logo F1online.sk

Brown verí, že aj zákaznícky tím môže získať titul. Vlastný motor nechce ani Aston Martin

Lando Norris
© Motorsport Images/McLaren Media Centre
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 11. 2022

Už je to poriadne dávno, čo „skutočný“ zákaznícky tím získal titul majstra sveta vo Formule 1. Naposledy to bol vlastne Red Bull v roku 2013, no ani ten nemusel na rošte čeliť „skutočnému“ továrenskému tímu Renaultu. Od počiatku hybridnej éry sa zdá byť takmer nereálne, aby zákaznícky tím dosiahol taký veľký úspech a postavil auto, ktoré prekoná aj dodávateľa pohonnej jednotky.

Viete si predstaviť, že by McLaren alebo Aston Martin jedného dňa dokázali poraziť Mercedes a získať titul majstra sveta? Kooperácia Red Bullu a Renaultu v rokoch 2014 až 2018 predstavuje odstrašujúci príklad. Obrovská frustrácia stajne z Milton Keynes vtedy viedla k spojeniu síl s Hondou. Iste, Red Bull bol vtedy de facto zákazníkom Hondy, ale tá postavila motor presne podľa špecifík a želaní Adriana Neweyho a jeho ľudí.

S niečím takým sa však môžu McLaren alebo Aston Martin rozlúčiť. Pokým je na rošte továrenský Mercedes, budú sa musieť prispôsobovať. To vás samo o sebe stavia do veľmi nevýhodnej pozície, ale podľa šéfa McLarenu Zaka Browna nie je nereálne, aby jeho tím jedného dňa porazil svojho dodávateľa.

„Keď ste továrenským tímom, tak samozrejme, že to má svoje výhody a získate nejaké pokročilé informácie,“ povedal Brown na margo spojenia s nejakou automobilkou. Napríklad Porsche bolo v ostatnom období spájané so vstupom do Formuly 1, o ktorý sa táto automobilka mala a má usilovať.

„My sme s Mercedesom spokojní. Ja patrím k ľuďom, ktorí sú presvedčení, že aj so zákazníckym motorom môžete vyhrať titul majstra sveta. Myslím si, že motory v Lewisovom a našich autách sa v ničom nelíšia,“ hovorí Brown.

„Pohonné jednotky sú úplne rovnaké, máme s Mercedesom dlhodobý kontrakt a sme s našou spoluprácou spokojní. Pokiaľ ide o rok 2026, tak premýšľaním o novej ére netrávime príliš veľa času,“ dodal Brown.

Bol to jeho predchodca Ron Dennis, ktorý svojho času povedal, že zákazník nemá šancu získať titul. V takom Aston Martine si však presne toto vytýčili ako svoj cieľ a idú si za ním. Nevadí im pritom, že sa do značnej miery musia prispôsobiť motoru, ktorý vyvíja a vyrába niekto iný.

„Preskúmali sme všetky naše zdroje a pokiaľ ide o našu situáciu smerom do nasledujúcich rokov, všetci sme sa zhodli, že sme nesmierne spokojní s naším súčasným dodávateľom pohonných jednotiek,“ povedal súčasný šéf stajne Mike Krack.

Ešte začiatkom roka sa totiž v Aston Martine (možno pod vplyvom megalománie svojho šéfa) nechali počuť, že prehodnocujú možnosti vývoja vlastnej pohonnej jednotky. Tú však po niekoľkých mesiacoch, očividne, zavrhli.