logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull má veľkú výhodu

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2022

Piatkové tréningy na Veľkú cenu Belgicka priniesli suverénne najrýchlejší čas Maxa Verstappena. Red Bull na okruhu Spa-Francorchamps začal udávať tempo, ktorému nestíhali ani piloti Ferrari. Dôvodov to má viacero, okrem pneumatík a ich teplôt hrali úlohu aj úrovne prítlaku.

Maxovi Verstappenovi sa v piatok podarilo poraziť druhého Charlesa Leclerca o takmer deväť desatín sekundy. Zdá sa teda, že Red Bull má v Belgicku obrovskú výhodu a v sobotu by si mohol ukoristiť pole position, hoci určite nie zásluhou Maxa Verstappena. Holanďan bude rovnako ako Charles Leclerc štartovať s penalizáciou za výmenu motorových komponentov, ktorá ho odsunie hlboko do druhej desiatky.

O pole position by si to mali rozdať Sergio Pérez a Carlos Sainz. V piatok sa síce ani jeden z nich nedokázal vyrovnať tímovým kolegom, ale pri pohľade na časy druhej strany garáže si musia uvedomovať, že potenciál v monoposte je. Pérezovi sa však bude hľadať o niečo jednoduchšie ako Sainzovi.

Ferrari malo totiž v piatok výrazne väčšie problémy so zahrievaním pneumatík ako Red Bull. Asfalt mal len 22 stupňov, a tak pre dosiahnutie dobrého času bolo kľúčové čím skôr dostať gumy do ideálneho teplotného okna. Ak ste mali príliš chladné pneumatiky, mohlo vás to stáť až sekundu na kolo, znie z padoku.

Scuderii a ani Mercedesu sa v piatok nedarilo vygenerovať dosť tepla v pneumatikách, na čo výrazne doplatili. V sobotu by im však malo pomôcť počasie: Teplota vzduchu má byť o niečo vyššia, a tým pádom aj teplota trate. Podľa meteorológov navyše už nebude mrholiť.

Talianska stajňa v piatok spravil ešte jednu chybu: Po tom, čo Sainz s Leclercom ovládli prvý tréning, sa inžinieri rozhodli prestavať ich monoposty. Vo Ferrari si totiž všimli, že červení býci mali na rovinkách výhodu 12 km/h, zatiaľ čo oni boli len v druhej polovici rebríčka maximálnych rýchlostí.

Avšak, hoci Red Bull v druhom tréningu nasadil väčšie a Ferrari menšie krídlo, s rýchlostným rozdielom na rovinkách to veľmi nepohlo. Red Bull si o niečo pomohol, no Ferrari sa potrestalo. V zákrutách bolo odrazu pomalšie, no na rovinkách dostatočne nezrýchlilo. Keďže Leclerc bude taktiež štartovať až v druhej desiatke, táto správa ho veľmi nepoteší.

Max Verstappen však s väčším zadným krídlom zajazdil v druhom sektore suverénne najlepší čas, Leclerca porazil o šesť desatín. “Odhadujem, že ostatní v sobotu zareagujú podobne a nasadia viac prítlaku,” avizuje športový poradca Red Bullu Helmut Marko.

Ferrari bolo v druhom sektore od Verstappena rýchlejšie o tri desatiny, no to platilo len pre prvý tréning. Keď nasadilo menšie krídlo, zrejme to prepísklo. V sobotu sa bude musieť zmieriť s tým, že Red Bull na rovinkách neporazí. Ak chce mať šancu, musí byť lepšie aspoň v zákrutách. Carlos Sainz však už po piatku uznal, že bude lepšie vrátiť sa k nastaveniam z prvého tréningu.

O ďalšie rozdiely sa mohlo postarať množstvo paliva spoločne s motorovým režimom. Pripomeňme, že Max Verstappen nasadil kompletne novú pohonnú jednotku, zatiaľ čo Charlesovi Leclercovi stále chýba nový spaľovací motor, turbo a jednotka MGU-H. Aspoň už stihol preveriť vylepšený hybridný systém.

Čo na to hovoria bookmakeri? Pri obrovskej výhode červených býkov z piatka nemusí byť na škodu staviť si na Red Bully. Takto vyzerajú kurzy na kvalifikáciu podľa nike.sk (11:00):

2,50 – Sainz
4,00 – Verstappen
5,00 – Hamilton
6,00 – Russell
7,00 – Leclerc
8,00 – Pérez
40,00 – Alonso
100,00 – Stroll

Lewis Hamilton pred víkendom avizoval, že prvé víťazstvo Mercedesu sa už blíži. Minimálne na to kvalifikačné však v Belgicku nedosiahne, pokiaľ mu počasie naozaj nezahrá do karát.

Toto Wolff tipuje, že Verstappen na tom bude najlepšie. “Poraziť Maxa bude ťažké, ale ten náskok ôsmich desatín je trochu klamlivý. Nie je až taký suverénny, len sa mu počas jeho kola podarilo dostať pneumatiky do perfektného okna.” O tom však je kvalifikácia v Spa. Prečo by sa mu to nemohlo podariť aj dnes?

Otázkou je, či pôjde v kvalifikácii naozaj naplno. Keďže viacerí piloti štartujú z chvosta štartového poľa, o ich poradí rozhodne kvalifikácia a teda je v Holanďanovom záujme skončiť čo najvyššie. Bude však ochotný minúť si toľko zmesí, aby si polepšil o jednu-dve priečky, a pokúsi sa možno až vyhrať kvalifikáciu?

Oveľa väčšiu motiváciu bude mať Sergio Pérez, ktorý v piatok stratil takmer dve sekundy. Má to však svoj objektívny dôvod; Mexičan mal problémy s hydraulickým systémom, pre ktorý mu prestal fungovať mechanizmus DRS. Keď sa ho konečne podarilo opraviť a Pérez obul softy, z neba začali padať kvapky.

A keď sme už spomenuli Mercedes: Strieborné šípy mali opäť raz problémy s teplotami pneumatík. Dokonca, aj keby sme nebrali do úvahy Verstappenov čas, chlapcom z Brackley chýbalo aspoň šesť desatín na boj o pole position.

Bitku o štvrtý najlepší tím kvalifikácie zvedú McLaren a Alpine, ktorí už intenzívne bojujú aj v zákulisí. Zdá sa, že v oboch bitkách majú navrch papájoví, ktorých tretí balík vylepšení tromfol niekoľko nových detailov na podlahe a brzdových kanálikoch monopostu A522. Lando Norris prekonal Alonsa o štyri, Ricciardo zas Ocona o sedem desatín sekundy.

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!