logo F1online.sk

Alonso: Mali na to 30 kôl… Keby mi to povedali skôr, ten náskok si vyjazdím

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala19. 3. 2023

Fernando Alonso preťal cieľovú čiaru na tretej priečke a dokonca sa objavil aj na pódiu, no nakoniec mu komisári toto tretie miesto vzali. Pilot Aston Martinu len krútil hlavou nechápajúc, čo FIA trvalo tak dlho, že sme na verdikt čakali vyše 30 kôl. Alonso bol presvedčený, že keby o treste vedel skôr, na trati by si vyjazdil dostatočný náskok.

Alonso opäť ukázal, že štarty sú jeho doménou. Hneď v prvej zákrute sa dostal pred Sergia Péreza a pár kôl dokonca viedol preteky. Monopost AMR23 však nemôže konkurovať Red Bullu, a tak sa Alonso zaradil späť na druhú priečku, kde sa snažil držať Mexičanovho zadného krídla. Na pleciach mal už totiž päťsekundový trest za nesprávne postavenie na štarte.

Počas výjazdu safety caru si tento trest odpykal. Alebo si to Aston Martin myslel. Mechanik so zdvihákom vzadu sa monopostu dotkol pred uplynutím päťsekundového trestu, čo sme si mohli všimnúť priamo počas priameho prenosu, resp. sa nad tým minimálne zamyslieť.

FIA však nekonala ani napriek tomu, že všetko sa objavilo v priamom prenose. Zareagovala zrejme až na protesty Mercedesu. Vyšetrovanie potenciálneho porušenia pravidiel spustila až celých trinásť minút po vyvesení šachovnicovej vlajky. O ďalších sedem minút bol Alonsov osud spečatený. Komisári mu k času pripočítali desať sekúnd, s čím na pódiu nemohol už nič robiť.

Zaujímavosťou ešte je, že FIA vo výsledkovej listine uviedla, že Alonsovi bol udelený trest na základe verdiktu vydaného “počas pretekov”, teda “in-race decision”. Komisári si v čase vydania verdiktu o 19:45 zrejme neuvedomili, že preteky sa skončili už pred dvadsiatimi minútami. Prečo je táto nezrovnalosť dôležitá? Komisári doteraz nikdy nepripustili protest voči trestu, ktorý by bol vydaný “počas pretekov”. Uvidíme, ako vyriešia aj túto dilemu.

Fernanda Alonsa to v každom prípade musí mrzieť. “Až tak ma to nebolí, ak mám byť úprimný. Bol som na pódiu, odfotil som sa, prevzal som si trofej, oslávil som to so šampanským. Teraz mám podľa všetkého o tri body menej, teda ich nemám pätnásť ale dvanásť.”

Podľa Španiela by nemal byť v centre pozornosti on, ale niekto iný. “Dnes to bolo skôr o biednom výkone FIA, nie až tak o našom sklamaní. Nemôžete niekomu udeliť trest po 35 kolách. Mali dostatok času.”

“FIA mala 30 kôl na to, aby to preskúmala. Keby mi o treste povedali skôr, viac by som na to zatlačil a namiesto päťsekundového náskoku na jazdcov za mnou by som si vytvoril jedenásťsekundový vankúš,” odkázal Fernando Alonso. “Myslím si, že dnes sme našim fanúšikom nepriniesli dobrú šou.”

Pripomeňme, že Esteban Ocon v Bahrajne dostal avízo o porušení pravidiel už dve kolá po pitstope. “Dnes to pre fanúšikov nebolo dobré. Máte 35 kôl na to, aby ste udelili trest a informovali o ňom. Ak s tým čakáte až po pódiu, tak so systémom je niečo veľmi zle. Je mi to ľúto kvôli fanúšikom.”

Inžinier v závere pretekov prikázal svojmu jazdcovi vytvoriť si päťsekundový náskok, čo sa mu aj podarilo. Mal by však dostatok rýchlosti na to, aby tento náskok zdvojnásobil? “Áno, áno. V prvom stinte mi povedali o tých piatich sekundách a nazbieral som sedem či osem sekúnd. V druhom stinte mi nič nepovedali, nebolo to ani vyšetrované. Tím sa to snaží preskúmať spolu s komisármi, pretože sme ten druhý trest celkom nepochopili, no ako som povedal — no, dobre, mne na tom záleží, ale nie až tak, lebo som to oslávil,” poznamenal napokon. “Teraz mám o tri body menej, tak dobre, skúsme si ich vynahradiť v Austrálii.”