Rýchle správy
Zak Brown sa už nahodil do vianočného. Nebolo by to však ono, keby na jeho svetri chýbala nejaká reklama!
Is it Christmas jumper season already, @ZBrownCEO? 🎄 #LasVegasGP pic.twitter.com/HPqMYvzodo
— McLaren (@McLarenF1) November 18, 2023
FIA predĺžila DRS zónu na rovinke Strip o 50 metrov. Aktivačný bod bol pôvodne 820 metrov pred štrnástou zákrutou, teraz je to 870 metrov.
Uff! Tak v monoposte Carlosa Sainza zostala po nehode v prvom tréningu takáto diera! Poklop prerazil podlahu monopostu a dokonca Španielovi poškodil sedačku.
Sainz Floor / Monocoque Damage after FP1 (as seen on Sky Germanys Broadcast)
byu/Batze939 informula1
Charles Leclerc si počas tréningu uťahoval z Kuan-jü Čoua, ktorý mu na trati zavadzal. “Ale no tak, Čou, zobuď sa! Preboha, toto je už naňho príliš neskoro!”
📻 | Leclerc on the radio: "Ah come on Zhou, wake up! Oh my God,It's too late for him" 💀 pic.twitter.com/EGCBHSYx95
— F1 TROLL (@f1trollofficial) November 17, 2023
Najrýchlejšie kolo voľného tréningu v podaní Charlesa Leclerca.
give him a fast car and he will do the rest of the job pic.twitter.com/gyzG7jwsEN
— rem (@leclerqz) November 17, 2023
Toto Wolff takto zľahčoval dianie v prvom tréningu. Dokonca sa pohádal s miestnym novinárom. Takto napáleného sme ho naposledy videli, keď FIA nechcela zakročiť proti “nebezpečnému” poskakovaniu. Tento rozhovor sa uskutočnil pár hodín predtým, než organizátori pred druhým tréningom vyhnali fanúšikov z tribún.
Toto very passionately dismissing an FIA-accredited journalist during the Team Principals press conference
📸: @F1 via f1mediafan#F1 #LasVegasGPpic.twitter.com/4NrXp9UEjm
— MultiViewer (@f1multiviewer) November 17, 2023
Fanúšikovská vynaliezavosť nemá hraníc. Na tomto mieste sa zhromaždil dav po vyhnaní z tribún. Na trať bolo vidno celkom dobre a bol tam eskalátor. Podľa očitých svedkov sa na ňom ľudia vozili dookola a sledovali dianie na trati.
Wait! Here’s the best trick yet. Just ride the escalators up and down! pic.twitter.com/txNeIFRPYK
— Jeff Gluck (@jeff_gluck) November 17, 2023
Pohľad na prázdne tribúny v Las Vegas v druhom tréningu bol vskutku bezútešný.
It's a thumbs down from these fans 👎😥#LasVegasGP pic.twitter.com/WmVpmusnXK
— Motorsport.com (@Motorsport) November 17, 2023
Formula 1 kicking fans out of the grandstands at 2am after watching 10 minutes of a practice session.
10 years of this by the way.. the Las Vegas Grand Prix is a clown show🤡
📸 – @alantaylor1 #f1lasvegas | #LasVegasGP
— Ben Thomas (@Benfthomas_10) November 17, 2023
Ferrari nie vlastnou vinou prišlo o spaľovací motor, batériu a elektroniku, ale na nasadenie nových komponentov pravidlá neumožňujú výnimku. Carlos Sainz preto dostáva trest. Ferrari miesto toho radšej zvolilo štart z boxovej uličky.
Carlos Sainz is set for a penalty due to taking PU components outside of his pool. Ferrari requested a derogation of the regulations, but stewards say the Sporting Regs must be applied despite "unusual and unfortunate circumstances." #F1 #LasVegasGP
— Phillip Horton (@PHortonF1) November 17, 2023
Z logistických dôvodov organizátori uzavreli fanúšikovské zóny na okruhu. S dvojhodinovým odkladom druhého voľného tréningu zjavne nikto nerátal, takže aj keď sa začne jazdiť o 2:00, fanúšikovské zariadenia budú od 1:30 uzavreté.
Organisers have just announced all fan areas will be closed at 0130 due to “logistical considerations”.
It’s now 0130. FP2 starts at 0200.#F1 #LasVegasGP
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) November 17, 2023
Carlos Sainz sleduje mechanikov Ferrari pri oprave monopostu. Aj keď tím nevydal žiadnu oficiálnu informáciu, zatiaľ sa zdá nepravdepodobné, že španielsky pretekár nastúpi na druhý tréning, keďže Ferrari musí takmer od nuly postaviť nové auto.
Checking in on the guys who have a big job ahead of them tonight 🙏 #LasVegasGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/UkFoljbGXl
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 17, 2023
Spaľovací motor, batéria, elektronika a šasi, to je výpočet zničených dielov Carlosa Sainza, o ktoré Ferrari nepríde vlastnou vinou. Pravidlá pre takéto prípady poznajú výnimku, takže Ferrari si môže nárokovať o náhradu škody.
The FIA technical delegate has referred to the stewards the fact that Ferrari has to change Sainz's chassis, ICE, ES and CE, as well as Ocon's chassis.
Might be to allow dispensation as it was noted as "due to the impact with a foreign object on the race track" #F1 #LasVegasGP
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) November 17, 2023
Tím Alpine je pripravený na druhý tréning. Mechanikom sa úspešne podarilo vymeniť šasi na monoposte Estebana Ocona.
Update from Alpine: "The team has successfully prepared the spare chassis and rebuilt Car #31 following the incident in FP1." #F1 #LasVegasGP
— Luke Smith (@LukeSmithF1) November 17, 2023
FIA potvrdila, že druhý tréning začne o 2:00 miestneho času a potrvá 90 minút. To znamená medzi 11:00 a 12:30 nášho času.
The FIA has now confirmed the aim is a 90 minute session and expecting a two-hour delay from original start of FP2 to complete engineering work. That would be a 2am-3:30am session local time #F1 #LasVegasGP https://t.co/MD0E0NEn4Z
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) November 17, 2023
Monopost F1 skutočne dokáže zodvihnúť aj kanálový poklop. Ako ukazuje nasledujúci graf, napríklad pod predným krídlom pôsobí taká vztlaková sila, ktorá by dokázala zodvihnúť až 110 kg vážiaci poklop.
Najväčšia sila pôsobí na poklop na začiatku podlahy pod jazdcom. Tu dokáže monopost zodvihnúť dokonca aj taký kryt, ktorý by vážil 200 kilogramov!
Tieto hodnoty platia pre monopost v rýchlosti 320 km/h, ak priemer kanálového poklopu je 60 centimetrov. Poznamenajme tiež, že sa bavíme o monopostoch z predchádzajúcej éry. Dnešné autá s prísavným efektom pôsobia na trať určite ešte väčšou silou.