logo F1online.sk

Prečo FIA skrátila DRS zóny? Marko hovorí o manipulácii zo strany Mercedesu

Helmut Marko
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 5. 2023

Aj keď predbiehanie je v súčasnej Formule 1 stále problém, FIA sa po jarnej prestávke rozhodla skracovať DRS zóny. Učinila tak v Azerbajdžane i v Miami. Športový poradca Red Bullu Helmut Marko však tieto ťahy prekukol: Z Red Bullu sa stal terč a Mercedes je hlavným ostreľovačom. Cieľom je spomaliť červených býkov.

Pred týždňom v Baku boli DRS zóny kratšie o sto metrov, v Miami sa zas FIA rozhodla z oboch úsekov s DRS ukrojiť po 75 metrov. Na dvoch veľkých cenách sme tak dovedna prišli o 250 metrový úsek, na ktorom sa mohlo jazdiť s otvoreným zadným krídlom.

FIA tak učinila napriek tomu, že po nudných pretekoch sa ozvali viacerí piloti a vyjadrili svoje obavy. A tak sa portál motorsport-magazin.com spýtal na názor Helmuta Marka. Aj on je proti skracovaniu DRS zón, no odhalil agendu časti konkurencie. “Predbiehanie bolo vždy náročné. Ak sa skracujú DRS zóny, tak presne viete prečo…” vyhlásil tajomne.

Čerstvý osemdesiatnik má dojem, že ide o snahu spomaliť červených býkov. “Správne,” prikývol bývalý pretekár. Keďže Red Bull vyrukoval so šikovným trikom s DRS, ktorý je v padoku označovaný aj ako “trojité DRS”, kratšie zóny ukrajujú aspoň niečo z jeho výhody.

“Treba prestať s takýmito manipuláciami,” naliehal ďalej Helmut Marko. Kto manipuluje koho? FIA argumentuje, že skrátenie DRS zón má podložené dátami. Na základe nich sa snaží dosiahnuť, aby sa predbiehalo najmä na brzdách. Diaľničné manévre si nechajme na diaľnice.

V Red Bulle však majú dojem, že v skutočnosti sa FIA nechala zmanipulovať lamentujúcim Mercedesom. “Ohromuje ma, že sa Mercedes takto rozčuľuje. Dlhé roky mali dominantný motor a jednoznačne mali väčší náskok ako my dnes.”

Marko si neodpustil ani jeden útočný výpad smerom k Mercedesu. Strieborní by vraj mali mať iné priority ako politikárčiť. “Ak dva roky po sebe postavíte auto, ktoré je taký prepadák, asi by ste mali venovať svoju pozornosť skôr jemu.”

Snahy o spomalenie top tímov nie sú vo Formule 1 ničím výnimočným. Skutočne je však skrátenie DRS zón o pár stoviek metrov takouto iniciatívou, navyše zo strany Mercedesu? Poznamenajme, že počas rozhovorov s médiami sa Lewis Hamilton a George Russell nezastávali rozhodnutia skrátiť úseky s DRS, ba práve naopak.