logo F1online.sk

Formula 1: Sprievodca k sezóne 2023 – tímy, jazdci, trate, výsledky

IKAR, James Roberts/United Autosports
© IKAR, James Roberts/United Autosports
Redakcia
Redakcia 4. 5. 2023

Buďte v obraze a užite si aktuálnu sezónu Formuly 1 naplno vďaka celosvetovo najpredávanejšiemu sprievodcovi o šampionáte rýchlych kolies.

Plnofarebná publikácia Formula 1 2023 je aktuálne jediná ročenka na Slovensku a v Českej republike. Prehľadne sumarizuje uplynulú sezónu Majstrovstiev sveta F1 a zároveň prináša aktualizované informácie, ktoré nesmú chýbať žiadnemu fanúšikovi F1. A to vrátane všetkých súťažiacich jazdcov, tímov, tratí, zmien pravidiel a najdôležitejších rekordov.

Autorom je významný auto-moto žurnalista a editor Bruce Jones a jeho texty dopĺňajú akčné fotografie zachytávajúce top momenty uplynulej sezóny.

Od Bruca vyšla nedávno aj ďalšia famózna kniha – Formula 1: Legendárne okruhy.

Zapisujte si výsledky

V knihe je zároveň priestor, kde si fanúšikovia môžu zaznamenať aktuálne výsledky jednotlivých veľkých cien a žiť tak so sprievodcom počas celej sezóny. Titul teda poteší nových aj skalných fanúšikov F1.

Sprievodcu plánuje vydavateľstvo vydávať aj nasledujúcu sezónu, ďalšie vydanie by malo byť dostupné už pred začiatkom sezóny, t. j. odhadom v januári 2024. Ročenka F1 sa teda môže stať aj zberateľským kúskom.

Jedinečný sprievodca svetom rýchlych kolies prináša aktuálny prehľad o všetkých tímoch, ktoré pretekajú v roku 2023 (od Ferrari a Red Bullu až po Mercedes a Aston Martin), o každom jazdcovi v súťaži (vrátane Charlesa Leclerca, Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona), ako aj prehľad všetkých tratí, ktoré sa nachádzajú v nabitom kalendári veľkých cien, vrátane okruhu v Miami, na ktorom sa bude jazdiť už tento víkend.

V príručke Formula 1 2023 zároveň nájdete komplexné zhodnotenie uplynulej sezóny vrátane reportov a štatistík z jednotlivých veľkých cien. Dočítate sa o zmenách pravidiel a predpisov na rok 2023, a dozviete sa všetko podstatné, o čom sa vo svete F1 práve hovorí.

Knihu si môžete kúpiť aj na Martinus.sk.

Red Bull Racing

(úryvok)

Tím z Milton Keynes bol minulý rok jednoducho lepší než Mercedes. Dokázal predbehnúť aj Ferrari. Čo je povzbudzujúce, k víťazstvám poháňal nielen Maxa Verstappena, ale aj Sergia Péreza, čím stajňa ukázala svoju silu. To sa v minulosti často nestávalo.

Max Verstappen bol počas minulého roka vo vrcholovej forme, keď dostihol a napokon porazil Ferrari. Oproti roku 2021 mu to veľmi uľahčilo cestu k titulu. [fuji.tim/Wikipedia Commons (CC BY-SA 2.0)]

Sir Jackie Stewart je muž, ktorý nedokáže obsedieť. Je to nesmierne úspešný človek a ani tri tituly F1 – z rokov 1969, 1971 a 1973 – zjavne nemohli uspokojiť jeho súťaživosť, o čom svedčí aj jeho nesmierne nabitý pracovný program po zavesení pretekárskej helmy na klinec na konci sezóny 1973. Keď jeho starší syn Paul začal súťažiť koncom osemdesiatych rokov, Stewart synovi pomohol zostaviť tím, ktorý ho sprevádzal na šampionátoch Formula Ford 1600, Formula Ford 2000, Formula 3 až po prípravku Formuly 1, Formulu 3000. Tím mal na starosti aj iných jazdcov a všetko robil na vysoko profesionálnej úrovni. Keď si Paul uvedomil, že F1 je nad jeho pretekárske schopnosti, ambiciózna dvojica otca a syna sa rozhodla urobiť finálny krok – vstúpiť so svojím tímom do F1 s podporou uznávanej obchodnej značky.

Tím Steward Grand Prix začal svoje pôsobenie v roku 1997 veľkolepo, keď sa Rubens Barrichello prvýkrát umiestnil na pódiu pod stajňou – vyjazdil si druhé miesto v Monaku. Snaha zlepšiť výsledok nebola jednoduchá, no víťazstvo sa dostavilo na mokrej a suchej trati v Nürburgringu v roku 1999, keď Johnny Herbert ako prvý prešiel okolo šachovnicovej vlajky.

Ford v roku 2000 odkúpil tento tím a premenoval ho na Jaguar Racing. Všeobecná frustrácia však narastala, keďže stajňa nedokázala konkurovať trom najlepším tímom, a to ani napriek nesporným snahám Eddieho Irvinea a Marka Webbera. Jedným z hlavných problémov boli snahy vedenia Fordu zasahovať do chodu tímu. Keď teda zakladateľ Red Bullu, spoločnosti s energetickými nápojmi, hľadal tím, ktorý by mohol odkúpiť, toto bola jeho jasná voľba. Tím zostal sídliť v Milton Keynes, ale od roku 2005 pretekal pod menom Red Bull Racing pod vedením bývalého pretekára F3000 Christiana Hornera.

[…]

Kľúčové obsadenie a sezóna 2022

ADRIAN NEWEY

Adrian, ktorý vyštudoval letectvo, spôsobil v dizajne F1 revolúciu a koncom osemdesiatych rokov doviedol vývoj monopostov do nových výšin. Stajňa Williams po ňom chňapla v roku 1991 a Adrian stál za FW14B, s ktorým hviezdil Nigel Mansell počas sezóny 1991. Vďaka zisku štyroch Pohárov konštruktérov v priebehu piatich rokov sa stal popredným dizajnérom F1. V roku 1997 ho nalákala stajňa McLaren a v roku 2006 tím Red Bull Racing, ktorý o štyri roky neskôr (keď vyhral Sebastian Vettel) jeho zásluhou získal svoj prvý Pohár konštruktérov. Odvtedy, popri zlatej ére Mercedesu, stajňa získala ďalšie štyri.

PREKVAPENIE V PLNOM NASADENÍ

Stajňa začala mať obavy, keď obidve vozidlá predčasne ukončili otváracie preteky pre problém s palivovou pumpou. Lenže aj napriek ďalšej občasnej mechanickej chybovosti, RB17 boli na každom okruhu veľmi rýchle. Vďaka tomu Verstappen porazil monoposty Ferrari spolu s posilou v podobe Sergia Péreza, z ktorého sa vykľula silnejšia dvojka, než akú mal tím v uplynulých rokoch.

V knihe nájdete aj prehľady okruhov: