logo F1online.sk

Albon: V Red Bulle sa auto stavia okolo Verstappena

Alex Albon a Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 3. 2023

Čo je na monopostoch Red Bullu také unikátne, že s nimi dokáže jazdiť v podstate len Max Verstappen? Túto otázku si kladieme roky a odpovedalo na ňu mnoho ľudí, zasvätených i nezasvätených, ale pre bežného smrteľníka je ťažké ich slovám porozumieť. Najnovšie sa o to opäť pokúsil Alex Albon.

Britsko-thajský pretekár toho vo svojej kariére dokázal veľa. Príkoria sa stali priam symbolom jeho pôsobenia v motoršporte. Tvrdá práca a talent však napokon rodáka z Londýna doviedli až na samotný pretekársky vrchol – do Formuly 1.

Jeho vzostup v najvyššej motoristickej triede bol priam raketový. S Toro Rosso absolvoval iba dvanásť pretekov, keď mu na začiatku letnej prestávky zazvonil telefón a hlas patriaci Helmutovi Markovi ho požiadal, aby za ním prišiel do Grazu.

„Nemal som ani potuchy, o čo ide. V tom čase som sa sťahoval z Británie do Monaka a on mi pomáhal s niektorými záležitosťami. Hovoril som si teda, že by sa to mohlo týkať práve tohto. Zdalo sa to však ako dlhá cesta iba kvôli niečomu takému. S Helmutom však skrátka očakávate všetko a zároveň nič. Ubytoval som sa v jeho hoteli a na druhý deň som sa s ním stretol na druhej strane ulice. Prvých dvadsať minút sme hovorili o doterajšom priebehu sezóny, potom trochu o sťahovaní a všetkej logistike s tým spojenej,“ spomína Albon na prelomovú udalosť svojho života v spovedi pre Players‘ Tribune.

„Potom tesne pred koncom stretnutia zahlásil: ‚Dobre, takže odteraz budeš jazdiť za hlavný tím a začneš v Spa. Oznámime to o 30 minút, takže zavolaj, komu potrebuješ zavolať.‘“

„Chápete? Čo na to môžete asi tak povedať? To je ale frajer ten Helmut!“

Tam však začal trochu smutný príbeh, ktorého koniec všetci poznáme. V Red Bulle Albonovi ruže nekvitli. V tomto tíme a ich monoposte narazil na rovnaký problém, ako jeho predchodca Pierre Gasly. Nechýbalo veľa a tento prestup mohol definitívne pochovať Alexovu kariéru vo Formule 1.

„Bola to dosť náročná pozícia, ale zároveň výsada, ktorá ma však nijako nezväzovala. Ako každý jazdec, aj ja som tam chcel ísť. Chcel som vyhrávať preteky a bojovať o tituly. Preto všetci túto prácu robíme. Zároveň som sa však snažil uvažovať striedmo. Vedel som, aký je Pierre dobrý. Sledoval som ho celé roky a má obrovský talent. Taktiež mal viac skúseností než ja. Z nejakého dôvodu mu to však v Red Bulle nefungovalo, takže sa ho rozhodli vymeniť a posadiť do auta mňa,“ rozjíma o udalostiach z roku 2019 Albon.

„Prečo? Celú letnú prestávku som o tom premýšľal.“

„Viete, bol som strašne naivný, netušil som, čo to prináša byť pilotom top tímu. Moja formulová kariéra dovtedy trvala iba dvanásť pretekov. Ako mi to pôjde? Ako dlho mi potrvá adaptácia? Nemal som žiadne dáta a keď niečo neviete, tak to skrátka neviete. Išiel som však do toho s čo najotvorenejšou mysľou, snažil som sa učiť čo najviac a čo najrýchlejšie; to je podľa mňa jedna z mojich silných stránok. Red Bull Racing však skutočne nie je dobré miesto pre učenie. Celkom na rovinu hovorím, že to plne chápem. Snažia sa vyhrávať,“ spomína Albon.

A práve tu padla kosa na kameň. Netrvalo dlho a mladý Alex začal chápať, čo dovtedy nechápal, a tušiť, čo dovtedy netušil. Toto auto skutočne nie je pre každého a pre bežného smrteľníka je náročné pochopiť, prečo to tak je.

„Keď som nasadol do auta a odjazdil s ním pár tréningov, spomenul som si na Pierra. Chápem to, kamoško. Teraz to už chápem,“ píše Alex.

„Týmto nechcem znižovať zásluhy Red Bullu alebo Maxa, to vôbec nie. Auto je však pripravené unikátnym spôsobom a postavené okolo vedúceho jazdca, a tým je Max. A ja absolútne rozumiem prečo. Keď toto všetko skončí, môže byť najlepším jazdcom všetkých čias. Má však špecifický jazdecký štýl a má rád auto nastavené špecifickým spôsobom, s ktorým sa mnohí piloti dokážu len ťažko zladiť. Samozrejme, môžete si auto upraviť a vyladiť po svojom, ale Red Bull vo všeobecnosti vyhovuje Maxovmu štýlu,“ uvádza Albon.

„Mám veľmi rád autá so silným nosom a silnou prednou časťou. Bol som tímový kolega Georgea Russella aj Charlesa Leclerca, a moje autá boli vždy oveľa viac zaťažené v prednej časti než tie ich. Keď som však nasadol do Red Bullu… tá vec bola tak silná napredku, že stačilo fúknuť do volantu a auto by zatočilo. Ak hráte Call of Duty alebo podobnú hru, nastavte si citlivosť na najvyššiu možnú úroveň, také to bolo jazdiť s tým autom,“ prehlásil.

„Ako som už povedal, absolútne chápem, prečo to tak je. Max bol v tom čase budúci majster sveta. Všetkým to bolo jasné. Určite teda postavíte auto tak, ako sa mu páči,“ povedal muž s povesťou najslušnejšieho pilota zo súčasnej dvadsiatky.

Súvisiace články