logo F1online.sk

Binotto vysvetľuje protest proti Racing Pointu potrebou väčšej transparentnosti

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala14. 8. 2020

Z kopírovacieho boja vycúvali McLaren a Williams, oficiálne odvolanie teda napokon podali okrem Racing Pointu len Renault a Ferrari. Mattia Binotto zdôvodňuje pozíciu Scuderie tým, že vo Formule 1 by podľa neho mala panovať väčšia transparentnosť a jednoznačnosť pri veciach, ktoré sa týkajú duševného vlastníctva.

Práve tento pojem sa bude zrejme skloňovať najčastejšie na odvolacom súde, na ktorom sa stretne spomínaná trojica tímov. Racing Point podľa verdiktu komisárov totižto porušil pravidlá ohľadom duševného vlastníctva pri brzdových kanálikoch. Tie si každý tím musí vyrobiť sám, no továreň v Silverstone si pomohla počítačovými modelmi brzdového potrubia Mercedesu.

Ferrari sa však nechce baviť len o brzdových kanálikoch, diskusiu chce rozšíriť na celý monopost Racing Pointu, ktorý sa náramne podobá na vlaňajší Mercedes.

“Keďže sme jednou z odvolávajúcich sa strán, nechceme zachádzať príliš do detailov. Nemyslím si, že by to bolo vhodné,” znela prvá reakcia Mattiu Binotta na otázky novinárov. “Myslím si, že potrebujeme ďalšie vyjasnenie. Myslím si, že rozhodnutie Medzinárodného odvolacieho súdu (ICA) istým spôsobom otvorí širšiu diskusiu, ktorá pojme celé auto a nie iba brzdové kanáliky. O to nám v skutočnosti ide.”

“Je to otázka férovosti v tomto športe, je to vec ochrany duševného vlastníctva do budúcnosti. Ak sa pozriem späť do minulosti, neviem si spomenúť na prípad, že by tím tak dôkladne skopíroval celé auto. Aspoň teda nie od doby, čo v roku 2009 začala platiť táto sada pravidiel.”

“Myslím si teda, že potrebujeme mať jasno, pretože toto nie je pre šport dobré. Nie je však na mne, aby som to rozsúdil. Preto si myslím, že v tomto smere bude Medzinárodný odvolací súd dôležitý,” uviedol Binotto.

Kopírovaniu riešení konkurencie venovala FIA aj časť listu, ktorý tento týždeň rozposlala jednotlivým tímom. Technickým oddeleniam v ňom odporučila, aby sa nesnažili napodobniť to, čo tento rok spravil Racing Point. Pravidlá chce totižto upraviť tak, aby nebolo možné kopírovať celé monoposty, ale maximálne len ich isté oblasti.

“Duševné vlastníctvo je veľmi dôležité aktívum spoločnosti. Ak by niekto nejako skopíroval auto súpera z predchádzajúceho roka, myslím si, že táto nová sada pravidiel by nejako ochránila aj daného súťažiaceho,” vysvetľuje Binotto. “Preto si myslím, že teraz je dôležité sa pohnúť vpred a pochopiť to. Jasnosť vo veciach, transparentnosť a férovosť súťaže je pre budúcnosť Formuly 1 dôležitá.”