Strategický ťahák Niké: Red Bull je nepripravený, Hamilton má slušnú šancu | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Red Bull je nepripravený, Hamilton má slušnú šancu

fotka k článku undefined
zdroj: Wolfgang Wilhelm/Mercedes

Maxa Verstappena z boja o pretekové víťazstvo vyšachoval samotný Red Bull, keď si v kvalifikácii na poslednú chvíľu uvedomil, že v aute nemá dosť paliva, nuž radšej zamieril do boxov, aby sa vyhol diskvalifikácii. Z najvýhodnejších pozícií tak vyštartujú Charles Leclerc, Sergio Pérez a Lewis Hamilton. Čo (ne)vieme o ich pretekovom tempe? Na to sa pozrieme v dnešnom Strategickom ťaháku Niké.

Po piatku síce Lewis Hamilton lamentoval nad tým, že Mercedes stráca jednu sekundu na kolo, no v sobotu sa predsa len potvrdilo, že singapurský mestský okruh monopostu W13 vyhovuje. Zákruty sa tu totiž podobajú ako vajce vajcu, čo pomáha nájsť ideálne nastavenia. Okrem toho Marina Bay veľmi neodmeňuje efektívnu aerodynamiku s nízkym odporom, čo strieborným šípom pasuje ešte viac.

Lewis Hamilton tak v kvalifikácii obsadil tretie miesto, no len so stratou 54 tisícin sekundy na Charlesa Leclerca. V sobotu ho aj mrzelo, že sa mu ich nepodarilo nájsť, veď sám uznal, že to rozhodne nebolo dokonalé kolo bez jednej jedinej chybičky, aké tu predviedol v roku 2018.

Šancu na reparát dostane v nedeľu, a určite nebude malá. Patrilo by sa konečne triumfovať. Od jeho vstupu do Formuly 1 v roku 2007 sa mu ešte nestalo, že by v rámci sezóny nevyhral ani jedny jediné preteky. Príde to dnes? Pohľad na piatkové pretekové simulácie naznačuje, že nádej žije.

George Russell v kvalifikácii zaostal pre problémy s monopostom. V piatok však ukázal skutočnú rýchlosť svojho auta. Priame porovnanie medzi Mercedesom a Ferrari nám ponúkajú deväťkolové stinty Georgea Russella a Carlosa Sainza na stredne tvrdej zmesi. Britský jazdec jazdil v priemere takmer identické časy ako jeho španielsky náprotivok.

Mercedes totiž opäť ťaží z práce s pneumatikami. V prvých troch z deviatich kôl Russell ešte zaostával za Scuderiou, no následne sa začala prejavovať šetrnosť monopostu W13 ku gumám talianskeho dodávateľa. Od štvrtého kola stintu sa tak do popredia dostával Mercedes.

Životnosť pneumatík dnes bude dôležitá, najmä po správach meteorológov, ktorí avizujú, že pravdepodobnosť dažďa je o poznanie nižšia ako vo včerajšej predpovedi. Keďže zastávka v boxoch tu trvá celú večnosť, a síce pri nej stratíte približne 28 sekúnd, tímy sa budú snažiť odjazdiť preteky na jeden pitstop a najmä nespadnúť do premávky. Ďalší bod pre Mercedes a jeho šetrnosť.

Avšak, hlavným favoritom na víťazstvo je predsa len Charles Leclerc, ktorý bude štartovať z pole position. Keďže okruh v Singapure neponúka prakticky žiadne ideálne možnosti na predbiehanie a Leclerc mal v piatok podobné tempo ako Mercedes, udržať za sebou Péreza s Hamiltonom by nemal byť problém. Teda, pokiaľ Ferrari nepokazí pitstop, nevyjde na trať bezpečnostné vozidlo v ten najnevhodnejší alebo najvhodnejší moment (záleží, z čieho pohľadu, viď. rok 2008) a Monačan sa nedopustí jazdeckej chyby.

“Stratégia bude dôležitá,” konštatuje Charles Leclerc, ktorý v Singapure mohol vyhrať už pred troma rokmi, no počas zastávok v boxoch spadol za Sebastiana Vettela. “Myslím si, že z hľadiska stratégie sme v inej pozícii ako v roku 2019. Malo by to byť vzrušujúcejšie, no undercut bude určite hrať dôležitú úlohu.”

“Pred týmto víkendom sme si dali za cieľ zlepšiť sa v tom, ako zvládame nedeľu. S maximálnym úsilím sa preto pokúsime odjazdiť čisté dvojhodinové preteky. Ak sa nám to podarí, som si istý, že rýchlosť budeme mať,” verí vo víťazstvo Monačan.

V prospech Charlesa Leclerca hovorí aj fakt, že medzi ním a Lewisom Hamiltonom bude “operovať” Sergio Pérez, a to poslepiačky. Red Bully totižto v piatok neodjazdili prakticky žiadne dlhé stinty, keďže Pérez mal problémy s hnacím hriadeľom a softvérom pohonnej jednotky, a Max Verstappen približne 50 minút druhého tréningu presedel, pretože menil nastavenia.

“Do nedele vstupujeme tak trochu naslepo,” povzdychol si Sergio Pérez. “Nemáme veľa informácií o dlhých jazdách, takže bude to zaujímavé. Na tomto mieste zvykne byť degradácia veľmi vysoká a k tomu musíme prirátať premenlivé podmienky. Pred nami je veľa neznámych premenných. Nemáme veľa dát, takže uvidíme v nedeľu.”

Helmut Marko nebol spokojný s tým, že jeho tím neodjazdil žiadne dlhé jazdy v druhom tréningu, keď boli aj podmienky najreprezentatívnejšie. “Našťastie sme niečo absolvovali ráno,” upokojoval sa športový poradca Red Bullu. “Otázku pneumatík sme zatiaľ nevyriešili. Budeme to musieť spraviť v treťom tréningu.”

Ako však dobre vieme, tretí tréning bol mokrý. Max Verstappen teda bude mať čo robiť, aby sa z ôsmeho miesta dostal dopredu a zároveň si nezničil gumy. Sme zvedaví, ako to zvládne bez informácií o tom, koľko toho vlastne vydržia.

Prehľad simulácií z druhého tréningu, ako ich zosumarizoval AMuS:

PilotPriem. časP. kôlPneuP.č. stintu
Hamilton1:48,2975soft1
Pérez1:48,9485soft1
Alonso1:49,49310soft1
Vettel1:49,56410soft1
Norris1:49,7864soft1
Čou1:51,4979soft1
Latifi1:53,1689soft1
Sainz1:49,0239medium1
Russell1:49,0599medium1
Stroll1:49,18810medium1
Ocon1:49,20711medium1
Bottas1:49,78510medium1
Gasly1:50,2648medium1
Albon1:50,35612medium1
Magnussen1:50,77711medium1
Ricciardo1:51,6136hard1
Schumacher1:52,51312hard1

Stred poľa

Zdá sa, že stredu poľa bude kraľovať Alpine Fernanda Alonsa. Esteban Ocon v sobotu vypadol už v Q1 pre problémy s brzdami, čo je škoda, najmä pri pohľade na piatkové pretekové simulácie monopostov A522. Fernanda Alonsa na softoch nepredbehol zo stredu poľa nik. Ani Ocon sa nestratil, keď bol takmer rovnako rýchly ako Aston Martin.

Lance Stroll bude štartovať jedenásty a posledný singapurský víťaz Sebastian Vettel trinásty (po Russellovom štarte z boxov). Práve Aston Martin by dnes mohol útočiť na body, ak máme veriť jeho piatkovej rýchlosti. Platí totiž, že ani Lando Norris, ani Pierre Gasly, ani Kevin Magnussen nepôsobili tak dobre.

V krajine bez žuvačiek však hrá dôležitú úlohu pozícia na trati, a tak Strollovi s Vettelom ani to nemusí stačiť.

Štartový rošt a stratégie

Rovnako ako v pamätnom roku 2017 Ferrari odštartuje z prvého a štvrtého miesta, pričom na druhej priečke bude číhať Red Bull. Pomenili sa len mená.

Takto vyzerá dnešný štartový rošt, ale pozor! George Russell sa presunie do boxov, pretože vymenil komponenty pohonnej jednotky.

A graphic depicting the starting positions for Sunday's Singapore Grand Prix. The positions are as follows: P1 Leclerc, P2 Perez, P3 Hamilton, P4, Sainz, P5 Alonso, P6 Norris, P7 Gasly, P8 Verstappen, P9 Magnussen, P10 Tsunoda, P11 Russell, P12 Stroll, P13 Schumacher, P14 Vettel, P15 Zhou, P16 Bottas, P17 Ricciardo, P18 Ocon, P19 Albon, and P20 Latifi.

Pirelli predpovedá jednozastávkové stratégie s využitím tvrdých pneumatík. K nim je možné doplniť mäkké aj stredne tvrdé gumy a odjazdiť podobne rýchle preteky.

Staviť na dve zastávky sa podľa talianskeho dodávateľa nevyplatí, minimálne z hľadiska čistého času.

Nezabudnime totiž, že pri zastávke v boxoch stratíte približne 28 sekúnd. Karty by mohol premiešať výjazd bezpečnostného vozidla alebo fáza VSC. Ak prezujete počas neutrálnej fázy, ušetríte si slušných 13 sekúnd.

https://pbs.twimg.com/media/FeDSSwiXkAAZkSJ?format=jpg&name=large

Keďže očakávame jednozastávkové preteky a v sobotu pršalo, tímy nebudú mať s nedostatkom gúm ani ten najmenší problém.

Mäkké pneumatiky nám prídu vhod najmä v prípade, ak pred pretekmi zaprší a bude sa opakovať situácia z kvalifikácie, keď trať nie a nie poriadne preschnúť. Môže za to i fakt, že v noci nesvieti slnko, no tiež prímesy v pórovitom singapurskom asfalte, ktoré majú zadržiavať vlhkosť.

Ak zaprší, predpokladá sa, že intermediálne pneumatiky vydržia až 30 kôl. Následne sa očakáva prezutie na mäkkú zmes, ktorá sa ľahšie zahreje najmä na trati, ktorá môže byť miestami vlhká.

https://pbs.twimg.com/media/FeDSSeRXkAAunSK?format=jpg&name=large

Pirelli po piatkových analýzach zistilo, že mäkká zmes je o 0,6 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá, a má 1,4-sekundovú výhodu nad tvrdou. Všetky údaje platia pre nové sady.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Sergiovi Pérezovi úvod sezóny vyšiel, avšak v poslednej dobe neohuruje. Lewis Hamilton podáva lepšie výkony a nečakám, že by sa dnes musel skláňať pred Mexičanom on a ani Carlos Sainz.

Fernando Alonso by nemal mať problém udržať šieste miesto. Max Verstappen ho môže predbehnúť, ale George Russell už ťažko. Zvyšok stredu poľa si postráži.

Čerstvá novinka: George Russell štartuje z boxov. Vzhľadom na túto správu je kurz 2,37 na Landa Norrisa vynikajúci.

Matúš Pavlík

Treba myslieť vo veľkom. Dnes to v Singapure vyzerá na ďalšie nepredvídateľné preteky, ale vo svojich tipoch som na to nijak nebral ohľad. Skrátka sa spolieham, že uvidíme to, čo vždy. Fernanda Alonsa a Landa Norrisa o kúsok pred „zvyškom sveta“, trápiaceho sa Sergia Péreza a skvelé pretekové tempo Mercedesu, ktoré Georgea Russella posunie do najlepšej šestky.

Charles Leclerc je dnes v ideálnej pozícii a aj keď víťazstvo nemá isté, jeho Ferrari na tejto trati rozhodne nie je žiadnym outsiderom.

Tomáš Schügerl

Dnes v Singapure nie je vylúčené nič, čiže ani dážď či chaotický priebeh. Lewis Hamilton mal už v sobotu veľmi dobrú rýchlosť, pričom Mercedes je na tom v pretekovom tempe lepšie než v tom kvalifikačnom. Stále si myslím, že Lewis nezažije prvú sezónu v F1 bez jediného víťazstva. V súhre so skúsenosťou, dobrým výkonom jeho monopostu a orientáciou v nepredvídateľných podmienkach, by to dnes mohol vytiahnuť na prvé miesto.

Sergio Pérez dlhodobo nepodáva optimálne výkony. Naopak, Carlos Sainz po nie úplne vydarenom vstupe do sezóny prakticky neustále robí aj malé kroky smerom dopredu. Aj preto očakávam, že Carlos dnes zdolá Péreza, a prípadne zohrá aj dôležitú strategickú rolu v prospech svojho tímového kolegu Charlesa Leclerca.

Ak dnes chcete tipovať na prekvapenie zo stredu poľa, zvoľte Fernanda Alonsa. V kvalifikácii opäť potvrdil svoju genialitu v premenlivých podmienkach. Ak si spomeniete na Singapur 2017, tak vtedy mohol po štarte na vode ísť s vtedy slabučkým McLarenom pokojne do vedenia, no v poslednej chvíli ho zostrelili monoposty po kontakte trojice Vettel, Räikkönen a Verstappen. Dnes by to Španielovi mohlo sedieť, pričom sa môže dostať naozaj vysoko.

Slavo Dzuričko

Dnes sa budú kradnúť majstrovské body. Aspoň podľa mňa. Singapur ako “druhé Monako” je okruh veľmi náročný na predbiehanie, a práve z tohto dôvodu favorizujem na víťaza Charlesa Leclerca na Ferrari. Bude však potrebovať podporu svojich kolegov v garáži a správnu stratégiu. Nič však nenechá na náhodu ani Max Verstappen a po štarte z 8.miesta ho spoločne s Lewisom Hamiltonom vidím na pódiu. Okrem toho, tajný žolík na mojom tikete je Mick Schumacher, ktorý by mohol získať symbolický bodík.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!