logo F1online.sk

Na stratégii sme sa dohodli s Lambiasem už v sobotu, priznal Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár10. 5. 2023

Kvalifikácia na Veľkú cenu Miami bola po havárii Charlesa Leclerca ukončená predčasne. Mnoho pretekárov tak, vrátane Maxa Verstappena, nestihlo odjazdiť svoj druhý rýchly meraný pokus. Keďže Holanďan svoje prvé ostré kolo pokazil, do pretekov vyštartoval až z deviateho miesta. Rozhodol sa preto staviť na odlišnú pretekovú stratégiu ako jeho súperi, pričom, ako priznal, toto rozhodnutie vzišlo z jeho vlastnej iniciatívy, a to už v sobotu.

Verstappen sa do nedeľných pretekov rozhodol ako prvé nasadiť hardy a vydať sa odlišnou cestou než väčšina jeho priamych konkurentov. Ukázalo sa, že toto rozhodnutie bolo správne. Tvrdá sada pneumatík sa správala lepšie ako tá stredne tvrdá a dvojnásobný šampión sa preto štartovým poľom dokázal preštrikovať nesmierne rýchlo, pričom v porovnaní so súpermi zostal na trati dlhšie a aj naďalej budoval svoj náskok.

Holanďan sa o nasadení hardov v nedeľu rozhodol už deň vopred. Túto myšlienku najprv odkomunikoval so svojím pretekovým inžinierom Gianpierom Lambiasem a následne aj s vedením tímu.

„Bolo to niečo, nad čím som so svojím inžinierom uvažoval už v sobotu,“ nechal sa počuť víťaz už takmer 40-tich veľkých cien. „Už vtedy sme o tom silno uvažovali. Následne sme to samozrejme museli prediskutovať s tímom, so stratégmi, a tí povedali: ´Dobre.´ Čo sa týka pretekového tempa, medium-hard stratégia a hard-medium stratégia boli takmer rovnako rýchle, takže na tom vlastne nezáležalo.“

„Samozrejme, keď začínate na tvrdej sade, riziko je vždy o niečo vyššie – pretože sme mali iba jedny hardy, takže ak by sme mali defekt v prvom kole alebo čokoľvek iné, vaše preteky by potom boli oveľa ťažšie. Bol som však rád, že som zariskoval a vsadil na opačnú stratégiu.“

„Samozrejme, aj keby to bolo naopak, vždy si musíte dávať pozor na svoje pneumatiky, aj keď máte obuté mediumky. Mal som však dojem, že mi to spočiatku dáva lepšiu príležitosť prejsť poľom. Ak si správne pamätám, už v 14. kole som sa pohyboval na pódiovej priečke, takže následne som zväčša už len jazdil v čistom vzduchu a staral sa o pneumatiky.“

Zatiaľ čo Verstappen sa nebál zariskovať, Pérez nad možnosťou nasadiť hardy neuvažoval ani len na okamih.

„Keď štartujete z pole position, tak je štart na hardoch viac než len riskantný,“ povedal Pérez. „Môže to dopadnúť dobre, ale aj zle – výjazdom bezpečnostného vozidla. V tom čase azda nikto neočakával, že mediumky sa nebudú správať dobre, pretože ich mal na začiatku obuté takmer celý štartový rošt.“

„Domnievam sa, že nikto z nás si neuvedomil, aká slabá to bola zmes,“ pokračoval. „Myslím si, že už po pár kolách sme si uvedomili, aké nekvalitné sú stredne tvrdé pneumatiky.“

Dokázal by si Pérez ustrážiť vedenie v pretekoch, ak by sa vydal rovnakou cestou ako Verstappen? „Na túto otázku je ťažké odpovedať, pretože neviete, ako by sa správali pneumatiky,“ odvetil Mexičan.

„Určite by to však bolo o niečo lepšie, ak by som strávil menej času na strednej zmesi, ktorá bola veľmi slabá,“ doplnil.