logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Verstappen je favorit bez ohľadu na štartovú pozíciu

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 8. 2022

Red Bull po návrate z letnej prestávky začal dominovať s takým obrovským náskokom, že mnohí si pri tom spomenuli na roky 2010 až 2013. Vtedy jesenné časti ročníkov suverénne ovládal Sebastian Vettel, tento rok by to mohol byť Max Verstappen. Po kvalifikačnom víťazstve mu totiž padok predpovedá pódium či dokonca víťazstvo i napriek tomu, že bude štartovať z pätnásteho miesta (pozn. po Cunodovej penalizácii zo štrnásteho).

Červení býci v Belgicku všetkým vytreli zrak. Max Verstappen v kvalifikácii nadelil Carlosovi Sainzovi 0,632 sekundy. To je až neuveriteľná hodnota aj keď vezmeme do úvahy dĺžku okruhu Spa-Francorchamps. Znamená totiž, že Holanďan mal rýchlostnú výhodu 0,61 percenta. Z pohľadu kontextu je dôležité si uvedomiť, že v tohtosezónnych kvalifikáciách Ferrari nikdy nestratilo na Red Bull viac ako 0,06 percenta v čase na kolo.

Inak povedané, strata Ferrari v Belgicku sa vyšplhala na desaťnásobok v porovnaní s doposiaľ najhoršou kvalifikáciou Scuderie v sezóne. A mohlo byť horšie; Max Verstappen v poslednej časti kvalifikácie jazdil bez zákrytu a pustil sa len do jedného meraného pokusu. Keď mali byť na trati najlepšie podmienky, keď na nej malo byť najviac gumy, nesedel už ani vo svojom kokpite.

Súperom behá mráz po chrbte. Charles Leclerc navyše neverí, že by to malo súvisieť len s okruhom. “Nie som o tom veľmi presvedčený. Chcem tým povedať, že ak to súvisí s okruhom, tak potom to vyzerá, akoby vyvíjali svoj monopost výlučne na túto trať, pretože sedem desatín je naozaj veľa! Takže neviem. Tento víkend našli niečo ohromné. Je to veľký rozdiel a dúfam, že v Zandvoorte sa to zmení.”

Navyše sa zdá, že Red Bull má výhodu na celom okruhu. Porovnávanie časov v prvom sektore je o čosi náročnejšie, keďže viaceré tímy tu skúšali jazdu v zákryte, no i napriek tomu bol Max Verstappen na tomto úseku trate druhým najrýchlejším jazdcom z celého štartového poľa za Alexom Albonom a tesne pred tretím Sainzom.

Ferrari dúfalo, že sa mu v technickom druhom sektore podarí zmazať manko na Red Bull, no v kvalifikácii s tým malo problém. Max Verstappen ho prešiel za 44,220 sekundy, druhý Charles Leclerc zaostal o 0,228 sekundy. V poslednom sektore má Ferrari stratu 162 tisícin.

To sú síce údaje ku kvalifikácii, no pri odhadovaní pretekového tempa sa budeme musieť odrážať primárne od nich. Piatkové pretekové simulácie boli totiž veľmi krátke.

Pilot Priem. čas P. kôl Pneu P.č. stintu
Leclerc 1:51,873 7 soft 1
Russell 1:52,325 7 soft 1
Norris 1:52,560 5 soft 1
Ricciardo 1:52,968 6 soft 1
Verstappen 1:51,867 5 medium 1
Sainz 1:52,184 5 medium 1
Alonso 1:53,155 4 medium 1
Albon 1:53,592 5 medium 1
Ocon 1:54,511 4 medium 1
Schumacher 1:54,881 12 hard 1

Piloti ich museli prerušiť po tom, čo začal padať jemný dážď, a tak vieme porovnávať len krátke päťkolové stinty Maxa Verstappena a Carlosa Sainza. V nich mal Holanďan náskok 0,3 sekundy na kolo, čo je menej ako v kvalifikácii. Vo Ferrari skutočne očakávajú, že ich pretekové tempo by malo byť lepšie, no netušia, či to na Maxa Verstappena bude stačiť.

George Russell nedáva zvyšku štartového poľa veľké nádeje. “Max si prerazí cestu cez štartové pole a pravdepodobne aj dosť pohodlne vyhrá. On a Red Bull sú ďaleko pred zvyškom sveta.”

Ani Carlos Sainz nečaká priamy súboj so Sergiom Pérezom. “Nie, najmä nie pri pohľade na Maxovu rýchlosť. Akonáhle na trať vyjde bezpečnostné vozidlo, ktoré by mu pomohlo zmazať jeho stratu, tak sa vráti. Keďže má takú rýchlosť, tak možno aj bez neho. V minulosti sme to už v jeho podaní videli.”

Verstappen po sobote sám vyhlásil, že chce skončiť aspoň na pódiu. Christian Horner očakáva “fantastické” preteky, v ktorých sa Verstappenovi bude dariť útočiť. Checo by sa mal zas pokúsiť vyhrať. “Checo tiež získal dobrý výsledok a má všetko potrebné na to, aby zabojoval o víťazstvo s Carlosom Sainzom. Minulosť ukázala, že aj so zavretým DRS je efekt zákrytu veľmi veľký, preto sme sa už vopred bavili o tom, že štartovať z druhého miesta by z taktického pohľadu mohlo byť lepšie. Samozrejme, prvá priečka je obyčajne najvýhodnejšia, ale v tomto prípade je všetko otvorené.”

V Red Bulle mal po piatku menšie obavy azda len Helmut Marko. “Dlhé jazdy neboli také zlé, ale nie je to až také jednoznačné ako z hľadiska jedného kola. Musíme popracovať na nastaveniach, aby naše pneumatiky v nedeľu zvládli celé preteky.”

Práve pneumatiky by mohli byť Verstappenovým nepriateľom. Keďže sa Red Bullu v chladnejšom vzduchu darilo tak rýchlo zohriať svoje gumy, je k nim o čosi agresívnejší ako konkurencia. To ho v nedeľu môže spomaľovať, najmä, keď bude musieť predbiehať. Šetrenie pneumatík zatiaľ neprichádza do úvahy.

Stred poľa

Prečítať rozloženie síl v strede poľa je tentoraz obzvlášť náročné, keďže viacero tímov sa v piatok vôbec nedostalo k pretekovým simuláciám. George Russell bol v piatok o pol sekundy pomalší ako Charles Leclerc na mäkkej zmesi, a rýchlejší ako oba McLareny. Papájoví však Mercedes nebudú zaujímať, keďže Lando Norris spadne až na chvost.

Strieborné šípy budú bojovať s Fernandom Alonsom, ktorý sa opäť bude spoliehať na maximálku svojho monopostu. Priame porovnanie ich tempa však nemáme.

Stred poľa môže priniesť prekvapenia.

Štartový rošt a stratégie

Z pole position vyštartuje Carlos Sainz pred Sergiom Pérezom, tretie miesto patrí Fernandovi Alonsovi, ktorý nechce zopakovať chyby z Kanady. Alpine v Montreale nevyužil výjazdy bezpečnostného vozidla, a tak z opatrných plánov nič nebolo.

Kvalifikačný víťaz Max Verstappen sa na štarte postaví na štrnástu priečku (Júki Cunoda na poslednú chvíľu oznámil výmenu pohonnej jednotky a spadne na posledné miesto, príp. bude štartovať z boxov), pričom hneď za ním bude číhať Charles Leclerc.

Image

Pirelli na základe pretekových simulácií predpovedá, že z hľadiska čistej rýchlosti je to medzi jedno- a dvojzastávkovou stratégiou veľmi vyrovnané. Tímy sa môžu rozhodnúť pre dva stinty na mediumkách, pričom využijú aj mäkkú zmes, prípadne kombináciu medium/hard.

Ak bude rovnako chladno ako v sobotu, viacero tímov sa môže zdráhať nasadiť tvrdú zmes, ak si spomenú na preteky v Maďarsku. V Belgicku by však práca s nimi nemala byť taká ťažká, keďže okruh Spa-Francorchamps je posiaty rýchlymi a tiahlymi zákrutami.

Oplatí sa zastaviť počas fázy SC alebo VSC? Určite áno, hoci o niečo menej ako na iných okruhoch. Zastávka počas zelenej vlajky vás pripraví o približne 18,7 sekundy, počas neutrálnej fázy si ušetríte približne sedem sekúnd. Pravdepodobnosť výjazdu safety caru je 88 percent.

Image

Prehľad zostávajúcich pneumatík na nedeľnú veľkú cenu:

Image

Pripomeňme, že podľa Pirelli má mäkká zmes výhodu 0,6 sekundy nad stredne tvrdou a 1,5 sekundy nad tvrdou.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Sergiovi Pérezovi mnohí neveria, no v pretekoch by mohla motyka vystreliť. Mexičan má značnú rýchlostnú výhodu nad Carlosom Sainzom a navyše dokáže skvele manažovať pneumatiky. Štartovať z druhého miesta v Spa nie je vôbec nevýhodné, a tak vnímam jeho šance na víťazstvo ako pomerne vysoké.

Fernando Alonso bude v dnešných pretekoch bojovať s Mercedesmi a verím, že vďaka rýchlosti Alpinu na rovinkách im dokáže odolať. V prvej päťke by tým pádom mohol skončiť, aj keby ho predbehli Charles Leclerca a Max Verstappen.

Matúš Pavlík

Prečo si nestaviť, že v Belgicku uvidíme chaos? Prečo si nemôžeme myslieť, že aj Red Bull by mohol mať problémy? Kurz 13 na Charlesa Leclerca je v tomto smere viac ako lákavý. Tímové dvojky Sainz a Pérez zatiaľ dvakrát neohúrili a Mercedes sa v Belgicku predsa len zdá byť ďalej, než sa po vystúpení v Maďarsku očakávalo.

Keď teda nestavíme na Verstappena, stavme na udalosťami nabitú Veľkú cenu Belgicka. Kurz 32,50 za to stojí.

Tomáš Schügerl

Max Verstappen jazdí v Spa vo svojej vlastnej lige. A ako sme videli na Hungaroringu, horšia štartová pozícia nemusí znamenať neriešiteľný problém. V Budapešti úradujúci majster sveta vyhral z desiateho miesta, v Belgicku štartuje kvôli penalizácii za výmenu komponentov pohonnej jednotky pätnásty. Max má pri svojej výkonnostnej výhode stále veľkú šancu vyhrať.

Spolu s ním favorizujem aj Charlesa Leclerca, ktorý by mohol skončiť tiež druhý. Pri pohľade na to, čo včera predvádzala dvojica Sainz – Pérez, sa nedá neubrániť dojmu, že tímové dvojky dnes jednoducho nebudú mať na to, aby si udržali svoje štartové pozície. Monačan bude navyše ťažiť z čerstvej pohonnej jednotky.

Alex Albon ohúril fantastickou kvalifikáciou. Jeho Williams je na rovinkách mimoriadne rýchly, vďaka čomu by mal mať šancu ubrániť sa aj pred papierovo lepšími monopostami. Albon by dnes pokojne mohol zavŕšiť zatiaľ vydarený víkend bodovým ziskom.

Aj keď Daniel Ricciardo štartuje siedmy a Lando Norris osemnásty, favorizujem z tejto dvojice mladého Brita. Ricciardo v sobotu opäť nijako nežiaril a vypadol v Q2. Norris má naopak zatiaľ v Spa dobrú rýchlosť a s čerstvým motorom by sa azda mohol prebojovať z konca poľa na lepšie pozície. Pri tomto postupe zdolá aj tímového kolegu.

Slavo Dzuričko

Jediný monopost na gride, ktorý má reálnu šancu na zisk víťazstva po štarte z 15. miesta, je po stránke výkonu, ale aj taktiky, práve monopost Maxa Verstappena. Ide však o pomerne riskantnú stávku, ktorú som sa rozhodol doplniť o čosi istejšou dvojicou pilotov Mercedes v prvej päťke.

V rámci súboja Carlosa Sainza a Sergia Péreza, ktorí štartujú z prvého radu, favorizujem v cieli skôr španielskeho pilota, ktorý však bude potrebovať aj istú mieru šťastia popri taktike svojho tímu, ale aj štrkovej výbehovej zóne.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!