logo F1online.sk

Horner o Honde: Keby sme to vedeli, tak pokračujeme s nimi

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 5. 2023

Idem, nejdem. Váhavosť sa stala akýmsi synonymom počínania automobilky Honda vo Formule 1. Japonci sa v roku 2021 rozhodli z F1 trochu neuvážene odísť, ale potom prišli víťazstvá, tituly, nové technické pravidlá pre pohonné jednotky či záväzok Formuly 1 stať sa uhlíkovo neutrálnou. To všetko je v súlade s dlhodobými cieľmi automobilky, ktorá sa nakoniec rozhodla pre návrat. Red Bull sa však už medzitým vydal vlastnou cestou a spoluprácu s Hondou odmietol.

Začatie nového projektu Red Bull Powertrains bolo priamou reakciou na odchod Hondy. Stajňa z Milton Keynes čelila nepríjemnej vyhliadke, že sa bude musieť spoliehať opäť na Renault, čo Red Bull nemienil dopustiť a rozhodol sa založiť vlastnú motoráreň.

Tím pre rok 2026 nepotreboval dodávateľa, ale technologického partnera, ktorým sa nakoniec stal Ford. Honda si tak musela nájsť niekoho ďalšieho, komu by poskytla svoje motory. Nakoniec sa dohodla s Aston Martinom.

Všetko mohlo byť inak a keby boli Japonci rozhodnejší, po roku 2026 mohli pokračovať s Red Bullom, tvrdí šéf stajne Christian Horner.

„Red Bull je už viac ako len zákaznícky tím, čo bolo určite drahé rozhodnutie,“ prehlásil boss stajne z Milton Keynes. „Vyvíjame pohonnú jednotku priamo na mieste a výhody plynúce z plne integrovaného motora a podvozku, spolu s inžiniermi z oboch oddelení bok po boku, sú z dlhodobého hľadiska naozaj značné.“

„Neurobili by sme však tento krok, keby sa Honda rozhodla zostať,“ dodal Horner jednoznačne.

Podľa šéfa Red Bullu však rozhodnutie Japoncov jeho tímu vlastne pomohlo. Zvlášť v dobe, keď sú náklady všetko, pomohla stajni stavba vlastného motorového oddelenia v každom ohľade.

„V mnohom im môžeme byť vďační, že nás potlačili smerom k vytvoreniu vlastného motorového oddelenia. Nové pracovné miesta a partnerstvo s Fordom sú mimoriadne vzrušujúce a sú záväzkom spoločnosti Red Bull k tomuto projektu,“ hovorí Horner.

„Rozhodli by sme sa rovnako, keby sme poznali súčasné rozhodnutie Hondy? Určite nie. Urobili sme však krok a sme odhodlaní sa toho držať, keďže nakoniec to našej skupine prináša výhody z dlhodobého hľadiska,“ dodal šéf Red Bullu.

Nebolo však možné pokračovať s Hondou ako technologickým partnerom? Keď sa dokázal dohodnúť na určitých podmienkach s Fordom, prečo nebola možná rovnaká dohoda s Hondou? Podľa Hornera bola táto možnosť na stole, ale rokovania napokon viedli do slepej uličky.

„Honda je pre nás cenný partner a viedli sme s nimi dlhé rozhovory,“ hovorí boss stajne z Milton Keynes. „Pôvodná dohoda znela, že koncom roka 2022 šport celkom opustia a my si budeme musieť zostavovať motory sami. Podarilo sa nám však Hondu presvedčiť, aby svoj záväzok predĺžila až do konca roka 2025.“

„Minulú jeseň a zimu sme s nimi diskutovali o možnom spojení v otázke elektrifikácie, pretože so spaľovacími motormi nechceli pokračovať. Ak však mám byť úprimní, aby sa to podarilo, museli by obe strany akceptovať príliš veľa kompromisov. Vtedy sme sa rozhodli využiť ponúkanú príležitosť a spojiť sa s Fordom,“ povedal Horner.

Red Bull má vlastnú motoráreň, Honda svojho zákazníka a obe strany môžu zaveliť smerom k udržateľnej budúcnosti a elektrifikácii. Práve tie zohrali pri rozhodnutí Japoncov pokračovať dôležitú úlohu. V roku 2026 však budeme naďalej vídať aj spaľovacie motory, čo sa Honde sprvu nepáčilo, ale Japoncom to nakoniec nezabránilo pokračovať.

„Dokazuje to, že spaľovacie motory nie sú mŕtve,“ prehlásil Horner. „Honda odišla práve preto, aby sa venovala elektrifikácii, takže možno budú raz spaľovacie motory opäť relevantné. Ktovie, možno sa raz vrátime aj k motorom V8 alebo V10, ktoré sú plne udržateľné.“

Súvisiace články