Red Bull sa musí zaobísť bez Cowella: Vývoj motora je riziko, no budeme konkurencieschopní
V zákulisí sa už usilovne pracuje na pohonných jednotkách na rok 2026. Jedným z nových výrobcov bude aj Red Bull Racing, ktorý spája svoje sily s Fordom. V Milton Keynes veria, že sa dokážu etablovať aj na motorovej scéne, hoci jedného z najväčších odborníkov v tomto poli, Andyho Cowella, sa im zlákať nepodarilo.
Po tom, čo sa Honda rozhodla opustiť-neopustiť Formulu 1, Red Bull musel konať. S japonským dodávateľom sa dokázal dohodnúť na presunutí vývoja motorov priamo do továrne v Milton Keynes, ktorá sa odvtedy neustále rozširuje. A práve tu chcú červení býci pripravovať aj motory novej generácie bez komplikovanej jednotky MGU-H a s výrazne posilnenou elektrickou časťou.
Pri vývoji bude s Red Bullom spolupracovať americký Ford, no Helmut Marko pripustil, že chceli zlákať aj motorového guru Mercedesu Andyho Cowella, ktorý opustil motorové oddelenie strieborných šípov v roku 2020. “Andy Cowell je Angličan, ktorý nebýva ďaleko od Milton Keynes. Samozrejme, že sme s ním komunikovali, ale on začal rozvíjať svoje záujmy v iných smeroch,” prezradil na margo pokusov prehovoriť Cowella, aby sa vrátil späť do kolotoča.
Red Bull sa bude musieť zaobísť aj bez neho, no zrejme to zvládne, pretože Mercedesu beztak odlákal viacerých inžinierov. “Nábor nových ľudí prebieha dobre. Zatiaľ sme z personálneho hľadiska nedosiahli požadovanú úroveň, ale už od toho nie sme ďaleko. Objavila sa však nová konkurencia v podobe Audi, ktorá ešte viac zvýšila aktivity preťahovania inžinierov.”
Mercedes, Ferrari, Audi, Renault a Honda. Red Bull bude od roku 2026 čeliť silnej konkurencii a nebude to mať ľahké, keďže úplne vlastné pohonné jednotky ešte nikdy nevyvíjal. Helmut Marko to má na pamäti, no dôvera vo vlastný tím mu nechýba.
“Uvedomujeme si, že tento záväzok k motorom predstavuje aj isté riziko, ale to je presne dôvod, prečo sa cielene spoliehame na množstvo skúsených ľudí,” uviedol Helmut Marko vo štvrtok pred víkendom v Saudskej Arábii. “Aktuálne čísla k spaľovaciemu motoru nás napĺňajú pozitivitou. Verím teda, že prinajmenšom nebudeme v nevýhode, a že budeme mať dobrú spoľahlivosť.”
“Vďaka Fordu máme partnera v batériovom sektore. Všetci výrobcovia sú momentálne aj veľkými hráčmi na poli vývoja batérií. Okrem toho sa špecializujú aj na sektor turbomotorov, čo pre nás predstavuje veľký prínos. Veríme, že s týmto dodatočným know-how budeme konkurencieschopní,” vyhlásil bývalý pretekár.
Helmut Marko dokonca prezradil, že v továrni sa už testujú prvé spaľovacie motory určené na rok 2026, že už čoskoro bude hotová nová budova, v ktorej bude prebiehať vývoj elektrickej časti motora, a čo je najdôležitejšie, že nik nemá časový sklz.
“Od polovice minulého roka nám v hlavnej budove beží šesť dynamometrov a už sme stihli postaviť viac ako jeden motor,” pochválil sa Marko. “Zlepšenia je jasne vidieť. Budujeme tiež rozšírenie [továrne] pre potreby ERS, čo by sme mali dokončiť o jeden-dva mesiace. Postupujeme presne podľa harmonogramu.”