logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull je späť a Verstappen opäť v pozícii favorita

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 11. 2022

Čerství majstri sveta z Red Bullu chcú v Abú Zabí ukázať, že Veľká cena Sao Paula bola len drobným pošmyknutím sa na ich víťaznej vlne. V Abú Zabí sa im o tom darí presviedčať verejnosť, keďže Max Verstappen opäť opanoval výsledkovú listinu v tréningoch a je aj hlavným favoritom na zisk pole position.

Red Bull bude na “zimné prázdniny” odchádzať s ďalšími dvoma titulmi na konte. Ešte príjemnejšie by však bolo, keby sa červeným býkom podarilo vyhrať záverečné podujatie roka a Sergiovi Pérezovi vybojovať titul vicemajstra sveta. Skomplikovať by mu to mohol Charles Leclerc, ak by sa dokázal vtesnať medzi Red Bully, no to momentálne nie je veľmi pravdepodobné.

Max Verstappen v piatok zdrvil konkurenciu časom, na ktorý nestačil ani druhý George Russell. Aj Mercedes s číslom 63 stratil 0,341 sekundy, hoci treba uznať, že v poslednej zákrute ho mierne spomalila premávka, a že Verstappen v piatok nasadil až dve nové mäkké sady pneumatík, ktoré mu v porovnaní s ostatnými zlepšili dosiahnutý čas o približne dve desatiny.

Mohli by sme sa teda domnievať, že Mercedes bude Red Bullu o čosi bližšie, no samotní inžinieri z Brackley upozorňujú, že v piatok nasadili o čosi agresívnejšie motorové režimy. Rozdiel troch desatín medzi Red Bullom a Mercedesom má byť reprezentatívny.

Takže sa nečaká ďalšie víťazstvo Mercedesu? Určite nie kvalifikačné. Abú Zabí je papierovo oveľa náročnejší okruh pre Mercedes než Interlagos. Je pravda, že povrch je tu relatívne hladký a Mercedes tak môže znížiť svetlú výšku na požadovanú úroveň, no ukázalo sa, že to nesmie spraviť. Opäť sa vrátilo poskakovanie a netrpeli ním len v Mercedese. “Najskôr musíme zistiť, prečo k tomu dochádza,” avizujú inžinieri.

Mercedesu nevyhovuje ani fakt, že v Abú Zabí sú rôzne typy zákrut, čo ho núti prijímať pri nastavovaní monopostov kompromisy. Aby sa podarilo nájsť ten najlepší, Hamilton v piatok jazdil s menším zadným krídlom ako jeho kolega George Russell. Na rovinkách našiel o desatinu viac, no v zákrutách “prehral aj gate”. Na trati sa sťažoval na pretáčavosť.

Red Bull teda pri porovnaní s Mercedesom nezískaval len na rovinkách, ale aj v pomalších zákrutách. Hamilton s Russellom udávajú tempo len v úvodnej rýchlej sekcii. Dve desatiny strácajú na dlhej dvojrovinke a v záverečnom sektore ďalšiu desatinu.

V porovnaní s Red Bullom však treba brať do úvahy aj dve mäkké sady Maxa Verstappena. “To sme si mohli dovoliť,” ubezpečuje Helmut Marko, ktorý nemá obavy o nedostatok gúm na kvalifikáciu. “Tretí tréning sa opäť odjazdí v horúčave, takže bude irelevantný. Počas neho si jednu sadu ušetríme.”

Čo je však dôležitejšie, Red Bull podľa slov Helmuta Marka pochopil problémy z Brazílie. Preto by mohol byť späť na koni. “Chybu sme spravili už na simulátore a potom pre šprintový formát sme mali k dispozícii len jeden tréning. Potom sme nastavenia zlepšovali, ale už sme sa z tej pasce nevedeli dostať. Keby sme mali tri tréningy ako obyčajne, tak by sme to napravili úplne.”

Red Bull nechce v Abú Zabí opakovať rovnakú chybu a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by ju mal zopakovať. Otázka skôr znie, či Sergio Pérez dokáže predbehnúť Charlesa Leclerca, keďže Mexičan v piatok obsadil len piate miesto.

Vysvetlenie dostaneme, keď sa pozrieme na balíčky Maxa Verstappena a Sergia Péreza. Holanďan jazdil s menším zadným krídlom, čo sa odzrkadlilo na maximálnych rýchlostiach. Na prvej rovinke bol majster sveta rýchlejší o päť a na ďalšej o 3,5 km/h. Viac prítlaku Pérezovi nepomohlo ani v treťom sektore; na Maxa v ňom stratil dve desatiny.

Kde sa nachádza Ferrari? Podľa prepočtov niekde medzi Red Bullom a Mercedesom. Okruh Yas Marina by mu totiž mal vyhovovať viac než Mexiko a Brazília. Na úrovni mora malé turbo Ferrari opäť pracuje na plný výkon, hladký asfalt zas uľahčuje nastavovanie monopostu, ktorý už nie je taký flexibilný ako pred VC Francúzska a predstavením novej podlahy.

Charles Leclerc však nežiari optimizmom. “Na jedno kolo to s nami vyzerá lepšie, ale náš hlavný súper je stále o krok pred nami,” poznamenal s odkazom na Red Bull.

Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na kvalifikačné víťazstvo podľa nike.sk (10:30):

1,80 – Verstappen
4,00 – Leclerc
6,00 – Hamilton
7,00 – Russell
10,00 – Sainz
25,00 – Pérez
70,00 – Alonso
100,00 – Ocon

Poradie zostavené na základe kvalifikačných simulácií podľa F1.com:

  1. Red Bull
  2. Ferrari (+0,16s)
  3. Mercedes (+0,26s)
  4. Alfa Romeo (+0,91s)
  5. Alpine (+0,97s)
  6. McLaren (+1,00s)
  7. Aston Martin (+1,15s)
  8. Williams (+1,25s)
  9. AlphaTauri (+1,26s)
  10. Haas (+1,29s)

Stred poľa

V strede poľa je to veľmi vyrovnané a zdá sa, že tentoraz to nebude len o súboji Alpine vs. McLaren. “Tentoraz si budeme musieť dávať pozor aj na Bottasa a Vettela,” upozorňuje šéf McLarenu Andreas Seidl. Akoby úloha získať o devätnásť bodov viac než Alpine nebola už beztak dosť ťažká.

Približne na jednej úrovni s Alpinom a McLarenom by mala byť aj Alfa Romeo a s menším odstupom Aston Martin, ktorý však podľa simulácií stráca už 0,15 sekundy na stajňu z Wokingu. Navyše, tá azda ešte dokáže spraviť krok vpred.

Esteban Ocon totiž v piatok upozorňoval na to, že papájové monoposty nejazdili naplno. Na rovinkách sa im darilo skrývať svoju rýchlosť, ale tempo v zákrutách vraj prezradilo ich tajnostkárske úmysly. Bude to však stačiť na zisk extra devätnástich bodov? Ak Red Bull, Ferrari a Mercedes spoľahlivo zabetónujú prvú šestku, bude to priam nemožné.

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!