Strategický ťahák Niké: Sainz bude čeliť Red Bullu, ktorému pomôžu pneumatiky | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Sainz bude čeliť Red Bullu, ktorému pomôžu pneumatiky

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Korunováciu majstra sveta sme sledovali v priamom prenose už pred dvoma týždňami v Japonsku, no to neznamená, že by sa v Austine o nič nepretekalo. Na čele totiž štartuje Carlos Sainz, ktorý chce svetu ukázať, že je späť vo forme a zisk pole position nebol len šťastnou náhodou. Max Verstappen na druhej priečke zas bude chcieť zosnulému Dietrichovi Mateschitzovi poslať do formulového neba ešte dva darčeky v podobe víťazstva a konštruktérskeho titulu.

Keď Carlos Sainz v Belgicku štartoval z pole position naposledy, Ferrari dostalo poriadny výprask a Sainz skončil až tretí za Maxom Verstappenom a Sergiom Pérezom. Red Bull totiž v pretekoch predviedol výkon ako z inej planéty.

V Texase bude čeliť len Maxovi Verstappenovi, keďže Charles Leclerc a Sergio Pérez pre motorové tresty odštartujú z hĺbky poľa. Španiel má tentoraz oveľa väčšie šance na úspešné zavŕšenie víkendu, no bude jazdiť s obrovským hendikepom.

Ako sme videli už v Japonsku, monopost Ferrari nedokáže s pneumatikami pracovať tak šetrne ako Red Bull RB18. Jasne sme to mohli vidieť na porovnaní intermediálok Maxa Verstappena a Charlesa Leclerca.

Scuderia chce na tom popracovať na budúci rok. Nedá sa očakávať, že by sa na tom niečo zmenilo v priebehu dvoch týždňov. Napokon rovnaký scenár ako pred dvoma týždňami napovedá aj samotná kvalifikácia na VC USA.

Zatiaľ čo Ferrari nemalo so zahriatím pneumatík žiadne problémy, Max Verstappen sa dosť vytrápil. Aby ich dostatočne pripravil na svoj pokus, v závere Q3, keď mali byť na trati najlepšie podmienky, musel zajazdiť až dve prípravné kolá.

To znamená, že Ferrari viac namáha pneumatiky. Vďaka tomu ich rýchlejšie zohreje, no v pretekoch to bude skôr na škodu. Pirelli očakáva vysokú degradáciu a rosničky zas horúce počasie, takže kľúčom bude presný opak, a síce gumy neprehriať. Toto bude voda na mlyn Red Bullu a Mercedesu.

Pre nádeje Carlos Sainza bude kľúčový štart a prvé kolo. Ak sa udrží na čele, v kľukatom prvom sektore by sa mal vedieť vzdialiť Maxovi Verstappenovi a pokúsiť sa odrážať jeho útoky v dvanástej zákrute po najdlhšej rovinke na okruhu.

Ak sa mu to nepodarí, obávame sa, že napínavého súboja o víťazstvo sa nedočkáme a Verstappen zmizne v diaľke. To sa môže stať aj tak, keďže Pirelli predpovedá dve zastávky, čo je viac ako dosť príležitostí na úspešný undercut na Carlosa Sainza. Pre Sainza a stratégov Ferrari bude kľúčové jedno: Za žiadnu cenu pred seba nepustiť Red Bull. Ak sa to stane, na trati ho už Ferrari nepredbehne.

Prikladáme aj prehľad pretekových simulácií z prvého tréningu, ktorý nám však o výkonnosti jednotlivých monopostov veľa nepovie. Väčšina pilotov odjazdila najviac šesť kôl, počas ktorých sa ešte naplno nestihla prejaviť degradácia pneumatík. Slušný čas Carlosa Sainza v porovnaní so Sergiom Pérezom tak treba brať s rezervou.

Lewis Hamilton zas odjazdil len trojkolový stint a dokonca na stredne tvrdej zmesi, takže odhadnúť tempo Mercedesu je skôr lotéria. Toto Wolff však po kvalifikácii vyhlásil, že keby jeho piloti zajazdili ideálne kolá, mohli na čelo stratiť tri desatiny namiesto šiestich. Keďže vieme, že Mercedes býva v nedeľu konkurencieschopnejší, v pretekoch by si mohol vyjazdiť minimálne jedno pódium. Nezabúdajme totiž na to, že Leclerc s Pérezom dostali tresty.

PilotPriem. časP. kôlPneu
Sainz1:42,3885soft
Pérez1:42,5504soft
Russell1:43,3185soft
Alonso1:43,5806soft
Vettel1:43,84011soft
Čou1:43,8704soft
Schumacher1:46,7266soft
Hamilton1:42,7763medium
Norris1:43,1235medium
Palou (McLaren)1:43,3707medium
Ocon1:43,6376medium
Stroll1:43,9005hard
Sargeant1:45,6046hard

Štartový rošt a stratégie

Z pole position bude tretíkrát v kariére štartovať Carlos Sainz. Cesta za víťazstvom však bude tŕnistá, keďže hneď za ním budú štartovať Max Verstappen a Lewis Hamilton, ktorý tretiu priečku “zdedil”.

Motorovým penalizáciám sa nevyhli Charles Leclerc (12.), ktorý vymenil spaľovací motor a turbo, a za výmenu spaľovacieho motora ani Sergio Pérez (9.), Fernando Alonso (14.) a Kuan-jü Čou (18.).

Júki Cunoda (19.) príde na štarte o päť miest za výmenu prevodovky, Esteban Ocon zas bude štartovať z boxov za nasadenie novej pohonnej jednotky počas parc fermé.

Image

Pirelli tímom odporúča siahnuť po dvojzastávkových stratégiách, pričom mäkkej zmesi by sa mali vyhnúť. Vysoká degradácia pneumatík z nej robí skôr kvalifikačnú zmes, ktorá v nedeľu nevydrží veľa kôl.

Alternatívou k dvojzastávkovej stratégii je taktika na tri pitstopy. Avšak niektoré tímy, ktoré dokážu lepšie pracovať s pneumatikami, sa predsa len môžu rozhodnúť pre jednu zastávku. Z pohľadu čistého času to síce nebude ideálna stratégia, ale mohla by sa vyplatiť, ak by hrozilo zaseknutie sa za iným monopostom.

Prezraďme, že prejazdom boxovou uličkou počas zelenej vlajky stratíte rovných 20 sekúnd. Ak sa na vás usmeje šťastie a zastávku sa vám podarí načasovať počas výjazdu bezpečnostného vozidla alebo počas fázy SC, ušetríte si približne šesť sekúnd.

Image

Prehľad zostávajúcich zmesí na VC USA 2022:

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Na čele sa nič prevratné neudeje. Max Verstappen vyhrá s obrovským náskokom vďaka skvelému manažmentu pneumatík. Lewis Hamilton bude chcieť viac, ale Ferrari si svojou rýchlosťou dokáže postrážiť strieborné šípy.

Alex Albon odštartuje z výborného ôsmeho miesta a vieme, že za takýchto okolností sa momentálne prefarbený blondiak dokáže udržať na bodovaných pozíciách.

Tomáš Schügerl

Lewis Hamilton sa môže pýšiť unikátnou bilanciou, a síce, že od svojho vstupu do F1 v každej sezóne vyhral aspoň jedny preteky. Ak sa pozrieme na to, čo nás do konca roka čaká, má najvýraznejšiu šancu azda dnes. Mercedes nebol v kvalifikácii až tak ďaleko, pričom v horúcich podmienkach na hrboľatej trati môže byť kľúčom opotrebenie pneumatík. Strieborné šípy vynikajú v pretekovom tempe, a prečo by teda Lewis práve dnes nemohol nadviazať na svoju skvelú bilanciu z Austinu…

Ak hľadáte tip do stredu poľa, je ním Lance Stroll. Kanaďan odjazdil skvelú kvalifikáciu a zdolal v nej všetkých rivalov zo stredu poľa. Ak zvládne štart, má veľkú šancu zostať v najlepšej osmičke až do konca pretekov a získať pre svoj tím cenné body v bitke o piate miesto v Pohári konštruktérov s Alfa Romeo.

Carlos Sainz je v Austine dobre naladený a štartuje z pole position, kým Sergio Pérez je až deviaty. V tejto dvojici je Španiel favoritom na lepšie konečné umiestnenie.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!