logo F1online.skF1online.sk

Tímy dali zelenú šprintu s dvomi kvalifikáciami, na rade je Komisia F1

Po štarte VC Austrálie 2023
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala3. 4. 2023

Nedeľa nebola dôležitá len pre to, že sa uskutočnila Veľká cena Austrálie. Nemenej dôležité boli i rokovania v zákulisí, ktoré budú mať dopad na celý zvyšok aktuálneho ročníka, konkrétne na takzvané šprintové víkendy. Tímy súhlasili so zmenou formátu.

Na úvod upozornime, že cieľom stretnutia nebolo oficiálne ratifikovať nový formát, ale nájsť zhodu medzi tímami a poveriť FIA novou úlohou. Medzinárodná automobilová federácia má pripraviť aktualizovanú verziu pravidiel, ktorá bude rátať s upraveným šprintovým formátom.

Tímy o zmenách rokovali už dlhší čas a za okrúhlym stolom sa prebralo množstvo rôznych alternatív, ako kompletne oddeliť šprint od zvyšku víkendu. Riešenie? Šprint bude mať vlastnú kvalifikáciu a výsledky šprintu nebudú mať vplyv na nedeľný štartový rošt.

Nový formát by mal teda vyzerať nasledovne:

  • Piatok: Prvý tréning + Kvalifikácia na hlavné preteky
  • Sobota: Kvalifikácia na šprint + Šprint
  • Nedeľa: Hlavné preteky

Ako vlastne bude vyzerať nová kvalifikácia? Podľa informácií portálu motorsport.com bola medzi nápadmi dokonca i variácia na starú známu jednokolovú kvalifikáciu, na ktorú si môžeme pamätať z rokov 2003 až 2006. Tento nápad napokon neprešiel. Do Baku nám zostáva len pár týždňov, čo je málo na prípravu nového softvéru a pravidiel.

Šprintová kvalifikácia by napokon mala byť len skrátenou verziou tej štandardnej. Jednotlivé časti sa s najväčšou pravdepodobnosťou skrátia z aktuálnych 18/15/12 na 12/10/8 minút. Tímy chcú takto obmedziť počet odjazdených kôl a tým pádom znížiť záťaž na pohonné jednotky. Jedným z dôvodov je aj obmedzený počet pneumatikových sád na víkend.

Konečnú podobu šprintových víkendov treba ešte dotiahnuť. Týka sa to napríklad alokácie pneumatík, pravidiel parc fermé či trestov. Koľko sád bude vyhradených na šprintovú kvalifikáciou a ktoré zmesi? Začnú platiť pravidlá parc fermé už po piatkovej kvalifikácii? Budú tresty zo šprintu (napríklad straty miest na štarte) uložené v nedeľu alebo na ďalšom šprinte? Zdá sa však, že penalizácie za nasadenie extra motorových komponentov sa budú vzťahovať na nedeľu.

A hoci sa tímy zhodli na základnej podobe nového víkendu, ešte nemajú vyhrané. Najskôr je nutné všetko prebrať v rámci poradných výborov F1. Keďže ide o zmenu pravidiel uprostred sezóny, tak následne treba nájsť superväčšinu na zasadnutí Komisie F1 — Z 30 hlasov musí byť 28 za (1 hlas má každý tím, 10 hlasov FIA, 10 hlasov F1). Na záver si musíme počkať na požehnanie od Svetovej motoristickej rady FIA. Až následne sa šprint môže stať realitou.

Stihneme to do Baku?

Súvisiace články

Diskusia