logo F1online.sk

Marko sa nestačí čudovať Hamiltonovmu šťastiu: Niekedy sa to musí skončiť

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala29. 8. 2020

Ročník 2020 neprebieha z pohľadu Mercedesu príliš hladko, no väčšinou strieborné šípy vyviaznu z problémov s celou kožou — hlavne Lewis Hamilton. Helmut Marko nemôže uveriť, koľko má britský pretekár šťastia. Keby sa rovnaké problémy, do akých sa dostal Hamilton, objavili u Verstappena, podľa poradcu Red Bullu by to dopadlo zle-nedobre.

“Verstappen je jediný, kto drží krok s Mercedesom. Všetci ostatní sú stratení. A pritom Verstappen nie je až tak ďaleko,” rozoberá aktuálny ročník pre motorsport-total.com Helmut Marko, ktorého zverenec je v šampionáte na druhej priečke. Na Hamiltona mu chýba 37 bodov. “Bez poruchy v Rakúsku, kde bol na druhom mieste, by to vyzeralo inak.”

Po Rakúsku by to veruže mohlo vyzerať inak. Spomeňme si, ako inžinieri na boxovom múriku Mercedesu tŕpli od nervov, či to ich autá zvládnu — zvládli. Alebo po Silverstone… “Hamilton šiel po rovinke naplno a s defektom. Pri všetkých ostatných by súčiastky lietali vzduchom a predné krídlo by bolo zničené.”

“Alebo v Barcelone, kde Hamilton prešiel po kuse karbónu. Keby sme tam boli my, pravdepodobne by to vletelo do chladiča a spôsobilo výbuch motora. Mercedes sa pýši, že si všetky tieto úspechy vybojoval. Ale niekedy sa táto šťastná séria musí skončiť,” vyhlásil 77-ročný Rakúšan.

Ideálne podujatie na to by mohlo byť práve Belgicko alebo talianske preteky v Monze. “Monza a Spa boli pre nás papierovo vždy strašidelné trate, nesedia nám.” A možno len viac sedia Mercedesu, ktorý sa cez zimu pochlapil. “Boli sme úprimne prekvapení z toho, že sa Mercedesu podarilo cez zimu spraviť po motorovej stránke taký pokrok.”

No nie je nádejám koniec. “Minulý rok sme boli rýchli v Monze aj v Spa. Nie v pretekoch, pretože Max mal dve kolízie, ale v kvalifikácii. Nedáva to veľkú logiku, ale neboli sme na tom tak zle. A prinesieme aj vylepšenia, ktoré, dúfame, nám pomôžu postupne dosiahnuť náš teoretický potenciál aj na trati.”

Honda už Red Bullu v tomto boji nepomôže. Všetko, čo teraz japonský výrobca prináša z továrne, je “viac-menej tá istá špecifikácia. Viac konských síl príde až budúci rok. Príprava trvá veľmi dlho.”

Čiastočne však môže pomôcť zákaz kvalifikačného režimu. Tu je Marko optimista: “Veríme, že po zákaze kvalifikačného režimu na tom budeme celý víkend lepšie. Budúci rok bude opäť všetko z pohľadu motorového vývoja obmedzené, ale Honda nám dáva pozitívne signály. Už nemáme ten hendikep, ktorý sme mali, keď sa táto sezóna začala.”

Ročník 2020 víťazný zrejme nebude, ale ktovie, čo sa technikom Red Bullu podarí pripraviť na rok 2021? “Máme zato, že sme deficit z pohľadu šasi dostali pod kontrolu, ak panujú vhodné podmienky.”

A čo keď podmienky nesedia? “Uvedomujeme si, že naše auto musí fungovať aj za bežných teplôt. Práve som povedal Pierrovi Wachému (technický riaditeľ RB, pozn. red.), že naše auto musí fungovať aj v nižších teplotách. To je totižto veľa pretekov…”