Rýchle správy
Kanadskí ochrankári pred pódiovou ceremóniou skonfiškovali všetky polystyrénové tabule DRS, brzdných značiek či maršalských sektorov. Fanúšikovia ich väčšinou rozoberú a tí najväčší šťastlivci si ich odnesú domov.
Canadian security confiscating every single DRS board / brake marker / marshal post sign swiped by the fans on the way down to the podium. I didn’t realise those bits of cardboard were so valuable! #CanadianGP 🇨🇦
— Sean Kelly (@virtualstatman) June 9, 2024
Verstappen o problémoch s odpružením: “Nemal som žiaden špecifický problém. Vieme, čo to je, musíme na tom pracovať. Aj tak sme však vyhrali. Máme ešte veľký priestor na zlepšenie.”
Júkiho Cunodu si komisári predvolali v netradičnej veci. Pred pretekmi nestihol prísť na kanadskú hymnu.
Sauber pokračuje vo svojej mizérii aj v Kanade. Po ďalšej katastrofickej kvalifikácii stiahol tím oboch pilotov z parc fermé a vymenil im zadné krídla. Bottas a Čou tak budú štartovať z boxov. Bottas okrem toho vymenil pohonnú jednotku, čím prekročil maximálny povolený počet komponentov pohonnej jednotky nasadením novej elektronickej riadiacej jednotky a batérie.
Both Saubers will start the race from the pit lane for breaking parc fermé regulations because of a change of rear wing specification. In addition, Bottas has exceeded his allowance of engine parts with a new electronics control unit and battery
— Andrew Benson (@andrewbensonf1) June 9, 2024
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur po kvalifikácii tvrdil, že Scuderia v závere Q2 nenasadila čerstvé mäkké pneumatiky, pretože už žiadne nemala k dispozícii. Charles Leclerc hovoril niečo iné, a tak sme presne nevedeli, ktorá strana tvrdila pravdu.
Ukázalo sa, že Vasseur nás trochu zavádzal. Carlos Sainz aj Charles Leclerc majú po kvalifikácii po jednej novej mäkkej sade.
Počas pretekov sprievodnej série Porsche Carrera Cup v Montreale intenzívne pršalo. Na mokrej trati pred poslednou zákrutou stratil kontrolu nad svojím autom Colin Kaminsky a tvrdo vrazil do bariéry.
A heavy crash occurred a few minutes ago during a support race ahead of the #CanadianGP. Colin Kaminsky hit the pit wall barrier hard enough to shift it backwards in the Porsche Carrera Cup North America race.
— DFW F1 Breakfast Club (@DFWF1Club) June 9, 2024
Práve v ikonickom Jereze v roku 1997 sa naposledy stalo, že by najrýchlejší jazdci dosiahli identický čas. V Jereze mali rovnaký čas dokonca traja muži – Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harrald Frentzen – a aj vtedy rozhodla skutočnosť, kto ten svoj zajazdil ako prvý. Predtým sa to v F1 stalo ešte štrnásťkrát, ale len od 80. rokov sa časy merajú na tisíciny sekundy. Napríklad v Brands Hatch v roku 1974 zajazdili Niki Lauda a Ronnie Peterson identický čas 1:19.1s, ale ten sa meral „len“ na celé desatiny.
S kanadskými pretekmi sa kryje podujatie IndyCar na nádhernom okruhu Road America. Aj tu tento víkend poriadne prší. V kvalifikácii na to doplatil aj jeden z najskúsenejších borcov Josef Newgarden. Z tejto tvrdej nehody, našťastie, vyviazol nezranený.
Josef Newgarden's on-board camera shows just how vicious his crash was.
Glad he's OK. #INDYCAR pic.twitter.com/V3LXTUy0Dz
— INDYCAR on NBC (@IndyCaronNBC) June 8, 2024
Analýza pretekového tempa z dielne F1 pasuje do roly favorita Red Bull. Červení býci by v nedeľu mali mať výhodu 0,18 sekundy na kolo pred McLarenom. Tesne za papájovými sú Ferrari a Mercedesy.
Nová jednotka MGU-K je zrejme na odpis už po 14 kolách, avizuje Max Verstappen. “Zvyšok motora je v bezpečí, ale takýto vývoj nechcete, keď nasadzujete novú pohonnú jednotku. Spôsobila tiež dosť veľké škody. Viem, že v priebehu sezóny budem musieť prijať trest.”
Mechanici mali v tréningu problém vôbec odmontovať kryty bočníc a motora. Aby sa dostali k pohonnej jednotke, museli siahnuť po brúske.
Zničená jednotka MGU-K mierne poškodila aj podlahu a šasi, no na víkend v Kanade to nebude mať vplyv. Dopady sa objavia až po letnej prestávke.
Nico Hülkenberg bude štartovať až z devätnásteho miesta. Po tréningu vysvetlil, že musel jazdiť s neplánovanou konfiguráciou monopostu. “Nenamerali sme toľko prítlaku, koľko sme mali. Medzi našimi autami bol istý rozdiel. Potom sa nám to nepodarilo opraviť, tak sme zadné krídlo vymenili a tesne pred kvalifikáciou siahli po verzii na vyšší prítlak.”
Nastavenia však na to neboli optimálne vyladené, navyše zadné krídlo na vyšší prítlak v Montreale nie je vôbec ideálne.
Ak by sa to Haasu podarilo napraviť zo soboty na nedeľu a Hülkenberg sa vrátil k pôvodnému zadnému krídlu, znamenal by to preňho štart z boxovej uličky.
Max Verstappen napokon nedostal trest za to, že sa v boxovej uličke natlačil do radu monopostov. Podľa FIA na to síce nemal vyložene nárok, ale splnil podmienku, že sa zaradil s ohľadom na bezpečnosť.
⚠️ No further action on Max's Pit Lane Infrigement.#F1 #CanadaGP pic.twitter.com/TzrQJV6Cll
— RBR News 🇳🇱🇲🇽 (@redbulletin) June 8, 2024
Toto bola naozaj tesná kvalifikácia! Na cieľovej čiare to bolo nesmierne tesné.
Canadian Grand Prix Qualifying Gaps Visualized 🇨🇦👀 pic.twitter.com/d6qYfGnse3
— justf1car (@justf1car) June 8, 2024
Ako je to možné, že George Russell a Max Verstappen zajazdili identický čas? Táto vizualizácia nám prezrádza, že väčšinu kola bol vo výhode Max Verstappen. Mercedes však zabral v poslednom sektore. Na rovinke mal Russell vynikajúce tempo, čo môže súvisieť aj s tým, že Max Verstappen musel po piatkových problémoch nasadiť starú pohonnú jednotku.
Canadian Grand Prix lap time comparison between:
🇬🇧George Russell
🇳🇱Max Verstappen#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/ixzSiolSYx
— FORMULA ADDICT (@Formuladdict) June 9, 2024
Reportér Sky Sports Ted Kravitz prezradil, že Formula 1 v skutočnosti nemeria časy na tri, ale na štyri desatinné miesta.
Niekto na riaditeľstve pretekov teda vie, či bol rýchlejší George Russell alebo Max Verstappen. V pravidlách je však zakotvené, že pri posudzovaní časov sa berú do úvahy len tri desatinné miesta, a tak Russell získal pole position vďaka tomu, že kolo odjazdil skôr.