logo F1online.sk

Uvidíme aj “zvyšok ľadovca” alebo sa kauza kopírovania skončí v polčase?

Lance Stroll
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala26. 8. 2020

Po vynesení prvého verdiktu FIA v kauze skopírovania brzdových kanálikov Mercedesu to v padoku vrelo. Postupom času však vášne utíchajú a po včerajšom stiahnutí odvolania zo strany Renaultu hrozí, že sa skutočne vyplnia slová Christiana Hornera a na Medzinárodný odvolací súd FIA sa ani nepôjde. Skončí sa táto kontroverzia ešte pred vyvrcholením?

Skopírovanie brzdových kanálikov bol len jeden bod, ktorý chceli odvolávajúce sa tímy riešiť. Zak Brown aj Mattia Binotto mali totižto silné pochybnosti o tom, že by niektorý tím dokázal skopírovať celý monopost inej stajne tak, aby všetko fungovalo. Obaja sa preto domnievali, že vo verdikte sa komisári venovali len “vrcholu ľadovca”, a celý príbeh sme ešte nespoznali.

Nepriamo tak narážali na možnosť, že Mercedes mohol Racing Pointu pri vývoji auta pomôcť aj nejako inak ako len dodaním počítačových modelov brzdových kanálikov. Zak Brown a McLaren však od svojho zámeru odvolať sa upustili, čo sa dá pochopiť. Pohnevať si svojho budúceho dodávateľa pohonných jednotiek by zrejme nebol veľmi šikovný ťah.

Čo však viedlo k zmene postoja Renault, ktorý s Mercedesom nijako nespolupracuje? Francúzsky tím vo svojom vyhlásení skonštatoval len toľko, že dostal od FIA záruky, že dôjde k zmene pravidiel a podobné prípady sa už v budúcnosti nebudú opakovať.

V kontexte nedávnych vyjadrení Cyrila Abiteboula to nevyznieva ako dostatočný dôvod. “Očakávali sme trest ekvivalentný s podobnými trestami z minulosti — naposledy trest, ktorý sme my dostali v Suzuke,” hovoril pred VC Španielska šéf Renaultu o diskvalifikácii z minuloročnej VC Japonska. “To porušenie sa tiež týkalo športových pravidiel, boli sme z podujatia diskvalifikovaní a prišli sme o všetky body. Renault nedostal žiaden miernejší trest, tak neviem, prečo by Racing Point mal. Namiesto straty pätnástich bodov mali byť tímu strhnuté všetky body, ktoré získal s nelegálnymi súčiastkami. To sú teda všetky body v tejto sezóne.”

Renault chcel vysvetlenie aj toho, prečo Racing Point môže pokračovať v nasadzovaní nelegálnych súčiastok a vždy za to dostať len napomenutie. Môžeme očakávať, že úprava pravidiel vysvetlí túto otázku? Renault to vo svojom vyhlásení nijako nenaznačil.

Nad tým, čo skutočne Renault presvedčilo stiahnuť svoje odvolanie, môžeme teda len špekulovať, no netreba zabudnúť na to, že Concordská dohoda bola podpísaná len minulý týždeň, a čo sa vo Formule 1 nedá vyriešiť patričným všimným? Veľký proces, do ktorého by bol zapojený možno aj úradujúci majster sveta, totižto nie je ani v záujme Formuly 1.

V boji zotrváva Ferrari, ktoré ako jeden z najväčších rivalov Mercedesu z posledných rokov dúfalo, že sa na Medzinárodnom odvolacom súde FIA podarí vrhnúť viac svetla na úlohu Mercedesu v celom kopírovacom škandále. Podľa zahraničných médií sa Ferrari momentálne neplánuje stiahnuť, no keby tak urobilo, podľa Alberta Fabregu, španielskeho novinára, je tak pripravený spraviť aj Racing Point.

Ak by Ferrari stiahlo svoje odvolanie a Racing Point by zotrval na svojej pozícii, mohol by nakoniec vyviaznuť s ešte miernejším trestom ako po prvom verdikte. To by bolo veľké víťazstvo ružového tímu, no je otázne, či by o to mal Mercedes záujem. Opäť by sa totižto otvorila citlivá téma porušenia pravidiel, ktorá je už spolovice zametená pod koberec.

A napokon — čo je to 400-tisíc eur a pätnásť bodov za celú sezónu nasadzovania špičkových brzdových kanálikov Mercedesu? Veď Racing Point je už teraz na treťom mieste v konštruktérskom šampionáte…