logo F1online.sk

Aston Martin obul v lejaku suché pneumatiky: Náš radar asi nebol dobrý, hovorí Krack

Fernando Alonso
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 5. 2023

Ako z najhoršej učebnice stratégov Ferrari. Aston Martin spáchal v Monaku obrovskú chybu, ktorá len so šťastím neskončila blamážou. V čase, keď celé pole obúvalo pneumatiky do prechodných podmienok, povolal tím do boxov Fernanda Alonsa. Všetci očakávali, že budú nasledovať ostatných, ale nejednému spadla sánka, keď uvideli na zelenom monoposte sliky.

Alonso zamieril do boxov v 54. kole. V tom okamihu už malo obuté intermediálky celkovo osem pilotov. Ďalší šiesti nasledovali presne v 54. kole. Prvý sektor už bol poriadne premočený a preto mnohých zarazilo, keď na Fernandovom monoposte uvideli stredne tvrdé gumy.

Aston Martin najprv vypustil informáciu, že došlo k chybe v komunikácii, ktorá zapríčinila tieto udalosti. Šéf stajne Mike Krack však po pretekoch priznal, že si v tíme skutočne mysleli, že suché pneumatiky sú najlepšou voľbou. Veľmi rýchlo však zistili, akej chyby sa dopustili. Alonso mal v tom čase určitý náskok a počas hororového kola dokázal udržať svoje auto v jednom kuse. Pri druhej zastávke sa už tím nemýlil a môže hovoriť o šťastí, že napriek dvom pit stopom sa Fernandovi podarilo udržať druhé miesto.

„Mysleli sme si, že to bude len krátka prehánka,“ vysvetlil stroho šéf stajne Mike Krack. „Náš radar asi nebol veľmi dobrý, pretože sme v skutočnosti neočakávali žiadny dážď. Ten však prišiel a prišiel s omnoho väčšou intenzitou, než sme očakávali.“

„Museli sme zastaviť, pretože tvrdé pneumatiky boli už poriadne opotrebované a začali strácať teplotu. Vedeli sme, že musíme prísť do boxov, ale na cieľovej rovinke v tom čase stále nepršalo, len popŕchalo. Mysleli sme si, že pri vysokej teplote asfaltu trať rýchlo vyschne, preto sme sa rozhodli obuť stredne tvrdé pneumatiky. Hneď ako sa Fernando vrátil na trať, začalo veľmi silno pršať aj tu na cieľovej rovinke, takže sme museli zastaviť znovu.“

„Nebolo to žiadne riziko, len nesprávny rozhodovací proces. Pri spätnom pohľade si však nemyslím, že by to niečo zmenilo,“ dodal Krack.

Skutočne by to nič nezmenilo, ale v Aston Martine môžu hovoriť o šťastí. V nedeľu im totiž chýbal len krôčik k obrovskej blamáži a výsmechu. Ak chce tím v budúcnosti skutočne pomýšľať na titul, takýmto prehmatom sa musí určite vyhnúť.

Nevieme pritom, z akej predpovede tím vychádzal, keď nasadil intermediálky Lancovi Strollovi už v 51. kole a spolu s Valtterim Bottasom boli vôbec prví, ktorí sa pokúsili využiť meniace sa počasie.

V každom prípade to však pre tím dopadlo dobre a môže sa tešiť z druhého miesta, ktoré je najlepším umiestnením Aston Martinu v sezóne.

„Preteky sme začali na tvrdých pneumatikách, pretože sme chceli skúsiť niečo odlišné. Boli sme si celkom istí, že Red Bull začne na stredne tvrdých gumách, pretože tie sú lepšie na štart. Chceli sme byť na odlišnej stratégii, keby sa v neskoršej fáze pretekov niečo stalo,“ hovorí Krack.

„Všetkých nás ohromilo, ako Max dokázal manažovať svoje stredne tvrdé pneumatiky. V jednom okamihu si nakoniec uvedomíte, že vaša strata je príliš veľká.“

„Nemali by sme byť nespokojní. Druhé miesto je náš najlepší výsledok v sezóne. Nechýbalo veľa, takže musíme zapracovať na našom aute a budúci týždeň to skúsime znovu,“ dodal šéf Aston Martinu.