logo F1online.sk

Aston Martin ohúril konkurenciu. Alonso môže byť čiernym koňom sezóny

Fernando Alonso
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala24. 2. 2023

Keď Fernando Alonso uprostred minulého roka oznámil, že počas zimy zmení pôsobisko a namieri si to do Aston Martinu, mnohí si ťukali na čelo. A možno to nebol až taký zlý ťah, začína sa ozývať padokom. Konkurenciu prekvapila rýchlosť monopostu AMR23, ktorý by vraj mohol vyzvať aj nejeden z top tímov!

Rozloženie síl v štartovom poli je stále pomerne nejasné. Zatiaľ môžeme konštatovať len toľko, že Red Bull je jasným favoritom a McLaren veľkým sklamaním. V strede poľa však dochádza k zaujímavým posunom. Podľa zákulisných informácií sa o najväčší postaral práve Aston Martin.

Ako deň a noc. Aston Martin na predsezónnych testoch píše úplne iný príbeh ako pred dvanástimi mesiacmi. Kým vlani Sebastian Vettel s Lanceom Strollom pre poskakovanie sotva videli na trať a ich časy nestačili ani na stred poľa, vo štvrtok Fernando Alonso šliapol na plyn a zajazdil druhý najlepší čas. “Ešte tam niečo zostalo,” zareagoval tím ubezpečujúc, že nešlo o pokus zaujať s minimálnym množstvom paliva a najagresívnejším motorovým režimom.

Z pohľadu fanúšika pred televíznou obrazovkou je ťažké vyhodnotiť, akú hodnotu mal Alonsov čas v skutočnosti. Tímy však disponujú GPS dátami a robia si podrobné analýzy áut konkurencie, na základe ktorých vedia o rozložení síl viac ako bežný smrteľník.

A tak sa reportéri nemeckého AMuSu rozhodli vyspovedať inžinierov. Jeden z nich prezradil niečo zo záverov štvrtkových analýz: “Najväčší krok vpred spravil Aston Martin. Podľa našich výpočtov sú minimálne štvrtí najrýchlejší a dokonca by mohli predstavovať hrozbu pre Mercedes a Ferrari.”

Nicovi Hülkenbergovi sa tiež páčil monopost AMR23. “U Fernanda to vyzerá veľmi čisto. Ostatní jazdci musia s volantom viac pracovať.” A George Russell pritakáva: “Aston Martin pôsobí ako veľmi dobre vyvážený monopost.”

Britská stajňa za to vďačí aj odstráneniu poskakovania. “Zatiaľ sme sa mu vyhli, nedá sa to ani porovnať s minulým rokom,” uviedol hlavný inžinier tímu Tom McCullough.

Veľkou prednosťou monopostu má byť aj jeho schopnosť vysporiadať sa s nerovnosťami na trati. Na cieľovej rovinke vraj pripomína monoposty spred modernej éry prísavného efektu, keď mali inžinieri oveľa viac voľnosti pri návrhu odpruženia. “Iba Red Bull sa na hrboľoch správa rovnako dobre ako Aston Martin. Inžinieri sú spokojní. Auto môžu začať vyvíjať namiesto odstraňovania jeho nedostatkov. V roku 2022 to bolo naopak,” píše nemecký magazín.

Na adresu Aston Martinu sa pochvalne vyjadruje nemecký novinár Michael Schmidt, ktorý zachytil, že Fernando Alonso považuje monopost za veľmi slušný základ, na ktorom sa istotne dá stavať. “Španiel je spokojný aj s posilňovačom riadenia, čo je ako dostať medailu. Dvojnásobný šampión pri riadení auta neprijíma žiadne kompromisy. Alpine pracoval poldruha roka, kým bol Alonso spokojný, keďže v tomto ohľade je veľmi citlivý.”

Španiel však presne vie, čo od svojho monopostu chce, a dokáže to aj veľmi artikulovane vyjadriť. V Aston Martine sú už teraz užasnutí zo spätnej väzby španielskeho matadora. Podľa tímu už počas 15-kilometrovej demonštračnej jazdy v Bahrajne zacítil drobný problém v pomalých zákrutách. Vraj nešlo o nič vážne, no Alonso tým každému dokázal, aké sú jeho skúsenosti cenné.

Fernando Alonso v tíme nahradil Sebastiana Vettela a vyzerá to tak, že je to krok správnym smerom. “Vie, čo chce, a dokáže to aj odôvodniť. Ale na vyjadrenie všetkého si vystačí s menším počtom slov ako Seb,” znie z Aston Martinu. Sebastian Vettel bol známy svojimi rozsiahlymi debrífingami už počas rokov v Red Bulle.

Majster sveta má navyše poriadny hlad. Tímový manažér Andy Stevenson nevychádza z údivu: “Fernando je pripravený, auto ešte nie. Desať minút pred výjazdom na trať už stojí vedľa s nasadenou prilbou a čaká, kedy konečne môže naskočiť.”