Horner sa cíti ako obeť: Im by nestačilo, ani keby náš veterný tunel spálili do tla
Konečne sme spoznali trest pre Red Bull Racing. Prekročenie minuloročného rozpočtového stropu ho bude stáť sedem miliónov dolárov a desať percent času z alokácie na veterný tunel a vývoj pomocou CFD. Kým konkurencii sa to máli, šéf Red Bullu sa cíti ukrivdený. Tvrdí, že ide o nesmierne prísny trest, ktorý si úspešne vylobovali súperi.
Ani dnes sa značná časť formulového osadenstva nezhodne na tom, o koľko vlastne Red Bull prekročil minuloročný rozpočet. FIA síce vo svojom verdikte konštatuje, že sa tak stalo o 2,2 milióna dolárov, no je na zváženie, či by sme do tejto sumy mali rátať aj 1,7 milióna, o ktorý červení býci prišli na daniach.
Tak či onak, Red Bull strop prekročil a dostal trest. Christian Horner na piatkovej tlačovke vyhlásil, že je obrovský. “Mali sme debatu o sankcii a jej rozsahu. Celé sa to posunulo kvôli smutným správam o Dietrichovi Mateschitzovi, ale už začiatkom týždňa sme vec uzavreli. Vtedy sme dostali prísny trest z finančnej aj športovej stránky, a síce sedem miliónov dolárov, čo je obrovská suma, ktorá je navyše splatná do 30 dní.”
Red Bull týchto pár miliónov prežije. Čo však podľa šéfa nemusí ustáť, je zníženie alokácie na vývoj vo veternom tuneli a pomocou CFD. Na výkon ďalších monopostov červených býkov vraj bude mať značný vplyv.
“Tá drakonickejšia časť trestu sa týka športovej stránky, a síce desaťpercentné zníženie našich možností pri veternom tuneli a aerodynamických nástrojoch. Dnes som ľudí počul tvrdiť, že to nie je žiadna významná čiastka. Ja vám hovorím, že je to obrovské,” odkazuje napálený Christian Horner.
Red Bull má aj odhad, o koľko to spomalí jeho monopost. “Toto predstavuje 0,25 až 0,5 sekundy na kolo. Do platnosti to vchádza teraz a bude to mať priamy vplyv na naše budúcoročné auto, navyše to potrvá dvanásť mesiacov.”
Červeným býkom minimálne do júna 2023 prislúcha koeficient 0,7, čo znamená, že v porovnaní so základom môžu vo veternom tuneli stráviť len 70 percent času. Po udelení trestu sa koeficient zníži o desať percent, a síce na 63 percent. Ferrari by malo mať k dispozícii 75 a Mercedes 80 percent.
“Tým, že sme vyhrali konštruktérsky šampionát, sme sa stali obeťami vlastného úspechu,” lamentuje Horner. “Okrem tých desať percent je v hre aj inkrementálna päťpercentná nevýhoda v porovnaní s tímami na druhom a treťom mieste. Aby sme mali jasno, budeme mať o 15 percent menej času vo veternom tuneli ako tím na druhom mieste a 20 percentnú stratu na tretí tím. Opakujem, že toto je obrovské. Keď sa tých desať percent premietne do reality, tak v nasledujúcej sezóne to bude mať dopad na naše výkony.”
Horner na tlačovke vyčítavo poznamenal napríklad aj to, že “naši súperi” si vylobovali takýto prísny trest, ale že aj ten sa im máli. “Ani keby spálili náš veterný tunel na popol, aj tak by im to nestačilo.” V Milton Keynes sú preto poriadne nasrdení. “Možno sme prišli o desať percent testov, ale získali sme 25 po stránke motivácie.”
Ale stále majú dva jazdecké tituly a jeden konštruktérsky, povedia si nespokojní fanúšikovia Mercedesu, ktorí len neradi spomínajú na rok 2021. Nebyť prekročenia stropu, možno by bol Lewis Hamilton osemnásobným šampiónom.
Christian Horner trvá na tom, že Red Bull vlani nezískal ani stotinku sekundy na tom, že prekročil strop. “Stojím si za tvrdením, že sme nezískali vôbec nič, pretože pri tej čiastke 500-tisíc treba brať do úvahy poľahčujúce okolnosti.”
“Ak sme prekročili rozpočet kvôli péenkám, alebo sme ľuďom platili catering, ktorý podľa nás nepatril do stropu, tak ani jeden cent sme neinvestovali do výkonu auta. Ani jeden cent sme neminuli na výkon. Navyše ma zarazilo, že žiaden iný tím sa neocitol v rovnakej pozícii, ale fajn pre nich, že osem tímov nemalo žiaden problém.”
“Myslím si, že sa z toho môžeme poučiť. Získali sme na tom po výkonnostnej stránke? Nie, nezískali. Mohli sme niektoré veci spraviť lepšie z účtovníckeho pohľadu? Samozrejme, dostali sme nejaké lekcie, no to neplatí len pre nás, ale pre všetkých,” doplnil.