logo F1online.sk

Marka teší zákrok FIA, kvalifikačné režimy bolo potrebné zakázať

Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király2. 9. 2020

Max Verstappen stráca na Lewisa Hamiltona aktuálne 47 bodov, ale podľa Helmuta Marka ešte v majstrovskom boji nie je rozhodnuté. Veľké nádeje vkladá napríklad do zákazu nasadzovania kvalifikačných režimov, ktorý začne platiť počnúc blížiacim sa víkendom v Taliansku.

„Majstrovstvá sú naďalej jednoznačne otvorené, veď ešte nie sme ani v ich polovici,“ povedal Marko, ktorého slová cituje Auto Motor und Sport. „Spomínam si na rok 2012, keď sme boli uprostred ročníka o viac ako 60 bodov za Alonsom a Ferrari. OK, Alonso a Ferrari nie sú Hamilton a Mercedes, ale to, že im všetko vychádza, sa raz musí skončiť.“

Rakúšan v tejto súvislosti pripomenul, ako ho mrzí Verstappenovo vypadnutie z úvodných pretekov v Spielbergu. Holanďan mal problémy s pohonnou jednotkou, inak podľa neho mohol vyhrať. A všetko by bolo vyrovnanejšie.

„Do Belgicka sme teraz priniesli aj nové predné krídlo, ktoré sa prejavilo veľmi pozitívne. Ešte stále to nie je úplne optimálny balík, ale sme na veľmi dobrej ceste.“

Teraz príde k zákazu využívania kvalifikačných motorových režimov, čo by Red Bullu opäť mohlo pomôcť. „Pre nás bolo veľmi dôležité, aby to zakázali. V zákulisí sme v tomto smere vyvíjali potrebný tlak,“ priznal 77-ročný bývalý pretekár. „Kvalifikačný režim je v prípade Mercedesu taký extrémny, že to doslova ničí súťaž.“

FIA v tomto smere zakročila nezvyčajne počas sezóny, avšak Marko pripomenul, že takto to bolo pred časom aj proti Red Bullu. „Tiež sme to zažívali, keď sme dominovali. Pravidlá týkajúce sa flexibilnosti krídel sa menili z jedných pretekov na druhé a potom v ďalších pretekoch ešte raz. O fúkanom difúzore ani nemusím hovoriť. Úlohou vedenia športu je totiž aj to, aby sa postarali o vyrovnanejšie a napínavejšie preteky.“

Ďalšou „vychytávkou“, ktorou Mercedes aktuálne disponuje, je systém DAS. Jednoduchým pohybom volantom smerom k sebe, prípadne od seba, jazdci menia odklon predných kolies.

„Pre nás je DAS uzavretá kapitola,“ potvrdil Marko. „Na jednej strane je to aj otázka zvýšenej váhy, ale ide aj o to, že kým by sme ho vyvinuli tak, aby fungoval bezchybne, tak by už boli možno aj posledné preteky. A v budúcom roku to bude aj tak zakázané.“