FIA chce dôkladne prešetriť nehody v Q3, Verstappen by chcel mazať časy
V Monte Carle je v sobotu na programe najdôležitejšia časť víkendu. V kvalifikácii pôjdu jazdci naozaj naplno, čo automaticky zvyšuje riziko nehôd, najmä v Q3. Platí to aj o tých úmyselných. FIA preto avizuje, že si na každú poriadne posvieti. Max Verstappen by však privítal radikálnejšie riešenie.
Kontroverzie sa monackým kvalifikáciám nevyhýbajú. Spomeňme si na kauzu La Rascasse Michaela Schumachera, parkovacie manévre Nica Rosberga či minuloročnú (ne)úmyselnú nehodu Sergia Péreza, ktorá údajne mala byť príčinou toho, prečo sa Verstappenovi ku koncu sezóny hnusilo podať pomocnú ruku vlastnému tímovému kolegovi.
Zopakuje sa dnes niečo podobné? Nič sa nedá vylúčiť. Max Verstappen sa chce preto poistiť pred neférovými údermi pod pás od konkurencie. “Párkrát sa už stalo, že počas druhých pokusov sa objavila červená vlajka. Myslím, že budem musieť zajazdiť už dobré prvé kolo. Samozrejme, nehody sú v Monaku o čosi častejšie ako aj na iných mestských tratiach. Treba sa s tým vysporiadať. Avšak, väčšinou k nim nedochádza naschvál.”
Väčšinou nie, no ak v závere Q3 havaruje pilot, ktorý je na predbežnej prvej priečke, tak to určite vyvoláva pochybnosti. Carlos Sainz prezradil, že FIA chce preto dôkladne preskúmať každú nehodu v kvalifikácii. Bude hľadať známky úmyslu. Dokázať však niekomu úmyselnú nehodu nie je zďaleka také jednoduché. Nepodarilo sa to ani v Rosbergovom prípade v roku 2014.
“Jazdci sa snažia hovoriť o tomto pravidle, pretože ak ste po prvých pokusoch na prvej priečke, tak do druhého kola idete s tým, že toho nemôžete stratiť toľko, koľko ostatní,” vysvetlil Carlos Sainz. “Je pravda, že FIA nám už v Baku povedala, že si na to dôkladne posvieti.”
“Ak bude nejaká nehoda vyzerať čo i len spolovice úmyselne, tak ju prešetria. Ako však môžu vedieť, či je niečo úmyselné?” bez námahy nachádza dieru v snahách FIA pilot Scuderie.
Viacero osobností v padoku by preto uvítalo riešenie, ktoré by pri každej nehode prinášalo čierno-biele verdikty bez priestoru na interpretáciu. Aj Max Verstappen je zástancom toho, aby sa Formula 1 inšpirovala napríklad sériou IndyCar.
“Niekedy vás zabolí, ak niekto vyvolá červenú vlajku a v podstate tým preruší kolá všetkých ostatných,” komentuje Verstappen. “V iných sériách vidíme, že ak človek spôsobí červenú vlajku, tak prichádza o všetky svoje časy z kvalifikácie.”
Ak by pilotovi na predbežnej pole position v Q3 hrozilo, že po nehode sa prepadne až na úplne poslednú priečku, tak si môžeme byť stopercentne istí, že prípadná nehoda by nebola úmyselná. “Možno je to vec, o ktorej treba popremýšľať, ale nezdá sa, že by nad tým FIA seriózne uvažovala. Uvidíme. Ako som povedal, my sami musíme zajazdiť dobré kolo.”