, už majú premiéru za sebou. Ešte v tomto roku sme mali prvýkrát vidieť v akcii aj pneumatiky do prechodných podmienok a v roku 2024 mali dečky úplne zmiznúť. Tento plán však pôsobí stále menej a menej pravdepodobne.

Šéfovia tímov zatiaľ držia šíky pevne spojené a podľa nepísanej dohody nové pneumatiky nekritizovali, avšak zároveň neprejavili žiadne veľké nadšenie z ich nasadenia. Jazdci tak zostávajú v tomto mediálnom súboji osamotení. Tímy majú stále otvorenú možnosť zákazu zahrievacích dečiek zabrániť. Ostatne, už dokázali zabrániť plánovanému nasadeniu nových intermediálok na jeseň v Singapure.

Ferrari a Mercedes si nové pneumatiky vyskúšali v Barcelone po skončení Veľkej ceny Španielska, Red Bull, Haas a Williams budú nasledovať po skončení britskej GP v Silverstone. Christian Horner už avizoval, že sa nebude k tejto téme vyjadrovať, pokým neabsolvujú jazdy na britskom okruhu. Zároveň však načrtol, že miesto ich zakazovania by radšej hľadal udržateľné cesty, ako tieto zahrievacie dečky napájať do elektrickej siete.

Podľa technického riaditeľa Mercedesu Jamesa Allisona zas nie sú tieto nové pneumatiky stopercentne pripravené, čo podľa jeho názoru potvrdil aj barcelonský test.

Je zrejmé, že ak júlová voľba neprejde, Pirelli vývoj týchto nových pneumatík zastaví. Nedáva totiž zmysel pokračovať, keď nemá istotu, že bude dodávať pneumatiky aj v roku 2025. O slovo sa totiž hlási japonský Bridgestone, ktorý by pre Pirelli mohol byť v nadchádzajúcom tendri FIA tvrdým konkurentom.

„Hovoril som s FIA a ponúkol im nasadenie nových intermediálok, ktoré nepotrebujú zahrievacie dečky, od Veľkej ceny Singapuru, ale ich odpoveď bola zamietavá,“ vyhlásil Mario Isola, ktorý má v Pirelli na starosti motoristické aktivity.

„Tímy s tým skrátka nesúhlasili. Bohužiaľ, viac ako len dva tímy boli proti (pre schválenie nasadenia nových pneumatík muselo hlasovať aspoň osem stajní, pozn. red.). Neviem, prečo sa tak rozhodli a je to dobrá otázka. Úprimne, odpoveď som nedostal ani ja,“ dodal Isola.

Ešte ďalej zašiel jeho kolega, inžinier Pirelli Simone Berra, ktorý jednoducho odkázal Russellovi, aby zmenil jazdecký štýl.

„Pokiaľ ide o riziko, na dátach nevidím nič zvláštne. Určite v prvom kole musíte zmeniť svoj jazdecký štýl. Piloti sa tomu musia prispôsobiť, ale to už robia pri zahrievaní pneumatík. Nemôžete na to predsa naplno tlačiť v prvých zákrutách na studených pneumatikách, pretože inak sa gumy budú drobiť. Samozrejme, že rešpektujem názor jazdcov, ale je prirodzené, že pokiaľ ide o manažment pneumatík, medzi novým a starým produktom budú rozdiely,“ prehlásil Berra.

Súvisiace články