logo F1online.sk

Počínal by si Albon v Red Bulle lepšie než Pérez?

Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 9. 2022

Sergio Pérez začal túto sezónu naozaj dobre. Zdalo sa, že s príchodom novej generácie monopostov sa mu podarí to, čo Red Bull nezažil od čias Daniela Ricciarda. Nádeje však spľasli krátko po tom, čo Mexičan podpísal novú zmluvu s Red Bullom.

Portál The Race prišiel so štúdiou, ktorá porovnáva Pérezove výkony zo začiatku sezóny s poslednými podujatiami i jeho predchodcom Alexom Albonom. V ostatných mesiacoch totiž Checo za Maxom zaostáva naozaj dramaticky. V skutočnosti vychádza z niektorých porovnaní s tímovým kolegom lepšie aj Daniel Ricciardo, ktorého majú mnohí za „fackovacieho panáka“ Landa Norrisa.

„Existujú presvedčivé dôkazy, že jeho výkony v Red Bulle alarmujúco klesajú,“ otvára The Race svoju rozpravu o výkonoch mexického pretekára.

Z prvých ôsmich veľkých cien dokázal Pérez svojho tímového kolegu poraziť v kvalifikácii hneď trikrát, získal pole position v Saudskej Arábii a vyhral preteky v Monaku. Dôležité víťazstvo v uličkách kniežatstva vybojoval krátko po uzavretí novej zmluvy s Red Bullom, vďaka ktorej by mal zostať tímovým kolegom Maxa Verstappena až do konca sezóny 2024. Checo by sa však pri svojich súčasných výkonoch možno mal začať obzerať cez plece, pretože príbeh Daniela Ricciarda je dôkazom toho, že vašu budúcnosť v F1 vám negarantuje ani „vodotesná“ zmluva.

Pérezova priemerná strata na Verstappena bola v úvodných ôsmich kvalifikáciách len 0,051 s. Ak odrátame mokrú kvalifikáciu v Imole, najvyššiu porážku utŕžil v Barcelone, kde stratil 0,347 s. O takomto rozostupe však mohol v ostatnom období len snívať.

Podujatie v Baku bolo Pérezovým posledným zábleskom. Verstappena tu dokázal zdolať v kvalifikácii, no pretekové tempo holandského pretekára predznamenalo, čo sa bude diať potom.

Nasledovali dve mokré kvalifikácie (v Kanade a Silverstone) a potom séria šiestich suchých. V priebehu týchto šiestich sobôt strácal Pérez na Verstappena v priemere 0,637 s, pričom v posledných štyroch sa najbližšie dostal v Zandvoorte, kde stratil „len“ 0,735 s.

„Deficit Sergia Péreza v internom porovnaní s Maxom Verstappenom začína byť znepokojivý,“ píše reportér Mark Hughes. „V posledných šiestich kvalifikáciách bola jeho strata v percentuálnom vyjadrení 0,757 %, v Zandvoorte a Monze dokonca presiahla 1 %. To je dvojnásobok deficitu Daniela Ricciarda na Landa Norrisa v rovnakom období!“

„Časť z toho možno vysvetliť rozdielom v špecifikácii podlahy oboch Red Bullov, ale podľa Christiana Hornera medzi nimi nie je rozdiel viac ako jedna desatina sekundy.“

„Keď Pérez v máji podpísal predĺženie zmluvy do konca roka 2024, zažíval veľmi dobrú sezónu a bolo to tesne pred jeho víťazstvom na Veľkej cene Monaka. Jeho forma však nabrala strmý pád, keď Red Bull spustil program odľahčovania svojho monopostu, ktorý umožnil vyvinúť RB18 viac podľa predstáv Maxa Verstappena,“ píše Hughes.

„Tento program začal prinášať svoje ovocie v Kanade, čo bolo prvé podujatie po Baku, kde Pérez po druhýkrát za sebou zdolal Verstappena v kvalifikácii a viedol tiež prvý stint nedeľných pretekov. To bolo naposledy, čo sa Pérez priblížil Verstappenovmu tempu.“

„Hoci to preňho bude veľké sklamanie, tím od neho vyžaduje len to, aby kryl chrbát svojmu kolegovi, kradol body konkurencii a bol jej strategickou prekážkou v snahe poraziť Verstappena. Túto úlohu si plnil aj po tom, čo sa auto pri vývoji začalo vzďaľovať jeho štýlu, ale z posledných štyroch pretekov to dokázal len v Spa, kde mal Red Bull obrovskú výkonnostnú výhodu,“ hovorí Hughes.

„Je ťažké určiť, čo sa mohlo pokaziť, teda okrem smerovania vývoja samotného monopostu. V posledných šiestich pretekoch tejto sezóny sa však z tejto špirály rozhodne potrebuje vymaniť. Ako sme videli aj v prípade Ricciarda a McLarenu, pri dlhodobých slabých výkonoch vás zmluva nezachráni,“ povedal Hughes.

Dodajme však k Pérezovým súčasným číslam nejaký kontext. Ako najbližšie porovnanie nám môže slúžiť Alex Albon v sezóne 2020. Vtedajší monopost RB16 sa preslávil svojím „silným predkom“ a aj sám rodák z Londýna neskôr priznal, že trochu na Péreza žiarlil, pretože zmeny vykonané na RB16B v roku 2021 boli presne tým, čo si želal mať v roku 2020.

Britsko-thajský pretekár sa v skrátenej „koronasezóne“ nesmierne trápil, ale ukázal drobný progres. Počas štrnástich suchých kvalifikácií bola jeho priemerná strata na Verstappena 0,480 s, pričom v druhej polovici sezóny stiahol svoju priemernú stratu z 0,508 s na 0,451 s.

Pérez bol o rok neskôr s o poznanie stabilnejším RB16B len o málo lepší. Jeho priemerná strata v devätnástich suchých kvalifikáciách činila 0,434 s, čiže bol len o päť stotín sekundy lepší.

Samozrejme, Pérez od svojho nástupu do Red Bullu dosiahol niekoľko lepších maximálnych výsledkov, dokázal tiež vyhrať v Baku 2021, ale mal k dispozícii aj objektívne lepšie auto. Navyše, Pérez má na konte štyrikrát viac pretekov v F1 než Albon.

Určite teda existuje predpoklad, že Albon by si mohol v Red Bulle počínať lepšie.

Súvisiace články