logo F1online.sk

Alonsa “zarezal” posledný sektor, nedostatky by rád odstránil ešte pred Singapurom

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala27. 5. 2023

Keď pilot predvedie výnimočný výkon, ktorý nezostane zabudnutý niekde v strede poľa, vždy je to radosť sledovať. Výkony Fernanda Alonsa tento rok je naozaj vidieť a zatiaľ sa vždy dočkal aj zaslúženej odmeny. V Monaku by mu však mnohí dopriali aj pole position. Cestu k nej mu zahatal tretí sektor.

Fernando Alonso v poslednom kole ukázal svoju silu. V prvom sektore bol o poldruha desatiny rýchlejší ako všetci ostatní a po úvodných dvoch sektoroch mal pred Maxom Verstappenom virtuálny náskok dvoch desatín.

O celý však prišiel v posledných siedmich zákrutách. Aston Martin bol v treťom sektore najpomalší z celej prvej desiatky, len George Russell zajazdil rovnako slabý čas na úrovni 19,109 sekundy. Max Verstappen bol naproti tomu fialový, vďaka čomu na Alonsa získal tri desatinky. To mu stačilo na pole position.

Fernanda Alonsa mrzí, že sa v treťom sektore nedokázal vyrovnať Red Bullu a načiahnuť sa za monackou víťaznou trofejou, ale naznačuje, že Aston Martin už chystá opatrenia, ktoré by mali túto slabinu monopostu odstrániť. “Máme predstavu, čo sa nám stalo v poslednom sektore. Trochu sme sa trápili hlavne v osemnástej zákrute. Počas celého víkendu to bol náš najslabší sektor, neplatilo to len pre kvalifikáciu.”

“Je to záležitosť, ktorá bude do Singapuru už asi vyriešená, resp. do najbližšej príležitosti,” avizuje v rozhovore pre Sky Sports 41-ročný Astúrčan, ktorý však nevidí dôvod na skleslú náladu. “Myslím si, že by sme mali byť spokojní. V nedeľu zvykneme byť veľmi rýchli a máme veľmi dobrú degradáciu pneumatík. Nedokážeme však až tak dobre zohriať pneumatiky a v sobotu to zvládnuť. Monako je o sobote, takže sme si trochu robili starosti. Dnes sme to však zvládli.”

Španiel sa počas kvalifikácie nechal počuť, že zákruty rezal “ako zviera”. Z tohto pohľadu mohol len sotva spraviť viac, aby prekonal Maxa Verstappena. Ak by ešte zatlačil, mohlo sa to skončiť podobne ako v prípade Sergia Péreza.

“V oboch kolách v Q3 som zvyšoval riziko až na úroveň, ktorá mi už nebola príjemná,” prezradil Alonso. “V oboch kolách v Q3 som bol miestami trochu za limitom, ale všetko dopadlo fajn.”

Vo Verstappenov prospech zahral aj fakt, že svoje kolo zajazdil neskôr. Trať v Monte Carle sa rýchlo zlepšovala, takže bolo výhodné zajazdiť svoje kolo čo najneskôr. Z tohto pohľadu sa Aston Martin nerozhodol pre maximálnu optimalizáciu svojho výjazdu, ale stavil viac na istotu.

“Tu v Monaku sa môže stať kadečo, vždy sa objavia žlté či červené vlajky, takže je lepšie zajazdiť svoje kolo a byť vpredu,” skonštatoval Alonso. “Keď mi teda povedali, že sme boli prví a už len Cunoda a Max mali dokončiť svoje kolá, tak som vedel, že je tu možnosť, že skončíme na druhom mieste.”

Teraz sa už Alonso koncentruje na nedeľné preteky. Čo bude z hľadiska Aston Martinu kľúčové? “Do pretekov musíme ísť pokojne a pokúsiť sa všetko zvládnuť, staviť na dobrú stratégiu, štart, nuž a nikto z tímu vrátane mňa nesmie spraviť chybu. Potom uvidíme.”

Ak bude Red Bull rovnako bezchybný, tak určite vyhrá. “Myslím si, že budeme potrebovať Maxovu pomoc, aby sme mohli vyhrať preteky. Možno nejaký nešťastne načasovaný safety car alebo zlú zastávku v boxoch v podaní Red Bullu. Viem, že oni patria k tým najlepším pri pitstopoch, ale možno by v jedných pretekoch mohli spraviť chybu. Takéto veci nám dajú príležitosť. Ak nás čakajú normálne preteky, tak to podľa mňa bude veľmi ťažké.”

V Monaku však platí istá anomália, podľa ktorej by Alonso mohol vyhrať. “Áno, niekto mi povedal, že za posledných desať rokov tu majú ľudia štartujúci z druhého miesta viac víťazstiev ako z pole position. Uvidíme, či sa nám podarí zachovať túto štatistiku.”

Lance Stroll (zdroj: Martin Trenkler)

Fernando Alonso mal v sobotu o čom hovoriť, ale jeho tímovému kolegovi nebolo veľmi do reči. Rozhovor pre oficiálny kanál F1 trval 34 sekúnd. Už len z tejto informácie sme mohli vyčítať, že Stroll nebol vôbec spokojný.

Do Q3 nepostúpil po chybe vo svojom ostrom kole. “Áno, bol som tam široký, stratil som asi polovicu sekundy. Z celého kola som mal však hrozný pocit,” poznamenal Lance Stroll. “V aute som sa necítil veľmi dobre. Príprava pneumatík bola zlá a veľa vecí sa domrvilo. Posvietime si na to.”

Čo presne sa domrvilo? Kanaďan sa neskôr, našťastie, trochu rozrečnil. “Všetko sa úplne pokazilo. Nepripravili sme si dobre pneumatiky, potom ma zavolali na váženie. Veľa vecí sa pokazilo. Netrafil som osemnástu zákrutu a stratil som tam polovicu sekundy. Skrátka sa všetko pokašľalo.”

“Mali sme potenciál. V Q1 sme boli tretí a v aute som sa cítil dobre. V Q2 sme však išli z kopca. Neviem, čo sa udialo,” povzdychol si Stroll.

Súvisiace články