Norris má pocit, že červené vlajky vyvesili len pre šou. Protestujú proti nim viacerí
Ak chcete prebudiť driemajúcich fanúšikov a zabezpečiť, aby sa o pretekoch hovorilo celý najbližší týždeň, máme pre vás zaručený recept: Vyveste červenú vlajku! Tá zodvihne adrenalín každému divákovi. To je pozitívny vedľajší efekt prerušenia pretekov, no s dôrazom na slovo vedľajší. Červené vlajky treba využívať rozvážne, prízvukujú piloti.
V Austrálii sme videli tri červené vlajky, pričom minimálne pri dvoch z nich môžeme zapochybovať, či boli skutočne nutné. Týka sa to prvej, keď riaditeľstvu pretekov v siedmej zákrute prekážali kamienky na trati, a tiež odstúpenia Kevina Magnussena. Vtedy vraj bolo nutné upratať sekciu za druhou zákrutou, kde zostali rozlámané kúsky Magnussenovho ráfika.
George Russell sa už nechal počuť, že nerozumie niektorým rozhodnutiam riaditeľstva pretekov a poznamenal, že mu to pripomína podobne zbytočný výjazd bezpečnostného vozidla v Saudskej Arábii. Vtedy FIA povolala na trať Bernda Mayländera i napriek tomu, že Lance Stroll to príkladne odparkoval pred medzerou v bariérach.
Na stranu šéfa Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA sa stavajú aj ďalší. Lando Norris má pocit, že sa to s dôrazom na šou začína preháňať. “Mám dojem, akoby červené vlajky vyvesili len pre šou. Pre nič za nič som ako pilot mohol mať poriadnu smolu.”
“Poľahky som mohol na konci vraziť do Hülkenberga. Keďže ľudia vychádzali mimo trať, tak odrazu bolo treba strhnúť volant. Len preto, že sa snažia rozpútať šou, niekto má smolu. V okamihu môžete prísť o všetko,” poznamenal pilot McLarenu, ktorému sa z pochopiteľných dôvodov nepáčia snahy umelo premiešať poradie.
Na svojom twittri sa dokonca ozval dvojnásobný majster sveta MotoGP Casey Stoner s jasným odkazom FIA: “Dnes ste sa strápnili. Zbytočný chaos. Všetci si zapamätajte, že toto je v prvom rade šport a až potom zábava, nie naopak.”
Max Verstappen sa vo vysielačke ozval hneď po oznámení červenej fázy nechápajúc, prečo FIA považovala za nutné takýmto spôsobom prerušiť preteky. Úradujúci majster sveta zároveň prezradil, že jazdci sa chcú o červených vlajkách baviť s FIA na spoločnom brífingu v Baku.
“Samozrejme, ja som veľmi šťastný, že som vyhral preteky, ale myslím si, že ku koncu padali veľmi zmätočné rozhodnutia,” hodnotí Max Verstappen. “Podľa mňa sme druhú červenú vlajku nepotrebovali. Dalo sa to zvládnuť s pomocou VSC, prinajhoršom pri výjazde riadneho bezpečnostného vozidla. Budeme sa o tom baviť. Veľa ľudí je zmätených, prečo sme potrebovali červenú vlajku. Porozprávame sa v Baku.”
Úlohou červených vlajok je vytvoriť maršalom priestor na odstránenie následkov nehôd a zvýšiť bezpečnosť jazdcov. Max Verstappen však nemá pocit, že v Austrálii by bol naplnený tento bod. Reštart zo stoja totiž viedol k ďalším nebezpečným situáciám.
“Skrátka nechápem, prečo sme potrebovali červenú vlajku. Keby na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo a pokračovali by sme po letmom štarte, nedošlo by k týmto kolíziám. Normálne by sme dokončili preteky. Tieto problémy vytvorili oni sami,” zdôraznil holandský pretekár.
Fernando Alonso nebol prekvapený len z druhej červenej vlajky, ale vyhlásil, že sa začudoval nad rozhodnutiami riaditeľstva pretekov vo všetkých troch prípadoch. “Pravdupovediac ma tie červené vlajky prekvapili,” priznáva. “Tá prvá prišla po problémoch Williamsu v šiestej zákrute. Jedno kolo sme tadiaľ prechádzali za bezpečnostným vozidlom. Áno, bolo tam trochu štrku, ale na trati nebolo nič strašné.”
“Podľa všetkého možno bariéra nebola správne pripevnená. FIA má viac informácií ako my. Ak sme teda mali červenú vlajku, toto musel byť dôvod,” hlási pilot Aston Martinu. Dôvodom však nebola oprava bariér. “Pravdepodobne v Baku sa budeme pýtať na to, aký bol dôvod pre druhú vlajku. Viem, že na rovinke boli kúsky pneumatiky, ale samotné auto bolo na vnútrajšku štvrtej zákruty, čo je bezpečné. Na tieto účely máme safety car. Možno mali iný názor, ale ako som povedal, FIA má k dispozícii všetky informácie. V takýchto situáciách jej dôverujeme a ideme ďalej.”