logo F1online.skF1online.sk

Strategický ťahák Niké: Rozhodne, kedy sa Verstappen nalepí na Leclercovo zadné krídlo

Monza, Taliansko
© Twitter/Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala11. 9. 2022

Domáci okruh v Monze a Ferrari štartuje z prvého miesta. Čo viac si môžu talianski tifosi priať? Odpoveď je jednoduchá: Víťazstvo Charlesa Leclerca! Dočkajú sa ho? Na to vám už takú jednoznačnú odpoveď neponúkne nikto. Max Verstappen síce bude štartovať siedmy, ale s jeho rýchlosťou bude treba počítať. Red Bull má totiž v rukáve žolíka.

Tento žolík však Maxovi Verstappenovi v kvalifikácii nepomohol, ba práve naopak, spomalil jeho časy o niekoľko stotiniek či desatiniek sekundy na kolo. A tak sa Charles Leclerc mohol tešiť zo zisku pole position aj bez toho, aby sa spoliehal na penalizáciu pre Red Bull. Dvojicu nakoniec delilo 0,145 sekundy.

A čo je vlastne tým žolíkom, ktorý tu spomíname? Je ním prítlak. Red Bull si dosť netradične vybral konfiguráciu monopostu na vyšší prítlak ako jeho súperi z Maranella. “Rozhodli sme sa nasadiť o niečo viac prítlaku ako niektoré konkurenčné tímy,” prikývol Max Verstappen po kvalifikácii. “Z hľadiska rýchlosti na jedno kolo to asi nie je ideálna stratégia, ale počas dlhých stintov som sa vždy cítil veľmi komfortne.”

Na štandardných okruhoch totiž platí stará známa priama úmera: Čím viac prítlaku máte, tým šetrnejšie sa správate k pneumatikám. Auto sa totiž na trati šmýka o niečo menej, a tým pádom sa ani pneumatiky tak veľmi neodierajú a neprehrievajú. Keďže v nedeľu sa má otepliť, toto môže rozhodnúť.

A extra prítlak Red Bullu môžeme vidieť aj na nasledujúcej grafike, v ktorej vidíme kvalifikačné porovnanie najrýchlejších minisektorov. Na rovinkách kraľoval Charles Leclerc (červená), vo väčšine zákrut a pri brzdení Max Verstappen (modrá).

Max Verstappen bol po kvalifikácii dobre naladený aj napriek penalizácii. Veril, že Red Bull má veľkú šancu prekonať Charlesa Leclerca aj zo siedmeho miesta. Sebavedomie mu totiž dodávali piatkové jazdy.

Priame porovnanie s Charlesom Leclercom nemáme, keďže Monačan nejazdil na stredne tvrdej, ale na mäkkej zmesi. Porovnanie s Carlosom Sainzom však hovorí jednoznačne v prospech Red Bullu (prehľad časov nižšie). Verstappen bol v priemere o štyri desatiny na kolo rýchlejší, a to odjazdil o päť kôl dlhší a neprerušený stint. Nečudo, že mu sebavedomie nechýba.

“Naše pretekové simulácie vyzerali veľmi presvedčivo,” pochválil sa Helmut Marko po piatkových tréningoch. “Nemusíme byť vždy o šesť desatín na kolo rýchlejší podobne ako v Spa.”

“Skúšali sme množstvo rôznych vecí. Niektoré zafungovali, iné nie. Dôležité je mať dobrú rýchlosť počas dlhých jázd. Na nej bude záležať v pretekoch, najmä keď viete, že stratíte päť pozícií a budete sa musieť dostať cez štartové pole,” vysvetľoval Max Verstappen.

Red Bull predsa len môže mať jeden problém. Keďže neštartuje štvrtý ale až siedmy, hrozí, že sa pred ním vytvorí DRS vláčik. Lewis Hamilton sa už v sobotu trpko usmieval, že pravdepodobne sa v jednom zasekne. Vraj si do kokpitu vezme iPad a bude pozerať Game of Thrones. Raz darmo, hoci sa to na prvý pohľad na konfiguráciu okruhov nezdá, v Monze sa predbieha ťažšie ako v Spa-Francorchamps.

Kľúčové teda bude, kedy a či vôbec sa Verstappen stihne nalepiť na zadné krídlo Ferrari. Holanďanovi to aj tak nerobilo starosti. V kvalifikácii bol totiž o sekundu rýchlejší ako stred poľa, čo by mohlo stačiť aj na rozobratie DRS vlaku. Ak to dokáže ešte pred prvými pitstopmi, ponúkne sa mu skvelá príležitosť v podobe undercutu, pri ktorom Scuderii nepomôže ani lepšia maximálka.

V prospech Red Bullu hovorí ešte aj chirurgická strategická presnosť. Max Verstappen si však nemyslí, že by stratégovia rozhodli. Čakajú nás pravdepodobne jednozastávkové preteky, v ktorých “ani nemáte čo pokaziť”. Boxový múrik Ferrari, sledujeme vás.

Pilot Priem. čas P. kôl Pneu P.č. stintu
Leclerc 1:25,764 10 soft 1
Norris 1:26,093 5 soft 2
Hamilton 1:26,063 7 soft 2
Magnussen 1:26,353 4 soft 2
Russell 1:26,439 9 soft 1
Gasly 1:26,713 9 soft 1
Stroll 1:26,830 5 soft 2
Bottas 1:26,968 8 soft 1
Ricciardo 1:27,024 10 soft 1
Čou 1:27,275 8 soft 2
Vettel 1:27,478 9 soft 1
Verstappen 1:25,882 17 medium 1
Sainz 1:26,282 12 medium 1+2
Pérez 1:26,381 12 medium 1
Alonso 1:26,632 17 medium 1
Hamilton 1:26,928 9 medium 1
Norris 1:26,930 13 medium 1
Cunoda 1:26,979 19 medium 1
Magnussen 1:27,388 11 medium 1
Čou 1:27,417 8 medium 1
Stroll 1:27,751 11 medium 1
Bottas 1:26,885 11 hard 2
Ocon 1:27,004 13 hard 1
Ricciardo 1:27,363 5 hard 1

Stred poľa

V strede poľa nás čaká veľmi zaujímavý súboj medzi Mercedesmi, Alpinmi a McLarenmi. V piatok sme videli, že najlepšie tempo mal Fernando Alonso na sedemnásť kôl dlhom stinte, v ktorom porazil Lewisa Hamiltona aj Landa Norrisa.

Kde sa vzala tá rýchlosť Alpinu? Zdá sa, že francúzsky tím sa vybral rovnakou cestou ako Red Bull. Ak sa pozrieme na maximálky dosiahnuté v kvalifikácii, zistíme, že Fernando Alonso obsadil len dvanáste, Esteban Ocon až štrnáste miesto. Očakávajú v Alpine, že opotrebovanie pneumatík rozhodne o tom, kto skončí vyššie?

Mercedes v Monze nebude taký suverénny ako na predchádzajúcich víkendoch. Poukazuje na to Norrisov stint na mäkkej zmesi a jeho porovnanie s Russellom. Pilot Mercedesu síce odjazdil o štyri kolá viac. no s menším množstvom paliva; stint na mäkkej zmesi bol až jeho druhý v rámci pretekovej simulácie. Norrisov náskok troch desatín netreba brať na ľahkú váhu.

Haasy a Aston Martiny sú v Monze “na odpis”. Günther Steiner hovorí, že jeho stajňu môže zachrániť len “hora vypadnutí” a tresty pre súperov. Aston Martin má v porovnaní s nimi lepšie štartové pozície, ale je len otázkou času, kedy sa prepadne. Stroll a Vettel mali v piatok suverénne najhoršie pretekové simulácie.

Štartový rošt a stratégie

Po sobotňajších zmätkoch máme konečne jasno. To, že na prvých troch priečkach budú štartovať Charles Leclerc, George Russell a Lando Norris, sme vedeli, no spočiatku sa čakalo, že na štvrté miesto sa postaví Max Verstappen.

To sa nakoniec nestane a mladík v službách Red Bullu klesá až na siedmu pozíciu. Pre nádeje Charlesa Leclerca je to skvelá správa, pretože aspoň trochu sa tým oddiali útok lídra šampionátu.

Na úplnom konci máme trojicu Sainz, Hamilton a Cunoda, ktorá je za výmeny komponentov nútená štartovať z chvosta poľa.

Image

Rovnako ako Max Verstappen, aj Pirelli predpovedá strategicky dosť fádne preteky na jeden pitstop. Zastavovať by sa malo medzi 18. a 30. kolom v závislosti od toho, či v úvodnom stinte nasadíte mäkkú alebo stredne tvrdú zmes. V hre sú však všetky zmesi.

Tímy sa budú zdráhať dvojzastávkových stratégii aj z toho dôvodu, že prejazdom boxovou uličkou stratíte priepastných 24 sekúnd. Viac ako jeden pitstop uvidíme azda len v prípade výjazdu VSC či riadneho safety caru. Ak zastavíte počas neutrálnej fázy, ušetríte si približne sedem sekúnd.

Pravdepodobnosť fázy VSC/SC je 50 percent.

Prehľad zostávajúcich pneumatikových sád pred pretekmi:

Image

Mäkká zmes má na jedno kolo výhodu 0,4 sekundy v porovnaní s mediumkami, a celú sekundu v porovnaní s tvrdými pneumatikami.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Alonsove piatkové jazdy na stredne tvrdej zmesi boli skutočne presvedčivé, zo stredu poľa bol suverénne najrýchlejší. El Plan by tentoraz mohol vyjsť aspoň na prvú päťku.

Nyck de Vries v sobotu predviedol skvelý výkon, ale nedostatok pretekových skúseností vo Formule 1 sa ukáže. Nicholas Latifi zrejme nebude rýchlejší ako on, ale vyťaží z toho, že monopost pozná o čosi lepšie. Stačí totiž jedno zaváhanie a môžete mať po pretekoch; spomeňme si na de Vriesovo prebrzdenie zadných pneumatík z kvalifikácie.

A hoci domáci fanúšikovia budú hnať Charlesa Leclerca dopredu, veľmi mu to nepomôže pred Verstappenom, ktorý obetoval kvalifikačnú rýchlosť v prospech tej pretekovej.

Matúš Pavlík

Prečo si netipnúť takmer celé zloženie najlepšej desiatky? Za mňa je to jasné, prvé tri tímy majú veľký náskok pred ostatnými a McLaren s Alpinom majú veľký náskok pred zvyškom stredu poľa.

Vôbec ma neprekvapí, keď pätica tímov Red Bull – Ferrari – Mercedes – McLaren – Alpine dnes pozbiera dvojité body. Na niečo také im bude stačiť bezchybný výkon. Potvrdzujú to ako skúsenosti z posledných podujatí, tak doterajší priebeh talianskeho víkendu.

Slavo Dzuričko

Na víťazstvo v Taliansku tipujem Maxa Verstappena, po štarte zo siedmeho miesta. Musí sa však s trochou šťastia vyhnúť kolíziám v strede poľa a to hneď po štarte.

V prvej trojici tipujem pilotov, ktorí štartujú z prvého radu. Ide o Charlesa Leclerca z tímu Ferrari a Georgea Russella z Mercedesu.

Ambiciózny výkon bude chcieť podať aj Nyck de Vries, po štarte z ôsmeho miesta má nádej na nejaké tie body, podobne ako aj Lando Norris na McLarene. Avšak aj v tomto prípade platí to, čo pri Maxovi Verstappenovi. Je nutné vyhnúť sa problémom v prvej zákrute.

Tomáš Schügerl

Aj keď štartuje Max Verstappen siedmy, očakáva sa, že pri obrovskej rýchlostnej výhode Red Bullu bude v priebehu pár kôl na dostrel prvého miesta. Charles Leclerc sa mu to určite pokúsi na domácej pôde Ferrari znepríjemniť. Red Bull však nastavil monopost na o niečo vyšší prítlak, čo by mu mohlo pomôcť pri práci s pneumatikami, a tak opäť aj strategicky prevýšiť konkurenciu. Max je v takej forme a natoľko dominantný, že vyhrá aj dnes.

George Russell nezasiahne do boja o víťazstvo, táto trať nehrá do karát silným stránkam Mercedesu. Môže však nasadiť povestný „hyena“ štýl a počkať si na to, čo mu vpredu ponechajú Ferrari s Red Bullom. Keďže Carlos Sainz štartuje zozadu a o forme Sergia Péreza, ktorý taktiež menil komponenty pohonnej jednotky, je škoda rozprávať, mohol by si George uchmatnúť pódiovú priečku.

Pre Nycka de Vriesa je dnešok ďalšou obrovskou šancou dokázať, že si zaslúži sedačku v F1. Ťažko povedať, či mu to vyjde na body, pri štarte z ôsmeho miesta má totiž za sebou viaceré rýchlejšie monoposty. Minimálne by však mohol zdolať tímového kolegu Nicholasa Latifiho, ktorý sedí v aute celý rok, kým de Vries má s tohtoročným Williamsom minimálne skúsenosti.

Carlos Sainz vyzeral v kvalifikácii na rozdiel od Sergia Péreza rýchly. Z osemnásteho miesta sa pokúsi o stíhaciu jazdu cez celé pole. Sergio Pérez štartuje trinásty, no pri tom, čo Mexičan v poslednej dobe predvádza, by mohol v cieli skončiť poľahky za Carlosom.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia