Kvalifikačný ťahák Niké: Tri tímy na (takmer) rovnakej úrovni
Podobne ako v Austine aj pri sumarizovaní piatkových tréningov v Mexiku sa musíme obmedziť len na ten prvý. Pirelli si totiž potrebovalo nahradiť chýbajúce dáta z Japonska, a tak Formulu 1 požiadalo o dodatočné testy pneumatík práve na Okruhu bratov Rodríguezovcov. A čo sme sa teda z prvého tréningu dozvedeli? Že Red Bull, Ferrari a Mercedes delí málo, vo výsledkoch to bolo len 0,142 sekundy.
V Mexiku je všetko ťažšie. Nadmorská výška znižuje prítlak o 20 percent, kladie veľké nároky na chladenie monopostu aj na brzdy, ktoré taktiež treba chladiť, a ktoré musia zvládnuť o čosi väčšiu záťaž. Na druhej strane rýchlosti na rovinkách sa zvyšujú a odpor klesá. Max Verstappen už v piatok dosiahol maximálku na úrovni 347 km/h.
Podmienky sú vskutku unikátne a tímy ich zažijú len raz za rok. Nadmorskou výškou sa Mexiku najviac približujú brazílsky Interlagos a rakúsky Red Bull Ring, no aj to je ako porovnávať Poprad s Jahňacím štítom. Tímy chcú preto čo najlepšie využiť čas v piatkových tréningoch, ktorého tentoraz nebolo veľa.
Najrýchlejší čas zajazdil George Russell, čo nie je žiadnym prekvapením. Spolu s Cunodom a Oconom totižto mohli jazdiť na tohtoročných pneumatikách Pirelli aj v úvodnej časti druhého tréningu, keď už bola trať relatívne čistá. “Spočiatku to bolo ako jazdiť na ľade,” zhodnotil podmienky v prvom tréningu domáci miláčik Sergio Pérez.
To komplikovalo aj kvalifikačné simulácie. Max Verstappen v jednom zo svojich rýchlych kôl zajazdil fialový prvý sektor, no v jedenástej zákrute sa roztočil. Vo vysielačke vysvetlil, že mu chýbal grip, a tak absolútne nedokázal skorigovať svoj monopost.
Rozdiely medzi pneumatikami sa prehĺbili a medzi mediumkami a hardami bol dokonca až 1,2-sekundový rozostup. Na kvalifikačné simulácie boli najvhodnejšie softy, no podľa Mercedesu vydržia len štyri kolá. Ak sa podmienky nezmenia, v nedeľu ich neuvidíme.
Tento fakt však nahráva Mercedesu, ktorý má v kvalifikácii problémy zohriať svoje pneumatiky. Ak sa rýchlo ničia, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že jeho súperi z Red Bullu a Ferrari budú mať už v treťom sektore vážne ťažkosti. Azda aj preto Lewis Hamilton v piatok nestratil ani dve desatiny, hoci v Austine to bola polovica sekundy.
Avšak, takmer celá prvá päťka tvrdí, že mohla byť aj rýchlejšia. Charles Leclerc potreboval na prípravu svojich softov dve kolá, Sergio Pérez sa zas ocitol v premávke a musel to skúsiť zas. Max Verstappen sa roztočil a Lewis Hamilton sa musel stiahnuť do garáže. Inžinieri boli pri výpočtoch priveľkí optimisti a nakoniec zistili, že chladenie poddimenzovali.
Helmut Marko bol spokojný. “Sme v hre na jedno kolo aj v dlhých jazdách,” skonštatoval spokojný. Niečo ho však predsa len trochu sklamalo. Honda mala kedysi vo vysokej nadmorskej výške výhodu, no tá je v tejto sezóne o poznanie menšia. “Videli sme to už vlani.”
Aj Ferrari uzatváralo piatok v dobrej nálade. Taliansky tím tvrdí, že je na rovnakej úrovni ako Red Bull a Mercedes, a to Charles Leclerc nemal ideálny deň. V prvom tréningu vynechal pätnásť minút kvôli defektu, v druhom tréningu zas havaroval. Našťastie mal v aute len piatkovú prevodovku.
Carlos Sainz sa v sobotu bude rozhodovať, či nasadí nové komponenty pohonnej jednotky. Po tom, čo v Japonsku a USA nedokončil ani jedno pretekové kolo, istotne nemá chuť štartovať z chvosta, no možno sa tomu nevyhne, keďže nás čakajú ešte dve podujatia.
Nuž a do tretice tu máme Mercedes, ktorý rozhodne nesmútil. Očakával, že v Mexiku bude silný, a to sa potvrdilo. George Russell hovoril o najlepšom piatku v sezóne a útoku na pódium. “Čím viac rozumieme nášmu autu, tým máme lepší pocit.” Aj Helmut Marko po očku sleduje súperov z Brackley. “Obávam sa, že Mercedes by sa tu mohol stať naším súperom.”
Strieborným šípom v Mexiku vyhovujú najmä pomalé zákruty, v nich sú momentálne jednotkou. V porovnaní s Austinom sa priblížili k súperom o aspoň dve desatiny sekundy. Bude to tesné.
Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na kvalifikačné víťazstvo podľa nike.sk (17:30):
2,20 – Verstappen
2,70 – Leclerc
5,50 – Pérez
6,00 – Sainz
20,00 – Hamilton
33,00 – Russell
80,00 – Alonso
100,00 – Norris
Stred poľa
Stred poľa stráca na lídrov prekvapivo málo. Top tímy preto odhadujú, že tieto stajne v piatok skúšali jazdiť s výkonnejšími motorovými režimami. Fernando Alonso nestratil ani dve desatiny sekundy.
Španiel je dobre naladený z viacerých dôvodov. Na jednej strane vyhral spor o výsledky VC USA, na druhej strane dostal novú podlahu, ktorú v USA mal na monoposte Esteban Ocon, no nedokázal ju stopercentne využiť.
Alpine by mohol v Mexiku utiecť McLarenu, ktorému musí robiť starosti chladenie bŕzd. Iste si spomínate na to, aké s ním mali problémy na začiatku sezóny. Prezraďme, že v prvom tréningu museli mechanici dávať dokopy brzdy na aute Daniela Ricciarda. Azda to ustoja v pretekoch, keď sa McLareny ocitnú v horúcom vzduchu za iným autom.
Lepší čas ako Lando Norris zajazdil dokonca aj Valtteri Bottas. Alfa Romeo bola v posledných týždňoch pomerne nevýrazná, no najnovšie vylepšenie, zdá sa, ju vrátilo späť do hry.
Rovnako sa do bitky o popredné priečky v strede poľa zapája aj Aston Martin. Sebastian Vettel síce stratil dve desatiny na Pierrea Gaslyho a štyri na Landa Norrisa, no v tíme hovoria o fajn piatku. “Odviedli sme dobrú prácu pri plnení nášho programu.” Keďže efektivita aerodynamiky v Mexiku nehrá takú dôležitú úlohu, Aston Martin by mohol obsadiť pekné priečky.
Poradie zostavené na základe kvalifikačných simulácií podľa F1.com:
- Red Bull
- Ferrari (+0,01s)
- Mercedes (+0,29s)
- Alpine (+0,76s)
- McLaren (+0,80s)
- Aston Martin (+0,88s)
- AlphaTauri (+0,88s)
- Alfa Romeo (+0,92s)
- Haas (+1,13s)
- Williams (+1,68s)
Máš svojho favorita na pole position?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.
Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri