logo F1online.sk

Alonso motivuje celý tím, chodí z práce posledný, znie z Aston Martinu

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková6. 4. 2023

Neuveriteľné veci sa stávajú skutočnosťou. Aston Martin sa už trikrát za sebou dostal na pódium. Ešte pred rokom by takýto priebeh novej sezóny predpovedal len málokto. Veľkú zásluhu má na tom samozrejme Fernando Alonso, ktorý podľa slov šéfa tímu Micka Kracka pozdvihol stajňu Lawrenca Strolla na vyššiu úroveň.

Takto pred rokom mal Aston Martin na svojom konte po prvých troch podujatiach nula bodov, pričom v Pohári konštruktérov sa nachádzal na poslednom mieste. Po tohtoročnej Veľkej cene Austrálie mu v poradí šampionátu patrí druhá priečka za Red Bullom, ktorý ale jazdí vlastnú ligu.

Na ľudí v tíme má podľa Kracka veľký efekt správanie španielskeho matadora. „Od prvého dňa priniesol do tímu veľa energie a motivácie navyše, a to už len tým, aký je a aký má prístup. Je veľmi, veľmi pozitívny. Ak máte v tíme niekoho, kto neúnavne tlačí na výkon a má hlad po víťazstvách, motivuje vás to.“

„Ak idete príkladom, je veľmi jednoduché byť lídrom. Je oveľa ťažšie prinútiť tím, aby na to tlačil, keď je jazdec neprítomný. Fernando je v práci ráno prvý a odchádza posledný. Sú to drobnosti, pri ktorých si uvedomíte, že je tu niekto, kto to myslí vážne. Tým sa potom „nakazia“ všetci v tíme. Pomáha nám to dostať z každého zamestnanca posledných 5 – 10 %, pretože ak vidia, že jazdec je tak veľmi motivovaný, potom sú aj oni. Bežne sa skôr vy snažíte, aby na to jazdci viac tlačili. On je opačný,“ tvrdí šéf Aston Martinu.

Chválou na dvojnásobného šampióna nešetrí ani výkonnostný riaditeľ Aston Martinu Tom McCullough. „Má bohaté skúsenosti a hovorí, čo chce od auta a od tímu, to je veľmi efektívne. Bol na vrchole, takže keď niečo hovorí, oplatí sa ho počúvať. Naozaj chce, aby tento projekt fungoval. Preto hovorí: ,Pozrite sa na túto oblasť, nie je to naša silná stránka.’ To pomáha pozdvihnúť tím.“

Aj keď sa to tak môže javiť, úspech Aston Martinu sa neudial zo dňa na deň. Jazdca, bez ohľadu na to, aký je dobrý, v konečnom dôsledku definuje výkon jeho auta.

Pokrok Strollovho tímu sa udial po štyroch rokoch investícií a reštrukturalizácie, pričom vedenie sa sústredilo na rozsiahly program náboru zamestnancov, ako napríklad Dana Fallowsa a Erica Blandina z Red Bullu. „Na ľuďoch ako Dan a Eric je pozoruhodné, že dokázali z ľudí, ktorých sme mali, dostať viac. Nechali ich tvoriť. Nie sú to ľudia, ktorí prídu a povedia: ,Takto som to robil ja a takto to robíme my.’ Ale prišli, pozreli sa na to, čo tu bolo, a uvedomili si, že v tomto tíme je kvalita,“ hovorí Krack.

Rodák z Luxemburska skromne vyhlasuje, že Ferrari a Mercedes urobili počas zimnej prestávky menší progres, než mohli. Aj to podľa neho umožnilo Aston Martinu byť tam, kde je. „Povedali sme si: ,Aké sú naše slabé stránky a ako ich postupne odstrániť?’ Nie je v tom žiadne kúzlo. Podľa mňa sa stalo to, že ostatní to ešte nechápali na 100 %. Zámerne hovorím, že ešte. To nám umožnilo urobiť ten skok.“

Treba podotknúť, že počas posledných štyroch súťažných víkendov v roku 2022 bol Aston Martin v kvalifikácii v priemere o 1,546 sekundy na kolo pomalší ako Red Bull. Počas prvých troch podujatí aktuálnej sezóny sa daný rozdiel znížil len na 0,5 sekundy. To je čistý zisk jednej sekundy na tím, ktorý vyrobil jedno z najlepších áut, aké kedy F1 videla.

Po rokoch strávených hlboko v poli tak stajňa zo Silverstone pravidelne získava pódiové umiestnenia. Krack potvrdil, že majiteľ tímu má pochopiteľne väčšie ambície. „Lawrence je Lawrence. Zaujíma ho, ako sa môžeme dostať do čela. Pýta sa na to, ako sa čo najrýchlejšie dostaneme odtiaľto tam, kam sa chce dostať.“

Súvisiace články