logo F1online.sk

Markova prekvapujúca prognóza: O druhé miesto si to rozdajú Aston Martin a Alpine

Pierre Gasly
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 3. 2023

Jednou z najväčších otázok pred týmto víkendom bolo, ako veľmi ovplyvní rozloženie síl na štartovom rošte charakter okruhu v Džidde. Ten mal Mercedesu a Ferrari, ktorí mali v Bahrajne obrovskú stratu na Red Bull, pomôcť pripraviť fanúšikom vyrovnanejšiu bitku. Do tej však v piatok vstúpilo nečakané meno.

Alpine nepredviedol v Bahrajne nič svetoborné. Pretekové tempo Pierra Gaslyho, ktorý sa vďaka skvelej stíhacej jazde dostal z posledného miesta na deviate, nám našepkalo, že by sme si mali ešte počkať. Francúzsky pretekár skončil v pretekoch len pár desatín za Valtterim Bottasom, ktorý jazdil prakticky celý čas v čistom vzduchu.

Po príchode do Džiddy už začína monopost A523 odhaľovať svoj potenciál. Obaja piloti francúzskeho tímu sa v druhom tréningu zmestili do najlepšej šestky a v pretekovom tempe ponúkli svetu veľmi podobný obraz, čo viedlo poradcu Red Bullu Helmuta Marka k nečakanej prognóze.

„Ferrari má drobnú výhodu po stránke motora. Za nami to však bude vzrušujúci súboj medzi Alpinom a Fernandom Alonsom – a do istej miery aj Ferrari,“ prehlásil poradca Red Bullu pre nemeckú Sky.

Marko po piatku vyjadril spokojnosť s tempom svojho tímu, ale aj on priznal, že v Saudskej Arábii je pole vyrovnanejšie než v Bahrajne.

„Sme spokojní a podarilo sa nám nájsť dobré nastavenie,“ hovorí Marko. „Čo sa týka výberu pneumatík, musíme sa ešte pozrieť na to, čo je lepšie na preteky. Preto sme poslali na trať našich jazdcov na odlišných zmesiach pneumatík, aby vykonali pretekové simulácie.“

A nebol to len Marko. Keďže nám pretekové simulácie v druhej polovici druhého voľného tréningu ponúkli vyrovnaný obraz, boli sme zvedaví, čo postrehli pozornejšie oči expertov. Portál The Race (ústami experta Marka Hughesa) a portál Motorsport.com (ústami experta Jaka Boxalla-Legga) však ponúkli veľmi podobný obraz ako Marko.

Samozrejme, musíme po tisíci raz pripomenúť, že skutočne nevieme, aké mali jednotlivé tímy programy, nepoznáme motorové režimy ani úroveň paliva, ale niečo máme, takže môžeme pracovať aspoň s tým.

Hughes predpovedá, že najlepšími pneumatikami do pretekov budú stredne tvrdé. Na nich dokázal byť Sergio Pérez o niečo rýchlejší než Max Verstappen na mäkkých. Tesne za pilotmi Red Bullu sa umiestnil Fernando Alonso, ktorý dokáže s Red Bullmi držať krok v zákrutách, ale na rovinkách má Aston Martin predsa len príliš silný odpor vzduchu. A pokiaľ ide o tretí najrýchlejší tím, prišiel Hughes s prekvapujúcim zistením.

„Alpine mal skvelý deň a súperil s Mercedesom o status tretieho najrýchlejšieho auta. Časy Pierra Gaslyho na softoch boli mimoriadne pôsobivé a Esteban Ocon na mediumkách strácal na Aston Martin asi len desatinu,“ prehlásil Hughes.

„Mercedes mal veľmi náročný deň. Lewisova preteková simulácia na stredne tvrdých pneumatikách pôsobí veľmi lichotivo, ale odjazdil len štyri kolá v porovnaní so šestnástimi Red Bullu a dvanástimi Alpinu. Hamilton vzdal svoju simuláciu na mäkkých pneumatikách kvôli problémom s prehrievaním.“

„Hamilton a Russell skúšali rôzne programy a tím sa zúfalo snažil pracovať na najrôznejších možnostiach nastavenia. Bolo zrejmé, že Russell získaval na Hamiltona najviac času v tiahlej sekcii, kde je kľúčová sebadôvera, ktorá však Hamiltonovi v kokpite zjavne chýbala,“ napísal Hughes.

The Race

Podobný obraz ponúkol aj portál Motorsport.com. Veľkou záhadou je výkon motora Ferrari. Je možné, že Scuderia pristúpila k tréningom konzervatívnejšie vzhľadom na nedávne problémy? Motorsport.com v každom prípade pochválil „solídnejšie“ pretekové tempo Ferrari, ktoré je vraj „podobné ako v prípade Aston Martinu a Mercedesu.“

„Nemali by sme však podceňovať tempo Alpinu. Ak tím dokáže túto rýchlosť preniesť do nedeľných pretekov, môže byť hrozbou v boji o posledné pódiové umiestnenie súdiac podľa Oconových časov v tabuľke. Gaslyho dvanásťkolový stint bol pritom na podobnej úrovni ako Verstappenov šestnásťkolový,“ napísal expert Motorsport.com Jake Boxall-Legge.

Motorsport.com