logo F1online.sk

V Aston Martine vraj ani neverili, čo sa im podarilo: Nemohla to byť pravda

Lance Stroll
© Twitter/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 3. 2023

Jasný skokan roka. Siedmy tím sezóny 2022 má na štarte ročníka 2023 druhé najrýchlejšie auto? Na prvý pohľad sa to zdá ako niečo nereálne a nedosiahnuteľné. Predstavenie monopostu AMR23 v Bahrajne však dokonalo ohromilo všetkých. Na úplné odkrytie príbehu o zrode tohto auta si budeme musieť počkať možno aj pár rokov, ale už teraz sa nám postupne odkrýva zaujímavý príbeh.

Niet pochýb, že tohtoročný Aston Martin je inšpirovaný minuloročným Red Bullom. V jeho rodokmeni však nájdeme viacerých predkov. Najväčšie zásluhy za jeho vznik má bývalá pravá ruka Adriana Neweyho a zároveň bývalý hlavný aerodynamik Red Bullu Dan Fallows, ktorého dopĺňa Eric Blandin – v Mercedese pôsobil v rovnakej úlohe ako Fallows v Red Bulle.

Tí v podmienkach rozpočtového stropu vytvorili auto, ktoré je nielen výrazne rýchlejšie než predchodca, ale podľa slov jeho tvorcov má aj 95 percent nových súčiastok. To súperi ocenili uznanlivým prikyvovaním a pri pohľade na jeho rýchlosť im spadla sánka.

„V prvom rade musím povedať, že sme s autom spokojní,“ povedal počas bahrajnského víkendu Fallows. „Našim cieľom bolo urobiť veľký krok v porovnaní s minulou sezónou. Po výkonnostnej stránke sme určite veľmi spokojní a určite sme tiež spravili krok vpred.“

„Stanovili sme si dosť agresívne ciele, a tie sa nám z veľkej časti podarilo naplniť.“

„Testy sme zakončili s presvedčením, že s týmto autom môžeme pracovať, ale aj keď viem, že by ste boli radi, keby som vám dal nejakú predikciu, tak vás sklamem. Skrátka to nevieme,“ povedal Fallows.

Tieto slová zazneli ešte pred sobotnou kvalifikáciou, takže nie sú úplne aktuálne. Ich aktualizáciu však vlastne ani nepotrebujeme, v kvalifikácii i pretekoch sme si urobili dostatočne dobrý obraz o kvalitách a rýchlosti tohto auta.

Tieto slová technického riaditeľa Aston Martinu sa po víkende stali predmetom tradičnej rozpravy na kanáloch nemeckého Auto Motor und Sportu. Expert magazínu Michael Schmidt prišiel s ďalšími zákulisnými informáciami.

„Aston Martin si určil veľmi ambiciózne ciele. Jeden inžinier mi povedal, že chcú byť nielen rovnako dobrí ako minuloročný Red Bull RB18, ba dokonca že chcú byť lepší, a to po všetkých stránkach. Takéto ciele si viete stanoviť. Máte dáta z GPS a približne môžete vypočítať, koľko má auto prítlaku a aký má balans,“ povedal nemecký reportér.

„Auto sa niekedy neskôr dostáva do veterného tunela, kde všetko začnete merať. A oni zistili, že splnili všetky stanovené ciele. Spočiatku boli veľmi prekvapení a verili, že museli spraviť nejakú chybu a že to nemôže byť pravda.“

„Ich auto je v skutočnosti lepšie ako vlaňajší Red Bull. Aj tam však našli 0,9 sekundy. To je teda pol sekunda, ktorá momentálne delí ich monoposty. Aston Martin nám však dáva nádej, že aj ostatní by mohli uspieť,“ dodal Schmidt.

Nezabudnime, že tento monopost je pritom z veľkej časti zároveň Mercedes. Aj Toto Wolff trochu lakonicky poznamenal, že vďaka Aston Martinu v Brackley vedia, kde k chybe nedošlo. S pohonnou jednotkou Mercedes, prevodovkou Mercedes a zadným zavesením Mercedes, dokázal Aston Martin vo veternom tuneli Mercedesu postaviť rýchlejšie auto ako továrenský tím.

Fanúšikov Formuly 1 však aj tak najviac zaujíma, či sa môže stajňa zo Silverstone stať reálnym konkurentom Red Bullu. Keďže ich monopost vychádza z minuloročného auta stajne z Milton Keynes, tak sa to nezdá pravdepodobné. Nezabúdajme však, že tento tím bude mať oveľa väčší priestor na vývoj a pomôcť by mu mal aj trest pre partičku okolo Christiana Hornera.

„Ich auto sa mi veľmi podobá na Red Bull. Ani nie tak výzorom, ale skôr charakteristikami. Je pomerne málo nedotáčavé, veľmi dobre sa vie vysporiadať s nerovnosťami a má excelentnú trakciu. Myslím, že inžinierom Red Bullu dokonca prezradili, že v stredne rýchlych zákrutách sú dokonca lepší ako samotný Red Bull. Stále im však niečo chýba v tých pomalých a rýchlych zákrutách. Maximálka na rovinkách je dobrá, takže toto auto dokáže všetko, čo aj Red Bull, hoci asi nie úplne na tej istej úrovni,“ prehlásil Schmidt.

„Verím, že ak budú vyvíjať rozumne a nenaložia si toho na plecia príliš veľa, tak by to mohli dokázať. Red Bull prišiel o siedmich inžinierov, ktorí v roku 2021 prestúpili do Aston Martinu. Som si istý, že tým stratili množstvo know-how, ktoré sa teraz odrazí na aute Aston Martinu,“ dodal na záver.