logo F1online.sk

Red Bull môže byť pokojný. So súťažou nebudeme manipulovať, sľubuje Domenicali

Po štarte VC Španielska 2023, Verstappen a Sainz
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala15. 6. 2023

Po dlhých víťazných rokoch Ferrari, Red Bullu a Mercedesu sa na trón vrátili červení býci. Áno, je to tu zas; vo Formule 1 máme ďalšie obdobie absolútnej dominancie. Je prirodzené, ak sú pre to fanúšikovia konkurencie znechutení, no kto ich vykúpi? Vyzerá to tak, že sa budú musieť posnažiť ich obľúbené tímy. Vedenie efjednotky odmieta umelo meniť rozloženie síl.

Max Verstappen a Sergio Pérez nemajú súperov. V tejto sezóne Red Bull ešte nenašiel premožiteľa — s výnimkou VC Austrálie v cieli vždy vyhráva s náskokom nad 20 sekúnd — a na posledných 26 veľkých cenách zvíťazil 23-krát. Sú to neuveriteľné čísla, za ktoré treba pred továrňou v Milton Keynes sňať klobúk.

Samozrejme, čo vyhovuje Red Bullu, nevyhovuje Formule 1 ako celku. Aj jej výkonný riaditeľ Stefano Domenicali uznáva, že vyrovnanejšie štartové pole by bolo po všetkých stránkach výhodnejšie, ale to neznamená, že kráľovná motoršportu teraz začne umelo zasahovať do pravidiel.

“Nebolo by to fér. Nie je to správne, pretože my nemôžeme byť súčasťou takýchto manipulácií. Nie je to správne a nie je to férové,” zdôraznil Stefano Domenicali v najnovšej časti podcastu Beyond the Grid. “Neviem si predstaviť, že by sme siahli po takomto postupe.”

Red Bull má navyše takú veľkú výhodu, že zmena pravidiel by mu vôbec nemusela uškodiť. Pokojne by sa mohlo stať, že by si ju ani nevšimol ako napríklad, keď F1 pred pár rokmi zakázala slávne kvalifikačné motorové režimy a Mercedesu tým paradoxne trochu pomohla.

Navyše pri zachovaní rovnakých pravidiel sa vždy rozdiely medzi tímami zmenšia. “Myslím si, že v tejto chvíli ide o správny prístup. Pravidlá sa zmenili len pred pár rokmi, takže sa to určite stane zas.

“Vo Formule 1 sú vždy isté cykly, keď sú tímy veľmi dominantné, nuž a následne sa do hry pridajú aj niektoré ďalšie. Naším cieľom by malo byť zabezpečiť, že tieto cykly budú do budúcna kratšie,” poznamenal Domenicali aj v súvislosti s rokom 2026.

Šéf efjednotky nakoniec zdôraznil, že šport je z objektívneho hľadiska konkurencieschopný. Stred poľa je neuveriteľne nabitý a do bitiek s Ferrari, Mercedesom a Aston Martinom sa dokáže zapojiť aj Alpine. A zvyšok poľa nie je vôbec ďaleko.

“Priepasť je medzi jedným tímom a zvyškom sveta. Musíme tiež brať do úvahy fakt, že oni odviedli neskutočnú robotu,” chváli Red Bull Domenicali. “Je pravda, že medzera za nimi je napohľad veľká, ale my musíme byť veľmi uvážliví. Vieme, že v živote sa veci môžu veľmi rýchlo zmeniť.”

Čo je pozitívne: “Ostatní sú si veľmi, veľmi blízko. Pozrite sa však na náskok (Red Bullu) pred ostatnými; myslím si, že podali skvelý výkon, ktorý treba odmeniť. Ako som povedal, je jasné, že my chceme dosiahnuť čo najmenšie rozostupy. Som presvedčený, že ostatní skúmajú, ako by sa mohli vo svojom vývoji dotiahnuť aj v kontexte rozpočtového stropu.”

“Som zvedavý, či sa vývojová krivka tímu na čele začne vyrovnávať, pretože z krátkodobého hľadiska odviedli lepšiu prácu. Budem na to v nasledujúcich mesiacoch zvedavý,” doplnil.

Súvisiace články