logo F1online.skF1online.sk

Niet sa na čo sťažovať, komentuje zmeny v aerodynamike Ferrari

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala21. 8. 2020

FIA ešte pred začiatkom tejto sezóny ohlásila, že ročník 2021 sa bude z pohľadu aerodynamických pravidiel líšiť od toho aktuálneho. Z bezpečnostných dôvodov boli škrtnuté viaceré aerodynamické súčiastky, a FIA uvažuje o tom, že ich zoznam ešte rozšíri. Ferrari to neprekáža, hovorí Mattia Binotto.

Zníženie prítlaku má pomôcť pneumatikám, ktoré by bez zásahu FIA museli ustáť opäť o čosi väčšie sily spôsobené vyšším prítlakom monopostov. Konkrétne pôjde o oblasť podlahy, ktorá bude mať o rok mierne pozmenený tvar a tiež na nej budú chýbať otvory a výstupky. To niektoré tímy skritizovali, keďže podlaha je z pohľadu aerodynamiky dôležitá a jej zmena si vyžiada nemalé náklady na vývoj — to všetko v čase, keď sa FIA zasadzuje za znižovanie nákladov.

Ferrari ale neprotestuje, vysvetľuje Mattia Binotto pre Autosport, uvedomujúc si dôležitosť ďalších aerodynamických škrtov. “V prvom rade si musíme spomenúť na to, že pravidlá ohľadom aerodynamiky pre rok 2021 už boli menené, aby sa dosiahlo zníženie aerodynamického výkonu. To kvôli obavám o pneumatiky.”

“Najskôr sme pre rok 2021 mali dostať osemnásťpalcové kolesá, čo bolo teraz posunuté na rok 2022. Gumy, ktoré sme mali v minulosti, tak budú identické aj v roku 2021. Niet pochýb o tom, že zvýšením aerodynamického výkonu budú pneumatiky opotrebovávané rýchlejšie,” konštatuje šéf Maranella.

Pirelli malo zatiaľ najväčšie problémy vo Veľkej Británii, čo bolo spôsobené povahou okruhu s množstvom rýchlych zákrut. O rok by sme — nebyť zmien — mohli sledovať podobný vývoj aj na iných tratiach.

“Myslím si, že Silverstone bol v tomto ohľade dobrý príklad. Podľa mňa nie je nič zlé na tom, čo sa stalo s pneumatikami samotnými. Bol to dôsledok toho, že sú autá počas jedného kola rýchlejšie a rýchlejšie. Rozumiem teda tomu, že Pirelli má obavy. Rozumiem, že FIA má obavy o bezpečnosť a myslím si, že prevažuje presvedčenie, že už schválené zmeny pre rok 2021 nebudú postačovať.”

“V tom prípade prijmeme ďalšie zmeny v oblasti aerodynamiky, a to z bezpečnostných dôvodov. Na nič sa tu nemôžeme sťažovať,” vyhlásil Binotto. FIA má právomoc meniť pravidlá aj bez súhlasu všetkých desiatich tímov, pokiaľ je zmena odôvodnená bezpečnosťou.

A Ferrari takéto úpravy zrejme nebudú prekážať. Scuderia už teraz úmyselne nasadzuje aerodynamické balíky s nižším prítlakom, len aby bola na rovinkách o čosi rýchlejšia. Dobrým príkladom boli v tomto smere preteky v Silverstone.

“Momentálne neviem presne, čoho sa tie zmeny budú týkať. Určite však zasiahnu naše autá a náš vývoj. Ale dobre si uvedomujem, že je to kvôli bezpečnosti nevyhnutné. Bezpečnosť musí byť na prvom mieste,” zhrnul Binotto.

Súvisiace články

Diskusia