Ak Red Bull vyviazne s pokutou, aj my prekročíme strop, hotujú sa v Mercedese
Aký význam majú pokuty pre gigantov, akými sú Red Bull či Mercedes? Najlepšie to pomenoval Toto Wolff. Ten priznáva, že Mercedes bude zvažovať, že úmyselne presiahne rozpočtový strop, pokiaľ Red Bull za svoj priestupok vyviazne len s finančnou pokutou. Zároveň sa nechal počuť, že nechce byť v koži ľudí, ktorí rozhodujú o tom, či by mali byť jazdci potrestaní za porušenie rozpočtového stropu.
Ako sme už spomenuli v niekoľkých našich predošlých článkoch, Red Bull podľa zistení FIA prekročil rozpočtový strop o najviac päť percent, čo je ekvivalentom približne 7,25 milióna dolárov. Vzhľadom na to, že Verstappen v minulej sezóne triumfoval pred Hamiltonom len o osem bodov, by akýkoľvek odpočet bodov mohol zmeniť výsledky minuloročného šampionátu v súťaži jednotlivcov.
FIA zatiaľ neuviedla, akým spôsobom bude Red Bull potrestaný za porušenie rozpočtového stropu. Šéf Mercedesu Toto Wolff je rozpoltený v tom, či by mali jazdci platiť cenu za to, že tím utratil príliš veľa finančných prostriedkov a neustrážil si hornú hranicu rozpočtového stropu. Podľa Wolffa jazdci nemajú pod kontrolou rozhodnutia svojich zamestnávateľov.
„Poviem vám, že by som nechcel byť v koži sudcov, ktorí o tom rozhodujú,“ povedal Toto Wolff počas singapurského víkendu. „Jazdci dávajú zo seba všetko, aby boli na vrchole. Tím prijíma isté rozhodnutia, do ktorých nie je jazdec zapojený. Ale aj tak v konečnom dôsledku sedel v aute, ktoré bolo akoby na steroidoch. Je to ťažká problematika a nechcel by som nikoho súdiť,“ poznamenal 50-ročný Rakúšan.
„Aby som bol úprimný, nerozmýšľal som tak ďaleko, skôr ide o princíp, ako sa to bude vyvíjať v budúcnosti. Aké prísne budú tieto nariadenia? Ako budú presadzované a kontrolované? Ako bude prebiehať proces riadenia? Nevieme, ako sa rozhodnú sudcovia, keď sa to dostane pred nich a ako sa následne z toho poučíme,“ hovorí rodák z Viedne.
Wolff ďalej uvádza, že za predpokladu, že Red Bull za svoje porušenie rozpočtového stropu vyviazne len s pokutou, je podobnou cestou ochotný ísť aj Mercedes – pokiaľ by prekročenie rozpočtu prinieslo tímu výkonnostnú výhodu. Tým by sme sa však vrátili do čias spred rozpočtového stropu: Veľké stajne aj tak míňali viac peňazí ako malé, tak prečo tento extra rozpočet nerozdeliť medzi vývoj a pokuty?
„Ak by Red Bull minul o dva milióny viac, táto záležitosť by mohla byť uzavretá tým, že by FIA zaplatil päťkrát viac, teda 10 miliónov. V každom prípade by to nebolo fér, pretože by to umožnilo podvádzať zaplatením pokuty. V Mercedese sme už o tom hovorili. Ak by to naozaj dopadlo takto, Mercedes by si pripravil extra rozpočet na pokrytie pokuty, aby si prinavrátil rýchlosť a vrátil sa na vrchol,“ dodal Wolff.