logo F1online.sk

FIA objasňuje pravidlá: Penalizácie sa kumulujú

Radenie jazdcov na štartovom rošte
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2022

V piatok večer a v sobotu ráno padok opäť ožil a zahĺbil sa do pravidiel Formuly 1. O rozruch sa postarala Scuderia Ferrari, ktorá v prípade Charlesa Leclerca nevymenila celú pohonnú jednotku naraz, ale jej výmenu rozdelila na niekoľko etáp. V padoku sa šepkalo, že Maranello využilo šedú zónu v pravidlách. Medzinárodná automobilová federácia sa preto rozhodla poupratovať.

Niektoré tímy vrátane Red Bullu sa vymenili celú pohonnú jednotku naraz. V ich prípade teda nebolo o čom: Výmenou komponentov naplnili podmienky uvedené v pravidle 28.3 Športových pravidiel F1, ktoré hovorí, že ak sa váš trest v podobe straty pozícií na štartovom rošte vyšplhá nad pätnásť miest, tak ste automaticky nútení štartovať z chvosta štartového roštu.

Prípad Charlesa Leclerca sa však líši. Monačan pred prvým tréningom nasadil novú batériu a jednotku MGU-K, pred druhým tréningom zas novú riadiacu jednotku elektroniky. FIA preto zverejnila dve samostatné správy. V tej prvej konštatovala, že Charles Leclerc na štarte príde o pätnásť pozícií (za batériu a MGU-K), podľa druhej správy o päť priečok (za riadiacu jednotku elektroniky). Keďže v druhom dokumente tresty neboli sčítané, predpokladalo sa, že ide o samostatnú penalizáciu, ktorá sa nesčítava s tou predchádzajúcou.

Holandský novinár Erik van Haren dokonca v sobotu ráno na svojom twittri prezradil, že zamestnanci FIA mu potvrdili, že penalizácie pre Charlesa Leclerc sa skutočne nebudú sčítavať: Ak to teda Ferrari zahrá šikovne, Leclerc nemal byť nútený štartovať z konca štartového roštu.

K tomu napokon nedošlo, pretože Ferrari pred tretím tréningom vymenilo spaľovací motor, turbo, jednotku MGU-H a nasadilo aj deviaty výfukový systém, teda jednoznačne prekročilo hranicu pätnástich pozícií. Leclerc je preto nútený štartovať z konca poľa bez ohľadu na to, o čom sa debatovalo v padoku v piatok večer a v sobotu ráno.

Komisári si však v sobotu dopoludnia sadli nad celou vecou a rozhodli sa pravidlá objasniť. Vo svojom konečnom rozhodnutí uznávajú, že sa pravidlá dali interpretovať aj inak, a síce tak, že sa tresty na rôznych správach od komisárov neakumulujú. Zároveň konštatujú, že od zavedenia pravidla o “štarte z chvosta poľa” v roku 2018 sa podobný prípad ešte nevyskytol, a tak teraz stanovujú precedens.

“Tretí odstavec článku 28.3 hovorí, že ‘Ak pilot dostane trest prevyšujúci stratu pätnástich (15) miest na rošte, bude nútený odštartovať do pretekov z konca štartového poľa’,” píše sa v odôvodnení. “V znení je použité jednotné číslo slova ‘trest’ a žiaden z dokumentov neukladá trest prevyšujúci stratu pätnástich pozícií. Mohlo by teda dôjsť k interpretácii, že toto nespôsobí trest štartu z chvosta poľa.”

“Avšak v prvom odstavci tohto pravidla sa píše, že ‘Tresty budú udelené podľa nasledujúcej tabuľky a budú sa kumulovať’ [na každom podujatí]. Komisári zároveň poznamenávajú, že v dokumente č. 14 sa kumulujú dve penalizácie (10 miest a 5 miest), a preto sú to dva samostatné tresty na jednej správe. Z toho logicky vyplýva, že bez ohľadu na počet správ, na ktorých sú tresty zverejnené, všetky rozhodnutia sa kumulujú a prekročenie 15 pozícií ukladá trest štartu z konca štartového roštu,” vysvetľujú komisári. Niečo podobné sa podľa FIA vyskytuje aj v prípade trestných bodov, ktoré sa taktiež akumulujú priebežne.

Formula 1 tak má konečne jasno: Na načasovaní výmeny nezáleží, všetky tresty za daný súťažný víkend sa sčítajú a udelia sa pred štartom pretekov.

FIA zároveň konštatuje, že pri pravidle o treste v podobe štartu z konca štartového poľa sa neberú do úvahy penalizácie, ktoré sa netýkajú výmeny motorových komponentov, napríklad za jazdecké prehrešky či výmeny prevodoviek.

Súvisiace články