logo F1online.sk

Ferrari neplánuje priniesť „B špecifikáciu“, zostane verné súčasnej koncepcii

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Tomáš Masár
Tomáš Masár8. 4. 2023

Ferrari zažíva najhorší vstup do sezóny od roku 2009. Po prvých troch pretekoch má na konte len 26 bodov, pričom mu v Pohári konštruktérov patrí až priebežné štvrté miesto – s čím v Maranelle rozhodne nemôžu byť spokojní. Jeden by sa preto nazdával, že Scuderia sa, podobne ako McLaren, rozhodne v priebehu ročníka priniesť tzv. „B špecifikáciu“ monopostu, no opak je pravdou. Ferrari mieni podľa slov Frédérica Vasseura zostať verné súčasnému konceptu.

A to i napriek výzve Carlosa Sainza, podľa ktorého by Ferrari len takýmto spôsobom mohlo skresať stratu na Red Bull, ako aj na ostatných súperov.

Šéf Ferrari Frédéric Vasseur sa však domnieva, že na zmenu koncepcie auta v súčasnosti nejestvuje dôvod. Argumentuje, že Scuderia príde ešte s množstvom vylepšení, a preto netreba predčasne hádzať flintu do žita.

„Prinesieme ešte množstvo noviniek,“ uviedol Frédéric Vasseur pre Motorsport.com. „Nie síce v Baku – pretože tam je potrebné disponovať dostatkom prítlaku, ktorý máme a taktiež sa jedná o neľahké podujatie, ktoré súčasťou bude aj šprint – ale v Miami a Imole. V Monaku a Barcelone s vylepšeniami neprídeme.“

„Držíme sa plánu. Urobili sme nejaké úpravy, najmä čo sa týka rovnováhy auta a jeho celkového správania, v Melbourne to bolo už oveľa lepšie a v tomto chceme pokračovať.“

„Neprídeme však s B špecifikáciou, ak to máte na mysli. Neprídeme s niečím úplne iným. Auto budeme aj naďalej aktualizovať, a to výrazným spôsobom.“

Vasseur vysvetlil, že prísť s novou špecifikáciou monopostu by bolo v tejto fáze sezóny mimoriadne náročné – a to najmä pre obmedzenia súvisiace s rozpočtovým stropom.

„Nechcem povedať, že započať nový projekt počas sezóny, ktorý by začínal od nuly, vyhotoviť nové auto vzhľadom na rozpočtový strop, by bolo nemožné, no vzhľadom aj na obmedzený čas strávený v aerodynamickom tuneli by to bolo nesmierne ťažké.“

„Vo Ferrari máme pocit, a dúfam, že máme pravdu, že ideme správnym smerom. Na aute vidíme ešte veľa priestoru na zlepšenie. Pokiaľ budeme aj naďalej schopní vyvíjať auto, zlepšovať prítlak, jeho aerodynamické vlastnosti, rovnováhu a stabilitu, tak si myslím, že má zmysel ísť týmto smerom. Preferovanou reakciou Ferrari na jeho ťažký štart do sezóny 2023 je skôr urýchliť zavádzanie plánovaných modernizácií, než od základov zmeniť auto a začať takpovediac od nuly.“

„Pre štartom sezóny máte vždy stanovené, akým spôsobom chcete auto vyvíjať, no následne musíte reagovať na vzniknuté okolnosti a na to, či je auto konkurencieschopné a ako sa správa. Konali sme veľmi rýchlo.“

Hoci Vasseur zmenu konceptu pre túto sezónu nepripúšťa, nevylučuje, že v nasledujúcom ročníku by sa Ferrari za predpokladu, že sa veci nepohnú k lepšiemu, mohlo vydať inou cestou.

„Všetko je to o rozpočtovom strope – či sa rozhodnete preniesť veci z minulej sezóny do tej nasledujúcej, alebo nie. Musíte sa rozhodnúť, ktoré veci chcete z jednej do druhej sezóny preniesť. Budú to veľké komponenty prevodovky alebo monokoku? Tieto otázky si musíme vzhľadom na obmedzený rozpočtový strop klásť.“

„Čo sa týka stratégie vývoja, myslím si, že prídeme s dobrými aktualizáciami. Až v neskoršej časti sezóny však uvidíme, či chceme aj naďalej napredovať vo vývoji a či máme priestor na zlepšenie, alebo sa musíme vydať úplne iným smerom. To sa dozvieme až omnoho neskôr,“ uzavrel Vasseur.