Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull sa chce vrátiť do hry, prekvapiť môže niekto iný | Magazín F1 - F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull sa chce vrátiť do hry, prekvapiť môže niekto iný

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Druhý singapurský tréning nepriniesol výsledky, aké by sme pred víkendom čakali. Po letnej prestávke dominantné Red Bully sa totiž ocitli v problémoch. V Milton Keynes i napriek tomu veria, že rýchlosť im nechýba. Prekvapením dňa by v skutočnosti mohol byť niekto iný, kto v piatok úspešne tlmil očakávania fanúšikov.

Po prvom tréningu bol Max Verstappen jednoznačným favoritom. Rutinérsky jazdil časy o sekundu lepšie ako konkurencia. Ferrari s Mercedesom sa pozviechali až v závere jázd, keď doladili nastavenia na svojich monopostoch. Lewis Hamilton zajazdil najlepší čas dokonca v druhom ostrom kole na mäkkej zmesi, aj keď treba uznať, že o pätnásť minút neskôr ako Max Verstappen, a teda vo výrazne lepších podmienkach, keď sa na trati nachádzalo viac gumy a menej prachu.

Red Bull mal teda väčší potenciál na zlepšenie svojich časov, no v druhom tréningu nič svetoborné neukázal. Ak kamery zahliadli Maxa Verstappena, tak zvyčajne len sedel v garáži.

Prvých dvadsať minút prečkal, následne vyrazil na trať na jedno jediné merané kolo na tvrdej zmesi, aby zas vyše dvadsať minút sledoval obrazovky zo svojej garáže. Až pár uponáhľaných kôl v závere tréningu mu dožičilo štvrtú priečku.

Nebolo to však spôsobené prehnaným sebavedomím, nižšími teplotami ani premávkou. Po dobrom prvom tréningu Max Verstappen cítil, že auto sa dá ešte zrýchliť. Svoj tím nabádal k tomu, aby sa o to pokúsili.

“Všetko sme to mohli vyhodiť. Úpravy nastavení nás stáli kopu času a vôbec nám nepomohli,” lamentoval športový poradca tímu Helmut Marko. “Auto sme nevedeli nastaviť tak, ako sme chceli. Akoby s nami odmietalo spolupracovať.”

Adrian Newey neskôr prezradil, že problémy sa týkali predného zavesenia. Red Bull ich pravdepodobne vyriešil, ale až šesť minút pred koncom tréningu. Avšak, Verstappen aj prakticky bez prípravy zaostal len o tri desatiny sekundy. “Máme rýchlosť,” vydýchli si v tábore červených býkov.

Sergio Pérez odjazdil viac kôl ako jeho kolega, no ani to mu nepomohlo. Po trinástich odjazdených kolách obsadil deviate miesto so stratou jednej sekundy na Verstappena. “Za to môžu iné problémy,” obhajoval Péreza Helmut Marko. Vyzerá to tak, že pohonná jednotka nefungovala správne najmä pre chybné mapovanie motora. Mexičan nemal k dispozícii plný výkon.

Prekvapenie dňa?

Od Red Bullu tak nemožno čakať, že by negatívne prekvapil. Prekvapiť môže skôr Mercedes, aj keď Lewis Hamilton po piatku pesimisticky konštatoval, že reálne je o sekundu pomalší ako konkurencia. Naozaj?

Inžinieri mali po piatku lepšiu náladu ako sedemnásobný majster sveta, ktorý sa v piatok sťažoval na ovládateľnosť monopostu. Ukázalo sa totiž, že pre hrboľatý asfalt v Singapure autá W13 nemuseli jazdiť s takou vysokou svetlou výškou, ako pôvodne predpokladali. “Stále sa nachádzame celkom dobre v rámci nášho pracovného okna,” vydýchli si inžinieri.

George Russell a Lewis Hamilton napokon obsadili tretie a piate miesto so stratou od troch po šesť desatín. Keď si uvedomíme, že Lewis Hamilton svoj potenciálne najlepší pokus “domrvil” už v prvej zákrute, nie je to vôbec zlá vizitka.

Veď Singapur by mal Mercedesu vyhovovať. Jeho šípy zvyknú byť rýchle všade, kde ide o čistý prítlak a kde efektivita aerodynamiky nehrá veľkú rolu. Navyše 14 z 23 zákrut je pravouhlých. Čím sú si zákruty podobnejšie, tým ľahšie sa nastavuje monopost W13 tak, aby bol vždy v optimálnom pracovnom okne.

George Russell je opatrne optimistický. “Na papieri to vyzerá dobre, hoci to sa nepočíta. Ešte stále nás čaká množstvo práce, najmä na nerovnostiach, ktoré rozhodne nepatria medzi naše silné stránky.”

Trojboj

Ferrari v druhom tréningu zajazdilo dva najlepšie časy. Po úvodnej hodinovke, v ktorej jeho piloti skončili len na treťom a šiestom mieste, to však nebolo také veľké prekvapenie. Carlos Sainz už v prvom tréningu odkazoval inžinierom, že na aute by mali zmeniť jednu vec, “o ktorej sme sa bavili”. Inžinier vtedy suverénne prikývol.

O čo išlo? Môžeme len špekulovať, ale pravdepodobne o svetlú výšku auta. Ferrari v piatok začalo jazdiť s pomerne vysoko nastaveným monopostom, pretože malo rešpekt pred nerovným povrchom v Singapure.

Medzitým však vysvitli dve veci. Po prvé, takto nastavené auto strácalo priveľa prítlaku. Po druhé, hrbole tu nespôsobujú také problémy, aké spočiatku predpokladali. Zníženie svetlej výšky tak prebehlo už počas prvého tréningu, no a po ďalších jemnejších zmenách auto ožilo. Sainz a Leclerc obsadili prvé dve miesta.

Ak budeme mať šťastie, dnes by mohli o pole position bojovať tri tímy.

Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na kvalifikačné víťazstvo podľa nike.sk (10:00):

2,25 – Verstappen
2,80 – Leclerc
6,00 – Sainz
7,00 – Hamilton
15,00 – Russell
25,00 – Pérez
80,00 – Alonso

Stred poľa

Za trojicou najsilnejších tímov sa v najlepšom svetle ukazoval Alpine.

Esteban Ocon a Fernando Alonso ziskom šiesteho a ôsmeho miesta potvrdili, že optimizmus okolo novej podlahy nebol vôbec prehnaný. “Nová podlaha funguje podľa očakávaní,” pochválil sa technický riaditeľ stajne Matt Harman.

V konečnom dôsledku to bolo vidieť aj na dosiahnutých časoch. V úvodnom tréningu jazdili Alpiny so staršou špecifikáciou a na čelo stratili 1,8 sekundy, po zotmení si vyskúšali nové hračky a zo svojho manka ukrojili jednu sekundu.

Alpine však nebol jediným tímom s dôležitými novinkami na monoposte. V súboji o štvrté miesto konštruktérskeho šampionátu aspoň napohľad zaberá aj McLaren. Daniel Ricciardo bez noviniek obsadil osemnástu priečku, Lando Norris s nimi však skončil len jedenásty.

Inžinieri majú stále nezodpovedané otázky, čo dokazuje aj použitie flow-viz náteru v druhom tréningu. “Z tohto auta mám podobný pocit ako z predchádzajúcej verzie. To je dobré znamenie na začiatok, aj keď nie sme takí spokojní s dosiahnutými časmi,” uviedol Lando Norris.

Vylepšenia na monoposte MCL36 však nemajú priniesť ovocie v tejto sezóne, ale až v nasledujúcej. Britská stajňa prezradila, že nové bočnice a podlaha patria k vývojovému programu na rok 2023.

Dobrú náladu majú v Aston Martine, veď Lance Stroll sa dostal do najlepšej desiatky a Sebastian Vettel zajazdil dvanásty najlepší čas. “Táto trať sedí nášmu autu. Celkovo sme lepší na okruhoch, ktoré si vyžadujú nastavenie na veľký prítlak,” zhodnotil posledný singapurský víťaz.

Nemcovi v piatok chýbal rytmus, a preto v oboch tréningoch strácal na Lancea Strolla. Starosti mu to však nerobí. “Počíta sa sobota a nedeľa.”

Za zmienku stojí ešte čas Valtteriho Bottasa, ktorý na siedmom mieste dosť prekvapil fanúšikov, seba aj svoj tím. Najmäkšie pneumatiky C5 totiž obyčajne nefungujú na monoposte Alfy Romeo, no tentoraz nečakane ochotne spolupracovali. V Hinwile hútajú, čo to spôsobilo.

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!